Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad 17 är detta? (Karl Holmberg i Götene)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vad 17 är detta? (Karl Holmberg i Götene)

Hej!

Jag har fått med 6 stycken knasiga brädbitar från min mormor..

Click image for larger version

Name:	IMG_5143.jpg
Views:	1
Size:	68,7 KB
ID:	657510Click image for larger version

Name:	IMG_5150.jpg
Size:	79,0 KB
ID:	657511Click image for larger version

Name:	IMG_5151.jpg
Size:	75,5 KB
ID:	657512Click image for larger version

Name:	IMG_5158.jpg
Size:	127,5 KB
ID:	657513

..och nu undrar jag två saker:

1, Vad är de tänkta till? Min egen teori är att de är små smörgås-, ost- eller fruktbrickor. Just skåran i varje brädbit får mig att tänka att det nog ska vila en kniv däri? Och så att de är just i ett set om 6 st också, precis som fruktknivar brukar vara. Vad tror ni, kan detta stämma?
    Karl Holmberg i Götene är ju inte helt obekant men just dessa "brälappar" har jag inte sett någon annanstans, trots idogt googlande. Mormor är tyvärr inte mycket till hjälp heller eftersom hennes minne är avsevärt begränsat numera.

2, Eftersom de är rätt ordentligt slitna så funderar jag på om det skulle vara möjligt att slipa dem lite och sen lacka om (för de är väl lackade?), vad tror ni om det? Kan det bli bra? Och FÅR man ens göra så eller begår man en kardinalsynd då?

Alla svar är välkomna, tack på förhand!

/gammelgäddan

Hallon Gäddan,
    Fina, tycker jag. För ost eller frukt, som du säger. (Knivarna hör väl inte hit?) Gissar på 50-60-talet.

Men, för fasen, inte lack. Ta snarast bort gamla rester med fint sandpapper, jag skulle skrapa med skarp kniv, och gnid
    in med teakolja. Kör inte i maskin. Olja in då och då. Njut av osten och frukten. Trivs bra tillsammans... so long

Comment

Inte teakolja om du ska äta direkt från dem. I så fall paraffinolja eller lack.

Mvh
      Emil

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallon Gäddan,
        Fina, tycker jag. För ost eller frukt, som du säger. (Knivarna hör väl inte hit?) Gissar på 50-60-talet.

Men, för fasen, inte lack. Ta snarast bort gamla rester med fint sandpapper, jag skulle skrapa med skarp kniv, och gnid
        in med teakolja. Kör inte i maskin. Olja in då och då. Njut av osten och frukten. Trivs bra tillsammans... so long

Hej och tack för svaret!

Nej knivarna är ifrån Nilsjohan (jag har en separat tråd för dem där jag efterlyste ålder samt ifall ställ och knivar verkligen hör ihop).

Ok, jag tyckte de såg ut att vara lackade från början men du röstar på olja alltså? Svår att få tag på?

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg

Mvh
          Emil

Hej och tack för svar! Lite olika bud här. Är teakolja giftig? Vad för sorts lack skulle du isåfall rekommendera?

Comment

Jag håller med föregående. Skrapa, helst sickla,
            [urlhttp://sv.wikipedia.org/wiki/Sickel
            bort gammal lack och sedan olja in med paraffinolja eller gärna med vanlig matolja. Då får du en fin och hållbar yta.
            - - - - - - - - - -
            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Mvh
              Emil
              Hallon Emil,
              Du har nog rätt, teakolja har visserligen ingen varningstext på etiketten men innehåller (lack)nafta. Jag skulle föredra
              olivolja. Inte lack på feta ytor eller skärbrädor. Tack för tillrättaläggandet.

Till Gäddan:
              Vatten är ett farligt gift vilket omger Visby stift. Falstaff Fakir 1894. Simma lugnt.

PS. Såg nu att Lasse Kik gjorde samma bedömning, han brukar ha koll på läget....
              Last edited by Kim von Platen; 2013-04-19, 23:02.

