Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egyptisk figurin..??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Egyptisk figurin..??

Hej..!!!
    Hjälp..!!!

Ett litet loppisfynd som jag inte riktigt vet om det är äkta eller kopia, hur avgör man det...????, och är det någon som vet vad det står på den..den är 19 cm lång och är 5 cm imellan axlarna.
    Kanske någon som vet vart jag ska vända mig för att få information om denna figurin.
    Med vänlig hälsning,
    Leffe
    Bifogade filer
    Last edited by Lusen33; 2013-07-02, 19:28.

Hjälp.!!!

Kanske någon som vet vart jag ska vända mig för att få information om denna figurin.
    Med vänlig hälsning,
    Leffe

Comment

Kontakta något eller båda dessa museum är ju alltid ett tips.
      Upplev en av världens främsta samlingar av östasiatiska kulturföremål. Möt Fjärran Östern – mitt i Stockholm.

Utforska världen genom inspirerande utställningar, aktiviteter både inne och ute, samt kreativt skapande – för alla åldrar. Fri entré för alla under 19 år!

Comment

Ushabti.

Ushabti är en gravfigurin som massproducerades och var väldigt vanlig i antikens Egypten under ett par tusen år. Det finns många äkta ute på marknaden, men desto fler kopior som sålts både som kopior och äkta till turister under flera decennier. Har under åren själv stött på flera stycken på loppis. Två var identiska med exakt samma lagning!

Bilden visar två kopior i min ägo. Tyvärr kan inte jag avgöra om din är äkta eller falsk.

Bifogade filer

Comment

Din Leffe, ser onekligen välgjord ut. Kommer osökt att tänka på Hatshepsut men huvudbonaden
          verkar inte stämma.

Comment

Tack för tipsen.
            Återkommer med svar när jag vet mer..!!

Comment

Hittade 2 bilder med liknande huvudbonad med Hatshepsut..!!
              Bifogade filer

Comment

Har kontaktat och skickat bild till
                Utforska världen genom inspirerande utställningar, aktiviteter både inne och ute, samt kreativt skapande – för alla åldrar. Fri entré för alla under 19 år!

Så nu är det bara att vänta påsett eventuellt svar..!!

Kan någon här kanske tyda vad som står på den..???
                Är så nyfiken..!!

Comment

Min "Egyptiska" är lite bristfällig men jag skulle tro att det är ett namn.
                  Nej, det är inget loppspel.

Comment

Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
                    Min "Egyptiska" är lite bristfällig men jag skulle tro att det är ett namn.
                    Vet du vilket namn..??

Comment

Working...
                    X