Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lisle Biörknäs glasbruk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lisle Biörknäs glasbruk

Äntligen.
    Har jämt fått höra att glasbrukets exakta läge hemmavid är okänt. Man vet att det
    funnits två hyttor, en övre och en nedre. Den ena brann bara två år efter starten
    1737, där tillverkades fönsterglas. den andra var i drift ända fram till 1785. Men som
    sagt, brukens läge finns inte redovisade på någon karta.
    Trodde man, trodde jag............ända tills häromdagen. På loppis (var annars) hittade
    jag det utsökta bokverket Stockholms Kartor av Nils-Erik Landell, Rabén & Sjögren 1992.
    Jag satt och bläddrade i verket och hittade en "General Charta öfver Sickla-Ön från 1774
    upprättad av Gabr. Boding. Längst österut på kartan sträcker den sig en bit in på Värmdö-
    landet, alltså över Skurusundet som då hette Biörcknäs Sundet med ck.
    Där rakt nedanför där jag bor (nästan) står angivet Biörknäs glasbruk, hyttan ligger nästan
    ända nere vid vattnet. En bit längre upp inåt land finns ytterligare en byggnad, precis där
    den andra hyttan förmodas ha legat. Vid bäckens utlopp (som tar sin början i Glasbrukssjön)
    nere vid Skurusundet finns dessutom angivet Bo Qvarn.
    Jag har tagit 1774 års karta och samkopierat den med dagens karta för den som är intresserad.
    Längst upp är hytta nummer 1 och längst in från sundet hytta nummer 2. Söder om hytta 1 vid
    vattnet är Bo qvarn. (Tyvärr är de röda fyrkantiga markeringarna väldigt svaga, men tittar man
    noga så syns dom nog). PS nästan längst ner ser man färjeläget strax norr om nuvarande
    Skurubron.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2013-09-02, 23:34.

En kul-tur historisk upptäckt....

Hallå Snubben,
    Hemmavatten, på andra sidan bron, även om vi som kottar aldrig kryssade upp i sundet. Vill bara säga att att din insats är beundransvärd och jag skulle gärna hänga med på din kommande expedition söderut mot Tollare om jag inte nu sutte och häcka i norra roslagens famn. Men det finns kanske inte så många rester kvar av de gamla bruken. Icke desto mindre är det kul att få lära lite om om trakterna där vi växte upp. Tack... tur att det finns en snubbe som tycker det kul med historia...
    So long...

Comment

Tack Kimmen.
      Tyvärr försvann resterna av glasbruket sannolikt redan 1906, då Rörstrands fabriker
      som köpt tomten och planerade att bebygga den utförde markarbeten därstädes. Planerna
      ändrades senare och Rörstrand etablerade sig aldrig i Lilla Björknäs.
      Den hyttan som låg ända nere vid vattnet och som tillverkade spegelglas brann ju redan
      två år efter igångsättandet och hela spegelglasproduktionen upphörde. Där den låg har
      man gjort omfattande fyllnadsarbeten för ett senare varv så resterna av den brunna
      hyttan om det finns några måste ligga ca fem meter under nuvarande marknivå.
      Däremot den andra hyttan som blåste företrädesvis buteljer var ju i drift så gott som
      50-år. Björknäs var Sveriges tredje största glasbruk och tillverkningens värde uppgick
      under blomstringstiden på 1740-talet till mellan 20 och 30000 daler silvermynt årligen.
      Glasbruket sysselsatte som mest 74 "betienter inklusive hustrur och barn".
      Yrkesmännen var företrädesvis tyskar, även om de kallades "idioter". Yrken som fanns
      representerade var på fönsterglashyttan: 2 fensterglaswerkare, 2 anfängare, 2 förblåsare
      och 2 bräckare plus 1 binderska. På buteljhyttan fanns: 2 bouteilleblåsare och 2 lärlingar.
      Därutöver fanns en tysk smältare och "schirare" samt två tyska "schirgåssar".
      Tyskarnas namn var t.ex. Wigel, Schlicher, Jüngling, Bertling, Göbel (spegelslipare) som
      gifte sig med hushållerskan på Boo gård och spegelglasblåsaren Hannibald Waltzer som
      gifte sig med Anna Cathr. Zeitz.

Vet ej hur stort intresset är men det finns mycket mer att berätta.

PS Buteljglashyttans läge på marken kunde jag ganska säkert identifiera, då mängden av
      glaskross och do slagg samt bitar av trasiga deglar gav ett entydigt och klart besked.
      För några år sedan, kanske fem schaktades det på platsen för iordningställandet av en
      lekplats. Det kom i dagen mycket intressant material, bl.a en stentrappa med infästningen
      för en dörr helt intakt. Jag tog självfallet kontakt men både Boo Hembygdförening, Stads-
      antikvarien i Nacka och platschefen på bygget för att rädda något av detta åt eftervärlden.
      Kanske man kunde gjort en liten minneslund med trappan och en informationstavla t.ex.
      Men tyvärr gjordes ingenting, ingen orkade ens komma ut och titta på platsen.
      I min frustration glömde jag t.o.m. bort att dokumentera fynden med kameran. Ett par dagar
      senare var allt bara en grusplan och några gungor.
      Last edited by prylsnubben; 2013-09-04, 00:24.

Comment

Mycket intressant att få läsa om detta, för mig tidigare okända glasbruk.

Stort Tack för det, Prylsnubben!

Kul om det det skulle kunna komma fram mer information om dessa nu i många fall nästan bortglömda bruk.

Comment

Tack Bengt H. Få se om jag skriver lite mer så småningom....................

Comment

Kul läsning. Nu får du dra på dig badbyxorna och dyka utanför 2:an, båt har du redan ser jag

Mvh/Bengt N

Comment

Working...
            X