Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svenskt bestick med trähandtag (teak?) - namn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svenskt bestick med trähandtag (teak?) - namn?

Skulle vilja veta allt om dessa bestick, men kan du något så är det välkommet också. Skall inte sälja dem utan skaffa fler, och då är det bra att veta vad man skall söka på. De är märkta Stainless Sweden.

Click image for larger version

Name:	bestick.jpg
Views:	1
Size:	92,6 KB
ID:	658127

Nu kom inte ändarna med av någon anledning, men det är ca två mm metall där som ansluter med samma bredd som träet.

Comment

Är det verkligen sant att ingen av er duktiga antikmänniskor vet något om detta svensktillverkade bestick?
      Bild på fler delar finns i detta blogginlägget: http://jjform55.blogspot.se/2013/10/...a-bestick.html

Comment

Fick av en engelsman reda på att de tillverkades av Bröderna Wallin i Lidköping på 60-talet. Serien heter tydligen Safir.

Comment

Först: Ett stort grattis till en verkligt läcker bestickuppsättning.

Därefter inträder det stora mörkret. Formen tyder på 60-talet (+-?) och att du hittar smådelar - som teskeden - tyder dels på att besticken finns spridda, dels på att du är född med tur. (Lämna genast in en LOTTO-kupong) .Jag har exponerat mig för designepokens bestickserier, såväl skandinaviska som importerade med skandinavisk identitet etc, sedan ca 1995, men jag kan inte påminna mig om att ha sett dessa, möjligen någon enstaka del som har flutit förbi. Jag har den där stålbeslagna bakändan i ett skrymsle i minnet. I vilket fall som helst har jag aldrig hört talas om bröderna Wallin i Lidköping. Safir låter som ett tidsriktigt namn och märkningen med "Stainless Sweden" pekar på att de kan vara tillverkade här.

Att tillverka bestik på detta sätt, mer eller mindre manuellt, var och är svår,t och framförallt dyrt - vilket jag gissar att bröderna Wallin upptäckte när de försökte få kostnadstäckning för besticken på marknaden.
          Hoppas nu bara att det kommer ett svar som är bättre än detta.

Comment

Working...
          X