Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tre Kronor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tre Kronor

Allt jag vet om dessa är att dom har suttit på en skorsten på en båt i göteborg.
    är det någon som kanske vet eller har några aningar om dom. jag köpte dom för att göra en grind men jag tyckte det var dumt finare som dom är.
    dom är i aluminium ca 17,kg styck bredd 146,cm
    höjd 100,cm.
    Bifogade filer

jag har fått ett svar att det är från någon av S.A.L, Svenska Amerikalinjen.
    verkar mest troligt att det kan vara drottningholm hon blev såld till sidarma triste 1955 för upphuggning. men vart ligger sidarma triste ?? sidorna jag hittar är på PDF fil och italienska eller franska tror jag.

Comment

Dina kronor kan möjligen komma från vilken av SAL:s båtar som helst. Alla blev av med såväl namn som rederimärke när de såldes ut från rederiet, och alla båtar såldes förr eller senare. Att sikta in sig på en av dem som höggs upp i TRIESTE (så heter platsen, som ligger i nordöstra italien) förstår jag inte poängen med. Att lokalisera Trieste kan väl knappast ge några ledtrådar till varifrån kronorna härstammar - om det nu var meningen.

Är alla möjligheter att spåra kronorna bakåt uttömda? D v s traditionell proveniens, via förra ägaran etc, etc, etc.

Vill minnas att det fanns två generationer design av dessa SAL-kronor. äldre och yngre, och att det eventuellt fanns flera Drottningholm i SAL:s flotta, SS och MS - återigen äldre och yngre.

Kolla med Sjöfartsmuseet i GBG för designen på kronorna, fast det går inte den vägen att exakt fastställa från vilken båt de härstrammar, bara eventuellt äldre eller yngre SAL-flottan.

Comment

Såg just att det bara har funnits en Drottningholm (i SAL 1920 till 46), och ett dussin andra fartyg i passagerarflottan. Därtill kommer ett par - kanske tre dussin lastfartyg som förde SAL.s rederimärke i skorstenen, varav större delen kan komma i fråga som bärare av kronorna ifråga.

Comment

jag har hört med han jag fått dom genom att dom suttit på passagerarfartyg
          men han vet ej med säkerhet vilket av dom.
          jag har skickat ett mail med kort till sjöfartsmuseumet kanske får jag napp.
          men men .
          det att jag trodde mer på drottningholm var att jag tyckte Sidarma lät svenskt och att då var det större chans att kronorna fanns kvar i landet
          men som sagt man har många ideer.
          jag är dålig på engelska med så det är svårt att pussla ihop något på dom flesta sidorna ett ord här och där kan bli mycket fel i slutet.
          Tack för svaret
          MVH: simpan.

Comment

Working...
          X