Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Fina bilder Kim!
    Sexmastare (OBS inte mästare) ser man inte varje dag. Men när man kan köpa Longitude - tidskrift från de sju haven till priset av en halv kvällstidning kan man bläddra och drömma sig bort i tid och rum. Plötsligt dyker sexmastskonaren Addie M Lawrense upp utanför Boston. Mer om henne här http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?132488 och på många andra ställen.https://www.google.se/search?q=addie...&bih=878&dpr=1
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2013-10-13, 12:57.

Comment

Too muck se makes your...gissa vad?

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Fina bilder Kim!
      Sexmastare (OBS inte mästare) ser man inte varje dag. Men när man kan köpa Longitude - tidskrift från de sju haven till priset av en halv kvällstidning kan man bläddra och drömma sig bort i tid och rum. Plötsligt dyker sexmastskonaren Addie M Lawrense upp utanför Boston. Mer om henne här http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?132488 och på många andra ställen.https://www.google.se/search?q=addie...&bih=878&dpr=1
      Hallå Lars,
      Kul att återstifta bekantskapen med sextaggaren. Inte ens med Snubben till rors och Kiken i topp hade jag vågat segla in i den där mynningen. Vill gärna ge en eloge till Jan-Erik Carlstedt som i egen regi och med egna stålar publicerade 31 utgåvor (30 böcker). En livsgärning, men han är borta och saknad. En vän....
      So long....

Comment

Nja, det var väl 34 utgåvor av Longitude. Nr 1 - 35 men där nummer 13 aldrig gavs ut!

Jag passar på att lägga ut några bilder från boken Stimbåt av John E Persson och på en båt som bytt namn många gånger. I den gångna veckan har ju nobelpristagare presenterats och den båt jag visar har en koppling till just en pristagare, nämligen s/s Monika i "Resor utan mål" av Harry Martinsson.
        Trevlig bok med många bilder!
        Bifogade filer

Comment

Oreda i bibblan...

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Nja, det var väl 34 utgåvor av Longitude. Nr 1 - 35 men där nummer 13 aldrig gavs ut!

Jag passar på att lägga ut några bilder från boken Stimbåt av John E Persson och på en båt som bytt namn många gånger. I den gångna veckan har ju nobelpristagare presenterats och den båt jag visar har en koppling till just en pristagare, nämligen s/s Monika i "Resor utan mål" av Harry Martinsson.
          Trevlig bok med många bilder!
          Hallå Lars,
          Visst är det så. 13 är ju olyckstal. Rätt ska vara rätt, rätt och slätt. So long...

Comment

Det gäller att ha medvind i kanalen annars får väl Elida kryssa........
            Bifogade filer

Comment

Kryssa kan hon inte...

Hallå Lars,
              Det är en fruktansvärd skorv som trotsar segelförbudet i kanalen. För tanken till korsfararna - inga snälla pojkar precis - och andra religiösa dumheter som seglar än idag. Förlåt om jag sätter mig på tvären, men jag lovar att det gör missionsskorven också, om hon försöker kryssa. Men kul bild... tack och so long....

Comment

Hej Kim!
                Jo, jag tycker också det är en rolig bild. Inte en krusning på vattnet men alla segel lite fåfängt uppe!

Comment

Liten är vacker...

Hello friends,
                  Det här är mina minsta fartyg som möts där ute på havet. Hands across the Sea. Har blivit en symbol vänskap, hjälpsamhet, utbyte över alla gränser och fred i världen. Kommunikation, helt enkelt. Men egentligen är det en ganska trist militär marsch från 1899 made in US. Vykortet får bli ett intro för albumen med bilder från atlantångare som jag börjat samla på. Det är en spännande resa... välkommen ombord.... So long...
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå igen...Här kommer marschen, håll för öronen:
                    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...54176721,d.bGE
                    Jag instämmer Kimmen, ganska trist marsch. Högljudd och ”stökigt” brass.

Här en mer passande och framför allt bättre marsch: John Philip Sousas
                    ”Semper Fidelis” , “Always Faithful” som är US Marine Corps motto.

Bifogade filer
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Så ska de låta.....

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                      Jag instämmer Kimmen, ganska trist marsch. Högljudd och ”stökigt” brass.

Här en mer passande och framför allt bättre marsch: John Philip Sousas
                      ”Semper Fidelis” , “Always Faithful” som är US Marine Corps motto.

Hallå Kiken,
                      Tack och taktfast. Tackar med extrem amerikansk clipper med namnet Red Jacket, världens kanske snabbaste segelfartyg SS Red Jacket som 1954 klippte 16 000 nm mellan Liverpool-Melbourne på 67 dagar. Gissa om togs emot med pukor och trumpeter. So long....
                      Tallriken är engelsk (Adams), men så seglade Red Jacket också senare under engelsk flagg (White Star Line).
                      Bifogade filer

Comment

Den här klipper du inte....

Hallå,
                        Här min kanske äldsta modell, sannolikt från 1840-talet. En clipper med den extremt höga riggen, men namn på skutan saknar jag. Kanske bara en drömbild, för fångarna på fortet som skar modeller i ben gjorde ofta liknande modeller. Skyhöga priser... so long...
                        Bifogade filer

Comment

Vackert och i tre dimensioner!
                          Jag får nöja mig med det tvådimensionella.
                          Kartonger med choklad från Holland kunde också innehålla små kakelplattor dekorerade med väderkvarnar, hästar, hus etc.
                          Men också skepp. Här är fyra varianter och det kanske finns fler?
                          Jag passar också på att lägga in en assiett med bild på bl a en bogserbåt i hamnen i Göteborg. Calle Blomquist har gjort för Vingabolaget
                          Bifogade filer

Comment

I ett anfall av välgörenhet blev jag ägare till en stor bunt träbitar, dvs Föreningen Allmogebåtar med tidskriften Träbiten.
                            Här några bilder:
                            Zaima vid Öresundsbron
                            Vässingen med nytt segel
                            Robåt vid Fjällbacka och
                            Fiskebäckskil 1870-talet (113), Kågen(131), Tosejlarn (123) och augustisegling (119)
                            Bifogade filer

Comment

Albertina har varit aktuell på en annan tråd men här är den Albertina som hänger hemma på köksväggen. Med tanke på djurhållningen ombord skulle man nästan kunna tro att det är Noas Ark men det är det inte, utan Lisa Larsons skapelse från 1959.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X