Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta möjligtvis Queen Victoria?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Är detta möjligtvis Queen Victoria?

Detta porträtt inloppade jag idag mest pga den charmiga ramen som verkar ha skaplig ålder.Motivet verkar vara drottning Victoria?? i sorgdräkt.Hennes make dog 1861 och visst skulle väl denna bild vara från den tiden??
    Vad tror ni,är det Queen Victoria i sorg som är avporträtterad:confused
    Click image for larger version

Name:	003bb.jpg
Views:	1
Size:	98,6 KB
ID:	658503
    Last edited by Fnusfröken; 2013-07-17, 21:02.

Hallå Fröken,
    Möjligen, jfr några Staffordshirepjäser. Men jag skymtar en text i medaljongen. Den berättar kanske? Kanonfin ram.
    So long...
    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Fröken,
      Möjligen, jfr några Staffordshirepjäser. Men jag skymtar en text i medaljongen. Den berättar kanske? Kanonfin ram.
      So long...
      Hejsan Kimmen!
      Fina Staffordshiresaker du har
      Tyvärr är det ingen text man skymtar utan endast dekorationskrumelurer.Verkar finnas någon slags symbolik med den lilla stjärnan överst och palmbladet undertill.Ramen runt porträttet är dekorerad på gammalt sorgevis med svart tyll o damen är sorgklädd.
      Vad jag saknar är någon form av kungliga attribut på bilden men de kanske man inte briljerade med vid dödsfall i England...
      Drottning Victoria dog så sent som 1901 och då såg hon inte ut så här så det kan ju inte vara någon minnestavla efter henne.
      Får leta vidare och se om jag kan spåra upp den mystiska damen

Comment

Här kan jag ju bara gissa, men jag känner mig lite skeptisk till att det skulle vara Queen Victoria.

Min första tanke var, precis som du skriver, att det saknas kungliga attribut.

Vid första anblicken så finns det väl likheter, men den stolta hållning som ses på i stort sett alla bilder och foton av drottningen saknas. Tycker också att frisyren inte är riktigt rätt, hon verkar, bortsett från vid yngre ålder, ha haft håret betydligt stramare än på din bild.

Drottningen fortsatte att vara sorgklädd resten av livet, har jag förstått. Många bilder på nätet visar drottningen i sorgkläder men med en betydligt stiligare framtoning än på din bild, med djupare urringningar och betydligt fler smycken.

Jag har dock inte kunnat hitta några bilder från drottningens första sorgeår. Den ytterst dystra klädseln och avsaknaden av smycken skulle väl kunna tala för att din bild, om den nu föreställer Queen Victoria, i sådana fall kommer från de första åren efter makens död. Då skulle bilden föreställa Queen Victoria vid en ålder av drygt 40 år. Men nog ser väl damen på bilden betydligt äldre ut?

Den totala avsaknaden av kunglig glans gör mig tveksam, jag hade nog gissat att även en sörjande drottning skulle ha avbildats i lite mer kunglig anda. Men kanske var det så här det skulle vara under den victorianska tiden. Om man ville få fram bilden av en bruten och sörjande drottning så har man lyckats.

Inom kristendomen står väl palmblad för seger, vill jag minnas.

Comment

Tack för ditt svar hugo2.
          Ja,drottning Victorias frisyr är stramare på de bilder man hittar.Jag kan dock tänka mig att drottningen var något sliten efter att ha fött 9 barn..
          De flesta bilder på drottningen är i helprofil el.tagna från motsatta hållet än min bild.Men jag tror faktiskt att det föreställer henne.
          Hittade en bild på hennes tre döttrar sörjande sin far,där de verkar bära liknande svart klänning m.vit krage som damen på mitt porträtt.
          Click image for larger version

Name:	Princess_Beatrice_mourning.jpg
Views:	1
Size:	80,4 KB
ID:	550000

Comment

Igår kväll när jag gått o lagt mig trillade poletten plötsligt ner
            Klart att det är den sörjande drottningen som avbildats,namnet står ju där!!!
            Palmleaf=victory=Victoria!!!!
            Den femuddiga stjärnan har stort symbolvärde med många meningar:helande,uppståndelse bl.a.
            Spännande det här,nästan som Da Vinci koden

Comment

Jag tror att palmbladet symboliserar seger över döden i detta fall, inget annat

Comment

Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
                Jag tror att palmbladet symboliserar seger över döden i detta fall, inget annat
                Ja,men jag tror att symboliken är tvetydig

Comment

Har följt tråden med intresse, men är ännu ej helt övertygad om att det verkligen rör sig om Queen Victoria. Fnusfröken, hoppas du sover lika gott för det.

Da Vinci koden-teorin med Palmlöv som betyder Victoria var spännande och inte helt osannolik.
                  Från Wikipedia: "The palm branch is a symbol of victory, triumph, peace and eternal life".

Man kan ju fråga sig vad från växtriket som passar bättre att symbolisera Victoria?

Comment

Jag ser inga likheter alls, det är två olika kvinnor
                    Kvinnan på din bild kan vara fru till en militär eller en annan "kändis". Kanske en författarinna? Vem vet??? Men hon är absolut inte Victoria
                    Bifogade filer

Comment

Hittade en bild på Queen Victoria år 1861.

Kan man verkligen se några likheter med den sörjande kvinnan?

Comment

Working...
                      X