Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ett rätt, nåja två...

    Hallå,
    Grattis Lasse Kik, nog går tanken till trådställaren (KvP) och våra strapatser på drömseglatsen (läs irrfärder) till Rügen.
    BvP är väl min Far, som älskade Rügen?
    Det finns fler personer på PES jag förknippar med bilderna, låt höra.
    Tack för all info om Drottning Victoria, förs oavkortat in i kompendiet som ingen jäkel kommer läsa.... So long...

    PS. Här ett skepp i vitrin med vinden på rätt bog. Arv efter morfar. Tidigt 1900-tal.
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      Stiltje?

      Hallå, nej här kommer han "Erik" för halv vind utanför Landsort. Tillhör nog svenska flottan av flaggan att döma. Men, nationsflaggan fördes aldrig i topp och riggen har helt fel proportioner. Monterad i något som liknar bakkärl. Allting är fel, där ligger charmen. So long...
      Bifogade filer

      Comment


      • #48
        Kim två sjöbusar från Fiskebäckskil
        s/s Ran
        Ångslup, byggd 1876 i Stocka, Hälsingland.
        Dim. 15.25 x 3.50 x 2.00.
        Maskin: 30 Ihk, tillverkad av Hudiksvalls MV?
        Byggd 1876 vid Hudiksvalls MV för AB Föreningen, Hudiksvall, som Stocka.
        År 1896 kom hon till Fiskebäckskil och började sommaren
        1897sina turer mellan Lysekil och Fiskebäckskil. Senare ersattes ångmaskinen med en dieselmotor och tjänstgjorde fram till sommaren 1966, från 1963 som reservbåt.
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå, nej här kommer han "Erik" för halv vind utanför Landsort. Tillhör nog svenska flottan av flaggan att döma. Men, nationsflaggan fördes aldrig i topp och riggen har helt fel proportioner. Monterad i något som liknar bakkärl. Allting är fel, där ligger charmen. So long...
          Ohoj!

          Just sådana här lite enkla och lite ”taffligt” tillverkade flaskskepp, och även annan enkel handtillverkad hemslöjd,
          tycker jag är helt fantastiska med tanke på vilken kärlek som lagts ner under tillverkningen och färdigställandet av båten/skeppet.

          Eftersom jag själv inte tillhör kategorin ”flaggskeppsredare” eller båt-dito så kan jag bara visa dessa bilder från
          Sjöhistorisk årsbok med undertiteln ”100 ting ur samlingarna".




          citat:
          Flaskskepp är rikt representerade i sjöfartssamlingar, men ofta saknas uppgifter om vem som tillverkat dem. I de flesta fall är flaskskeppen segelfartyg, allt från små jakter till fullriggare. Riggade med eller utan segel. I denna ståtar en femmastad fullriggare. Seglen är beslagna
          och i flaskans hals är en liten bogserbåt behjälplig.
          Tillverkaren okänd.”


          Tala om hög charmfaktor.
          Bifogade filer
          Last edited by Lars F; 2013-06-27, 23:44.
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

          Comment


          • #50
            Den enda femmastade fullriggaren som byggts (före 2000), Preussen, hade svart skrov, så här har modellbyggaren tydligen tagit sig viss konstnärlig frihet.
            Bogseraren i flaskhalsen var ett lustigt inslag.

            Comment


            • #51
              [QUOTE=nobe;235917]Kim två sjöbusar från Fiskebäckskil
              /QUOTE]

              Hallå Bengt,
              Gamla RAN väcker starka minnen. Ombord raggade jag upp både min första och andra (nuvarande) fru. Tala om fiskelycka! Tack för sjöbussarna. So long....
              Bifogade filer

              Comment


              • #52
                Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                Ohoj!

                Just sådana här lite enkla och lite ”taffligt” tillverkade flaskskepp, och även annan enkel handtillverkad hemslöjd,
                tycker jag är helt fantastiska med tanke på vilken kärlek som lagts ner under tillverkningen och färdigställandet av båten/skeppet.

                Eftersom jag själv inte tillhör kategorin ”flaggskeppsredare” eller båt-dito så kan jag bara visa dessa bilder från
                Sjöhistorisk årsbok med undertiteln ”100 ting ur samlingarna".




                citat:
                Flaskskepp är rikt representerade i sjöfartssamlingar, men ofta saknas uppgifter om vem som tillverkat dem. I de flesta fall är flaskskeppen segelfartyg, allt från små jakter till fullriggare. Riggade med eller utan segel. I denna ståtar en femmastad fullriggare. Seglen är beslagna
                och i flaskans hals är en liten bogserbåt behjälplig.
                Tillverkaren okänd.”


