Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Reklam för vilken slags tejp och när är det någon som minns
Collapse
X
-
-
-
Hallon Japan,
Roligt med så långväga medlemmar. Borde ha kunnat komma med ett bra svar, som reklamnisse med Cloetta som en av de större uppdragsgivarna, men det var i slutet av 70-talet. Känner inte igen loket och undrar om det egentligen är en förpackning? Snarare en s,k. displaykartong som man använde i skyltningar och kanske på mässor. Eller möjligen som present till prominenta kunder. So long...
Comment
-
Hallon igen,Ursprungligen postat av riyota Visa inlägg[ATTACH]131974[/ATTACH]
Sajp låter så bekant men kommer inte ihåg den här.
Är det någon som vet något om den här reklamen.
"Sajp salvetix helbra rekord billig tejp"
Salvetix låter som plåster?
Frågetecken. Visst känner jag igen korren och varumärket, var poppis som skrivbordsprodukt på 80-talet. Din stansade skylt är kul,
tanken var nog att handlarna skulle tejpa fast en riktig rulle tejp och skriva dit ett pris. So long....
Comment
-
Hej Hallon tack för svaret. Jag tror att jag läste fel första gången eftersom jag upptäckte att Cederroth hade en product som de började lansera på femtiotalet som heter Sajp och Salvefix. Så jag misstänker att det är reklam för plåster tejp.Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallon igen,
Frågetecken. Visst känner jag igen korren och varumärket, var poppis som skrivbordsprodukt på 80-talet. Din stansade skylt är kul,
tanken var nog att handlarna skulle tejpa fast en riktig rulle tejp och skriva dit ett pris. So long....
Comment
-
Hej Hallon (eller ska jag kalla dig Kim?)Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallon Japan,
Roligt med så långväga medlemmar. Borde ha kunnat komma med ett bra svar, som reklamnisse med Cloetta som en av de större uppdragsgivarna, men det var i slutet av 70-talet. Känner inte igen loket och undrar om det egentligen är en förpackning? Snarare en s,k. displaykartong som man använde i skyltningar och kanske på mässor. Eller möjligen som present till prominenta kunder. So long...
Kul att du är reklamnisse. Jo jag tror att det är en displaykartong.
Och tack för svaret.
RIyota
Comment
-
Hallon, du går gärna säga Kim. Tyvärr vet jag inte. Men du kan vända dig till Kungl Biblioteket i Stockholm somUrsprungligen postat av riyota Visa inlägg[ATTACH]131995[/ATTACH]
Är det någon som vet årtal?
har kopior på alla affischer. Hjälpte till att göra en kul bok/katalog för utställningen I blickfånget.
Likheter och motsatser i Svensk Affischtradition med 254 oförglömliga affischer. Tala med Olof Halldin
om han nu är kvar på biblan... so long...
Comment
-
Hej Kim. Jag tackar och bockar.Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallon, du går gärna säga Kim. Tyvärr vet jag inte. Men du kan vända dig till Kungl Biblioteket i Stockholm som
har kopior på alla affischer. Hjälpte till att göra en kul bok/katalog för utställningen I blickfånget.
Likheter och motsatser i Svensk Affischtradition med 254 oförglömliga affischer. Tala med Olof Halldin
om han nu är kvar på biblan... so long...
Jo jag har funderat på KB, men har lite brottom att samla ihop information men jag kan ju prova och se om de är snabba. Dom borde ju ha en sökbar databas tycker man ju. Det verkar i och för sig som dom håller på och försöker bygga upp en databas med sina affischer.
Comment
-
När tejp (som då stavades tape) var en nyhet kom efter ett tag den svensktillverkade varianten Sajp. Den här minns jag väl, urgammal som jag är. Jag har oxå för mig att det var Sajp som hade " bruksanvisning" i sina reklamfilmer mm: dra ut, vik och riv av mot den tandade kanten" Det här parodierades i olika mer eller mindre ekivoka varianter...
Comment
-
Hallon,
Torra fakta:
I november 1953 lanserades moderna Salvekvick. Plåstret skilde sig från tidigare varianter genom att det var ett färdigskuret förband. Första tejpen i Cederroths produktion, Salvefix, lanseras 1955 och fyra år senare kommer succétejpen Sajp, vars rulle har en rivkant, vilket var en ny uppfinning. 1955 är också året då Samarin börjar säljas i portionspåse. Samarin på flaska finns kvar. Samma år grundar Cederroth dotterbolag i Finland. Ett par år senare bildas Cederroth A/S i Danmark. Cederroth International S A, som grundas i Genève 1959, ansvarar för marknadsföringen utanför Norden.
Comment
Comment