Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gyroskop

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gyroskop

Den här lilla lådan, med så stort innehåll, har legat i morfars skrivbordslåda forever. När han dog behöll mormor den och sedan mamma i sin tur. Det här är en sådan sak jag skulle kunna tänka mig att sälja på loppis eftersom den inte har något affektionsvärde för mig. Det lär aldrig bli av eftersom jag har så svårt att sätta priser. Hur det än är med den saken vill jag se om det finns mer kunskap att hämta som kanske kan förändra mina känslor...

Kartongen är mycket välbevarad och med sådan passform att snurran/hjulet bara går ner i en viss vinkel. Det följer med ett eiffeltorn av plast, en snörstump och en bruksanvisning på engelska (ett språk morfar inte behärskade). Teoretiskt sett vet jag hur en gyro funkar så det behöver jag egentligen ingen upplysning om. det jag söker är "värdelöst vetande", samlar på sådant...

Click image for larger version

Name:	Gyro.JPG
Views:	1
Size:	47,3 KB
ID:	656658
    Last edited by Bizan; 2013-02-26, 13:47. Anledning: Hoppsan!
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

[QUOTE=Bizan;230381]Den här lilla lådan, med så stort innehåll, har legat i morfars skrivbordslåda forever. När han dog behöll mormor den och sedan mamma i sin tur. Det här är en sådan sak jag skulle kunna tänka mig att sälja på loppis eftersom den inte har något affektionsvärde för mig. Det lär aldrig bli av eftersom jag har så svårt att sätta priser. Hur det än är med den saken vill jag se om det finns mer kunskap att hämta som kanske kan förändra mina känslor...

Kartongen är mycket välbevarad och med sådan passform att snurran/hjulet bara går ner i en viss vinkel. Det följer med ett eiffeltorn av plast, en snörstump och en bruksanvisning på engelska (ett språk morfar inte behärskade). Teoretiskt sett vet jag hur en gyro funkar så det behöver jag egentligen ingen upplysning om. det jag söker är "värdelöst vetande", samlar på sådant...

Hej Bizan!
    Kan bidraga med ett"värdelöst bidrag" till ditt "värdelösa vetande"

Ägde ett sådant gyroskop när jag var i 10-årsåldern, tidigt 50-tal.. Enda skillnaden mot ditt var att eiffeltornet var i metall och en exakt liten kopia av orginalet. Bytte bort hela härligheten så småningom mot något som jag glömt vad det var, men förmodligen värdefullare än gyroskopet, tyckte jag då
    .
    Lycka till med avyttrandet.
    /Lars
    Last edited by Lars F; 2013-02-26, 14:47.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av Lars F;230393[COLOR="#000000"
      Hej Bizan!
      Kan bidraga med ett"värdelöst bidrag" till ditt "värdelösa vetande"

Ägde ett sådant gyroskop när jag var i 10-årsåldern, tidigt 50-tal.. Enda skillnaden mot ditt var att eiffeltornet var i metall och en exakt liten kopia av orginalet. Bytte bort hela härligheten så småningom mot något som jag glömt vad det var, men förmodligen värdefullare än gyroskopet, tyckte jag då
      .
      Lycka till med avyttrandet.
      /Lars[/COLOR]
      Då kan vi nog ganska säkert anta att mitt plasttorn m m är sv senare datum. När började man ersätta metall med plast? Tack för lyckönskningen, vi får väl se om det blir något...

Comment

Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
        Då kan vi nog ganska säkert anta att mitt plasttorn m m är sv senare datum. När började man ersätta metall med plast? Tack för lyckönskningen, vi får väl se om det blir något...
        Vad jag minns så började leksaker i plastic , som man sa förr, dyka upp i mitten-slutet på 1940-talet.
        Min första leksak i plast, en leksakspistol fick jag 1948-49 tror jag det var. Så ditt gyroskop kan mycket väl vara från 1950-talet Bizan.
        Last edited by Lars F; 2013-02-26, 15:20.
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
          Vad jag minns så började leksaker i plastic , som man sa förr, dyka upp i mitten-slutet på 1940-talet.
          Min första leksak i plast, en leksakspistol fick jag 1948-49 tror jag det var. Så ditt gyroskop kan mycket väl vara från 1950-talet Bizan.
          Då får vi lämna den frågan öppen då...

Comment

Working...
          X