                Tala om hög charmfaktor.
                Hallå Lasse Kik,
                En härlig modell. Det är faktiskt inte så ovanligt med bogserbåten i halsen, här en i exotiskt landskap, med all sannolikhet gjord av en sjöbuse runt sekelskiftet. So long...
                Bifogade filer

                Comment


                • #53
                  Ursprungligen postat av Fahlis Visa inlägg
                  Den enda femmastade fullriggaren som byggts (före 2000), Preussen, hade svart skrov, så här har modellbyggaren tydligen tagit sig viss konstnärlig frihet.
                  Bogseraren i flaskhalsen var ett lustigt inslag.
                  Hallå Fahlis, Visst är det så.... so long
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #54
                    [QUOTE=Kim von Platen;235928]
                    Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                    Kim två sjöbusar från Fiskebäckskil
                    /QUOTE]

                    Hallå Bengt,
                    Gamla RAN väcker starka minnen. Ombord raggade jag upp både min första och andra (nuvarande) fru. Tala om fiskelycka! Tack för sjöbussarna. So long....
                    Jo Du Kimmen, för den händelse att raggningsställena skulle tryta (ve och fasa),
                    så har jag ett alternativ på ett dylikt här uppe i Nacka också, Järlasjön är destinationen.

                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2013-06-28, 12:14.

                    Comment


                    • #55
                      Jo Du Kimmen, för den händelse att raggningsställena skulle tryta (ve och fasa),
                      så har jag ett alternativ på ett dylikt här uppe i Nacka också, Järlasjön är destinationen.
                      Ja där M/S Ran och Kim visar hur S/S Ran såg ut. Jag köpte karikatyren med tanke på ett helt annat fartyg med namnet Ran som gjorde sjömätningar på Vänern, gick senare som tvättbåt? i Stockholms skärgård. Men blev glad över att S/S Ran var stationerad Fiskebäckskils Kuranstalt där min farfarsfar jobbade

                      Comment


                      • #56
                        Hemmavatten...

                        [QUOTE=prylsnubben;235932]
                        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg

                        Jo Du Kimmen, för den händelse att raggningsställena skulle tryta (ve och fasa),
                        så har jag ett alternativ på ett dylikt här uppe i Nacka också, Järlasjön är destinationen.

                        http://www.youtube.com/watch?v=qEPx9bkpkh8
                        Hallå Snubben,
                        Välkommen ombord, härlig slup på rätt sida bron. Tänk när man kunde segla mellan havet och sjön. Kul att veta att M/S Ran
                        lever väl med sina fina "fönster", då har man koll på läget... so long...

                        Comment


                        • #57
                          Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                          Ja där M/S Ran och Kim visar hur S/S Ran såg ut. Jag köpte karikatyren med tanke på ett helt annat fartyg med namnet Ran som gjorde sjömätningar på Vänern, gick senare som tvättbåt? i Stockholms skärgård. Men blev glad över att S/S Ran var stationerad Fiskebäckskils Kuranstalt där min farfarsfar jobbade

                          Hallå Bengt,
                          Världen är liten. Då var nog din farfarsfar kompis med min morfarsfar som bl a drog igång havsforskningsstationerna på Klubban och Kristineberg, båda i Kilen.... so long...

                          Comment


                          • #58
                            Hallå Bengt,
                            Världen är liten. Då var nog din farfarsfar kompis med min morfarsfar som bl a drog igång havsforskningsstationerna på Klubban och Kristineberg, båda i Kilen.... so long...
                            Kim din inkorg ör full, det går inte att skicka privata meddelande. paketet skickat

                            Mvh/Bengt N

                            Comment


                            • #59
                              Fartyg med musik...

                              Hallå.
                              Det här tycker jag är roligt. Saltstänkta låtar, ett album med nio LP-plattor som jag hittade på nätet och på omslaget ser jag S/Y Wetsera. Nu förtöjd i Öregrunds hamn i väntan på renovering under vattenlinjen. Gillar projektet, hon är landets äldsta råsegelskonare...
                              So long...
                              Bifogade filer
                              Last edited by Kim von Platen; 2013-06-29, 23:31.

                              Comment


                              • #60
                                Fregattskeppet Sävenäs

                                På en tallrik från Gustavsberg 1982 kommer här en bild på fullriggaren Sävenäs (senare Cato i Norge) bland skepp från Västerbotten. Jan Sandblom har tecknat och mer om Sävenäs kan läsas här http://lokalhistoria.skelleftea.org/kultur65.htm
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X