Comment

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                Jag håller med föregående. Skrapa, helst sickla,
                [urlhttp://sv.wikipedia.org/wiki/Sickel
                bort gammal lack och sedan olja in med paraffinolja eller gärna med vanlig matolja. Då får du en fin och hållbar yta.
                Hej och tack för svaret!

Så det håller bra med olja då? Var kan man hitta paraffinolja?

Comment

Hallon Emil,
                  Du har nog rätt, teakolja har visserligen ingen varningstext på etiketten men innehåller (lack)nafta. Jag skulle föredra
                  olivolja. Inte lack på feta ytor eller skärbrädor. Tack för tillrättaläggandet.

Till Gäddan:
                  Vatten är ett farligt gift vilket omger Visby stift. Falstaff Fakir 1894. Simma lugnt.

PS. Såg nu att Lasse Kik gjorde samma bedömning, han brukar ha koll på läget....
                  Tack för Fakir-citatet!

Jag har dessvärre dåliga erfarenheter av att olja in trä med olivolja, gjorde detta en gång med en skålad skärbräda (den typen man använder med en mezzaluna) och det höll sig jättefint.. tills oljan härsknade. Försökte tvätta, torka, vädra etc men fick till slut slänga brädan då den luktade vedervidrigt.

Tycker att det är så konstigt bara, brädorna ser verkligen ut att vara lackade från början.. Men alla säger olja nu så det är väl det jag får köra på helt enkelt! Om man bortser ifrån de ur hälsosynpunkt tvivelaktiga ingredienserna i teakoljan - vad har denna för fördelar gentemot paraffinoljan?
                  Last edited by gammelgäddan; 2013-04-19, 23:18.

Comment

Matolja på trä är ingen höjdare. Paraffinolja härsknar inte och ger inte smak som andra oljor gör, därför används den och bara den till sådant som har kontakt med mat. Oljan försvinner dock av Slöjddetaljer har säkert om du beställer på nätet.diskmedel så man får upprepa behandlingen.

Mvh
                    Emil

Comment

Matolja på trä är ingen höjdare. Paraffinolja härsknar inte och ger inte smak som andra oljor gör, därför används den och bara den till sådant som har kontakt med mat. Oljan försvinner dock av Slöjddetaljer har säkert om du beställer på nätet.diskmedel så man får upprepa behandlingen.

Mvh
                      Emil
                      Jag tackar för svaret Emil! Ska försöka skrapa bort den gamla lacken och leta reda på paraffinolja till teakbitarna.

Tack till samtliga för all hjälp!

Comment

Mvh
                        Emil
                        En fråga till bara, för att vara säker. Hittade denna: http://www.icamaxihemochfritid.se/pa...20-c-1007.aspx
                        Duger den tro?

Comment

Hallon Gäddan,
                          Jag ångrar det mesta jag skrivit om dina brickor. Dom ser ut ha varit lackade från början och har behållit lacken i alla år.
                          Så istället för tidkrävande arbete, låt dom leva. Enda hotet är långvarig fukt, undvik vatten och torka av om så behövs...
                          So long....

Comment

Hej.

Prafinolja är perfekt på dina teakplattor, det enda problemet är att man diskar bort parafin efter några gånger och måste upprepa insmörjningen då och då. Är dom lackade så måste du skrapa bort all lack annars penetrerar inte oljan ner i teaken.

Comment

Hallon Gäddan,
                              Jag ångrar det mesta jag skrivit om dina brickor. Dom ser ut ha varit lackade från början och har behållit lacken i alla år.
                              Så istället för tidkrävande arbete, låt dom leva. Enda hotet är långvarig fukt, undvik vatten och torka av om så behövs...
                              So long....
                              Aha, men flera av brickorna är ganska repiga (syns inte så väl på mina bilder kanske) så jag hade tänkt att de skulle snyggas till lite både estetiskt och "sanitärt", så att säga. De ska väl tåla lite ost och frukt?

Comment

Working...
                              X