Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knapp med spännande historia - vad tror ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Knapp med spännande historia - vad tror ni?

Jag har en fin gammal knapp...Click image for larger version

Name:	IMG_3725.jpg
Views:	2
Size:	120,1 KB
ID:	657037Click image for larger version

Name:	IMG_3726.jpg
Views:	1
Size:	76,3 KB
ID:	657038

Gissar att den är av mässing. Ca 2,5 cm i diameter. Jag har fått den av min morfar. Under 1950-talet var han i färd med att bättra på en skogsväg. Plötsligt grävde man upp en gammal grav med fyra skelett. Riksantikvarien tillkallades, men man fick aldrig något riktigt besked om gravens ålder.

Till saken hör att just den här gamla skogsvägen hade funnits väldigt länge. Hösten 1718 färdades huvudstyrkan av Karl XII:s karoliner längs just den vägen, på väg mot belägringen av Fredrikstens fästning i Norge, där det ju som de flesta säkert vet inte gick speciellt bra för de svenska styrkorna...

Min morfar sparade en av knapparna de hittade som minne. Han trodde alltid att det var en karolinergrav de hittat. Vad tror ni? Finns det någon här på PES som kan få ut något av bilderna på knappen? Kan man gissa dess ålder?

Jag bifogar en kopia av berättelsen om gravfyndet, så som det beskrivs i sockenboken.Click image for larger version

Name:	1.jpg
Size:	45,0 KB
ID:	657035Click image for larger version

Name:	2.jpg
Size:	73,8 KB
ID:	657036

Nu har det hänt mig igen... Högerdelen av mina bilder försvinner. Finns det någon som kan förklara vad jag gör för fel???

Comment

Riktigt intressant läsning!

Ursprungligen postat av hugo2 Visa inlägg
      Nu har det hänt mig igen... Högerdelen av mina bilder försvinner. Finns det någon som kan förklara vad jag gör för fel???
      Du gör inget fel, utan detta är nog ett problem som uppstod vid den senaste uppdatering av PES. Tog mig friheten att förminska dina bilder en aning.
      Bifogade filer

Comment

Spännande historia och en vacker knapp.
        Men för mig ser knappen ändå ut att vara från Kina eller Japan runt sekelskiftesåret 1900, kanske något tidigare?
        Last edited by Gideon; 2013-03-21, 17:01.

Comment

Nja, Japan och sekelskiftet kan nog inte stämma.

Det råder ingen som helst tvekan om att knappen hittades i graven 1959. Riksantikvarien gjorde ju dessutom bedömningen att graven var flera hundra år gammal.

Det är naturligtvis möjligt att knappen kommit dit senare än kropparna, men vilken otrolig slump det skulle vara! Platsen ligger dessutom i verklig obygd, bortom all ära och redlighet.

Comment

Vad spännande! Hoppas det finns någon här som vet mer om knappar!
            Här är några knappar från 1700-talet:
            We're sorry, but the page you were trying to access is not available or has moved. What to Do Next? Check the spelling and retype the webpage address. Use Search to find what you are looking for.

Comment

Knappar kan vara spännande Tyvärr kan jag inta avgöra åldern på din knapp. Men jag kan visa mössknappar i silver som jag själv köpt på någon loppis och plockade fram när jag läste ditt inlägg. Mycket lättare att hitta kusken som hadde dem i mössan tack vare att någon efterlevande har monterat dem på en mässingsköld med graverat födelsedatum 1851-11-12 död 1911-01-16 och N S, tjänst i 44 år pä Örup slott. Knapparna har ätten Rosenkrans vapen.

Svensk befolkning 1900
              Post 520378

Svensson, Nils
              Kusk

f. 1851 i Övraby (Kristianstads län, Skåne)

Gift man, far i familjen

Örup
              Benestad (Kristianstads län, Skåne)

Födelseort i källan: Övraby Kristianstads län
              Bifogade filer

Comment

Gissar att den är av mässing. Ca 2,5 cm i diameter. Jag har fått den av min morfar. Under 1950-talet var han i färd med att bättra på en skogsväg. Plötsligt grävde man upp en gammal grav med fyra skelett. Riksantikvarien tillkallades, men man fick aldrig något riktigt besked om gravens ålder.
                Har du varit i kontakt med Riksantikvarien och kollat vilka fynd som hittades, likadana knappar eller andra föremål som kan dateras

Mvh/Bengt N

Comment

Fina knappar ni sänder bilder på! Tack så mycket.

Sedan ser jag att jag skrivit fel - riksantikvarie när det skall vara landsantikvarie - ursäkta för det.

Svar till nobe: jag skickade faktiskt iväg ett litet mail så sent som i fredags. Ett problem är att gamla Älvsborgs län med Vänersborg som residensstad numera ingår i Västra Götalands Län med Göteborg som residensstad. Vart det gamla arkivet befinner sig vet jag inte, eller om det är digitaliserat. Så jag vet inte om jag kontaktade rätt person, men det visar sig väl...
                  Om jag får något matnyttigt svar så skall ni få veta. Men fortsätt gärna skicka bilder på knappar och kom gärna med mer funderingar kring min knapp.

Comment

Jag skulle pröva med att ta kontakt med kulturmiljöenheten. Om inte annat för att vägleda Dig vidare.

Comment

Bilstorlekarna på PES.

800 X 600 går inte,
                      480 X 640 går, men blir kapade på högersidan.
                      Försök få högersidan med - 590 pixlar! Behåll propotionerna.

Comment

Nu har jag nog kommit så långt jag kan i efterforskningarna om min gamla knapp. Jag vet inte om någon är intresserad, men här kommer i alla fall resultatet.

Först skickade jag en förfrågan till kulturmiljöenheten i Västra Götaland, så som Gideon föreslog. Efter att ha blivit skickad runt ett par varv fick jag slutligen svaret att så pass gamla händelser arkiveras hos Riksantikvarien, i antikvariskt topografiskt arkiv, ATA.

Där fick jag snabbt fram anteckningarna som landsantikvarien gjort 1959. Inget nytt framkom dock, inga anteckningar hade gjorts om gravens eventuella ålder, men det framgick att han gjort bedömningen att det rörde sig om en soldatgrav. Så jag fick i alla fall mina tidigare uppgifter bekräftade. En återvändsgränd således.

Men om nu knappen är en uniformsknapp så borde den kunna dateras bara man hittar rätt person, tänkte jag. Så jag skickade en förfrågan dels till Armemuséum i Stockholm, dels till Forsvarsmuséum i Oslo (knappen hittades ju i en grav alldeles vis svensk/norska gränsen, så den kunde lika gärna ha tillhört en norsk soldat).

Från Oslo har jag inte fått något svar. Men í Stockholm fick jag slutligen napp hos uniformsexperten. Han menade att det inte kunde röra sig om en uniformsknapp. Men han gjorde bedömningen att knappen kom från 1800-talets början, förmodligen hade den suttit på ett dyrare klädesplagg.

Lite trist således, plötsligt blev knappen 100 år yngre, det hade varit roligare med en äkta karolinerknapp än med en okänd 1800-talsknapp. Men den är fortfarande lika fin.

Å andra sidan blev historien bakom knappen ännu mer spännande. 1800-talets början - längs traktens färdväg till Norge - fyra personer "nedtryckta" i samma grav - kanske åtminstone någon av dem var välklädd - drygt 100 år senare är det förvånansvärt nog ingen i lokalbefolkningen som känner till något om vem de kan vara. Tankarna går ju onekligen till överfall och rövare.

Comment

Working...
                        X