Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ja se det var ett trött lejon... Eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ja se det var ett trött lejon... Eller?

Ja, det var värst vad det såg utslaget ut, log jag för mig själv när jag köpt detta skrivställ.
    Men vid närmare efterforskning kom jag fram till en annan teori... Någon mer som har lust att
    luska, vore spännande att se om vi kommer fram till samma sak?

Pennan som låg på stället visade sig också vara i ett stycke för sig.
    Ögat, som syns på bilden, är konvext, och om man tittar in i det, med pennan precis intill ögat,
    så kan man se fem foton därinne! Ögat är ca 2,5 mm stort. Efter den upptäckten försökte vi
    med förenade krafter utröna vad bilderna föreställde och med hjälp av texten under ett par av dem,
    Lucern och 1830 eller 1880 så antar man ju att det helt enkelt är en souvenir från Lucern.

Mikrofilmstekniken kom 1839 tydligen, och jag har inte kunnat läsa något om under vilken tid den användes i
    souvenirer. Hittade en annons på en liten kikare från förra sekelskiftet som hade mikrobilder i sig.
    Vet någon mer om den här tekniken eller har fler exempel?
    Bifogade filer

Lejonet är inte trött, det är dött.

Så måste det ju vara. De romerska siffrorna under lejonet säger 1792
    och det var då Gustav lll mördades. Så jag antar att detta är något slags
    minnessak till hundraårsjubileet av kungens död. Det kungliga lejonet ligger
    död över rikets vapen. En sorglig syn, och konstigt motiv att ha på ett skrivställ,
    tycker jag då.
    Vore kul om någon har något att tillföra, stämmer min gissning tros?

Comment

Jahapp, eftersom jag av en slump ramlade över svaret på min fråga
      så delar jag med mig av det här, om någon händelsevis är nyfiken på
      ett mycket trött, eller snarare dött lejon.
      1792 dödades större delen av Schweizergardet som skulle försvara palatset
      Tuilerierna i Paris, där Ludwig XVl befann sig vid den tiden.
      Ett monument skapades i Lucern, ett dött lejon som höggs ut ur en klippa,
      till gardets ära. Det formgavs av Bertel Thorvaldsen och höggs ut av Lukas Ahorn
      och stod färdigt 1821. Mark Twain har kallat monumentet The most mournful
      and moving piece of stone in the world.
      Replikor och souvenirer skapades i trä, som tex mitt skrivställ.

Comment

Spännande fynd! Lejonet ser ju verkligen miserabelt ut, egendomlig historia att ha på sitt skrivbord! Pennan verkar ju jättetrevlig, aldrig sett eller hört talas om något liknande förut. Vad föreställer bilderna?

Comment

Jag har haft en samling pennskaft och tändare med linser som innehåll erotiska motiv. pennskaften tidigt 1900-tal och tändarna 1950-tal. Jag har sett pennskaft med både religiösa motiv och souvenir bilder men ingen äldre än 1910-1920-tal

Comment

Nej, kanske inte så upplyftande när man ska skriva brev, lite som en vägghylla jag har där det med gotiska bokstäver står skrivet: Tiden är kort.
            Roligt är att pennan o stället båda är souvenirer från Lucern, vilket jag ju inte förstod först. Man ser inte så bra men jag tror bilderna i pennan är vyer av landskap o andra miljöer, säkert är en bild på lejonmonumentet. Och dessa lejonsouvenirer förekommer ju fortfarande (om än inte som i trä snidade skrivställ men dock kylskåpsmagneter) så exakt ålder är ju svår att säga. Andra hälften av 1800-talet är bara min gissning, det kanske har hunnit slå över till 1900-tal.

Comment

Working...
            X