Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Fartyg och båtar i lten skala... - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hallå Falkenberg,
    Det var en ful rackare. Vackrare är Orm af Ingarö, en Swan 65:a som jag vill minnas hade en röd orm i seglet.
    Aje Phipisson som ägare och kungen som skeppare. Byggd 1974 hos Nautor. Hittar ingen bra bild men håll till godo
    med en skiss.
    So long
    Kim
    Bifogade filer

    Comment


    • Tack Kim för svar och information!
      Ja, två tändsticksaskar är inte mycket att ha. Hellre hade jag haft denna Gösta Adrian-Nilsson (GAN) som tydligen finns i H. Gotthardts samling och visades i Konst i Skåne 1904 - 1954 i Skånes Konstförenings jubileumsutställnings publikation 1954 av Torsten Palmér.
      Bifogade filer

      Comment


      • Tycker att denna härliga eka med fantastiskt ekipage platsar här...


        Click image for larger version

Name:	20170923_204306.jpg
Views:	1
Size:	38,2 KB
ID:	566355

        Comment


        • Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
          Tycker att denna härliga eka med fantastiskt ekipage platsar här...


          [ATTACH]165334[/ATTACH]
          Hallå Tompa,
          Nog platsar ekan här. Den hör Dalarna till och brukar kallas "kyrkbåt". Man rodde troende till kyrkan. Oftast gick det bra.
          Klinkbyggd och påminner om hedningarnas vikingaskepp. Nu är din fina modell nog från lappmarknaderna...
          So long... Kim

          Comment


          • Tack Kim.
            Ja nog är det en förkortad kyrkbåt. Gjord av Ville Evensen Högstaby (f1921). Lappland. mellan Hemavan och norska gränsen. Gjord på 50 talet.
            Last edited by MrTompa; 2017-09-25, 09:21.

            Comment


            • Sollerön närmare bestämt....

              .....kommer Du ihåg denna tråd Kimmen,
              där har vi svaren.

              Comment


              • Ostraffbart...eller hur?

                Hallå,
                Nu blir det knepigt. Detta enkla tryck i vykortsformat är hämtad från vårt utedass där vykort tillhör inredningen.
                Nu är frågan vem som skapat verket? Saknar signatur och info. Har en gissning. Och vad är det för byggnader i bakgrunden?
                21 fartyg och båtar på samma målning, det är ostraffbart....
                So long
                Kim
                Bifogade filer

                Comment


                • Har gott gott gömme...

                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  .....kommer Du ihåg denna tråd Kimmen,
                  där har vi svaren.

                  http://precisensan.com/antikforum/sh...ht=fiskel%E4ge
                  men nog minns jag Sollerön. Hallå, Tack för hjälpen...Kim...

                  Comment


                  • I en kalender från 1947 har AB Svenska kolonialgrossister gett ut både bilder och artiklar. Jag väljer att visa en från ostkanten och en från motsatt sida. Det är Hjalmar Grahn som gjort höstmotiv från Möja. Och det är Iwar Donnér som gjort Bryggan, Rågårdsvik.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      I en kalender från 1947 har AB Svenska kolonialgrossister gett ut både bilder och artiklar. Jag väljer att visa en från ostkanten och en från motsatt sida. Det är Hjalmar Grahn som gjort höstmotiv från Möja. Och det är Iwar Donnér som gjort Bryggan, Rågårdsvik.
                      Hallå Lars,
                      Passerade för många år sedan Falkenberg några gånger mellan seglingarna Skaftö och Möjas skärgård så här års. Idag skulle jag gå Göta Kanal. Kul med kalendrar som väcker minnen och berättar. Kan berätta att när vi, morfar och jag seglade Skaftö runt, sa morfar alltid att Rågårdsvik var en bra nödhamn när det brallade på eller gick dösjö vid Islandsberg, en av kustens farligaste passager. Fin byggd man bör besöka även vid gott väder.
                      Vid Möja har jag bara lagt till två gånger, första och sista.
                      So long
                      Kim

                      Comment


                      • Fart

                        Tack Kim - du passerade väl även Varberg
                        Samlaralbum var tydligen populärt och här det Allers som 1936 gav ut ett häfte med 52 bilder - kanske en bild i veckan?
                        Det är marinmålaren Adolf Bock som målat https://sv.wikipedia.org/wiki/Adolf_Bock.
                        Jag visar bara en svart skönhet - "ett illuminerat palats utanför Frihetsgudinnan" i New York. 20 00 - tonnaren Kungsholm.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ett släktvykort skickat från Ramlösa brunn 9/12-04
                          Ångfärjan i Helsingborg.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Hmmm ????

                            Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                            Ett släktvykort skickat från Ramlösa brunn 9/12-04
                            Ångfärjan i Helsingborg.
                            Hallå där.
                            Tack, samlar på vykort med gamla skorvar och borde veta. Vad heter fartyget, brukar stå att läsa på baksidan.
                            Rederi? Gissar på Öresundsbolaget som seglade tillsammans med danska DFDS men målningen på skorstenen stämmer inte riktigt. Kan du läsa fartygets namn på vykortet? Hur som helst, trevlig bekantskap...Kim

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                              Ett släktvykort skickat från Ramlösa brunn 9/12-04
                              Ångfärjan i Helsingborg.
                              Stämmer verkligen 1904? Båtarna har ju den rena svenska flaggan och fram till 1905 fick baksidan enbart användas för adressering och den här sidan verkar sakna hälsning.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                                Stämmer verkligen 1904? Båtarna har ju den rena svenska flaggan och fram till 1905 fick baksidan enbart användas för adressering och den här sidan verkar sakna hälsning.
                                Hej,
                                Skickar med lite av texten, kanske läser fel men ..
                                Här kommer det även med att det är Axel Eliassons konstförlag Stockholm nr.3169
                                Det stod inget namn.
                                Dra bilden till vänster för datumet.
                                Mvh
                                Bifogade filer
                                Last edited by Cenedese; 2017-10-14, 17:28.

                                Comment

                                Working...
                                X