Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Loppis trots vädret.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Loppis trots vädret.

Slet mig från bestyren i trädgården och gjorde en snabb loppisrunda. Tillhör inte dom som spenderar speciellt mycket tid bland grönsakerna utan kör lite engelskt.
    Rundan gav ett och annat. Bl.a. denna vävnad med text som gör den lätt att tidsbestämma och lokalisera. Kan naturligtvis vara av senare datum men det tror jag inte.
    Bifogade filer

Självklart från tiden. Vilken härlig souvenir från utställningen! Den är ganska aktuell i dagarna eftersom det blir 100-årsjubileum av invigningen den 8 juni. Eftersom jag är med i Nordiska Museets (och Skansens) vänner, kan jag saxa lite ur senaste medlemsbladet, skrivet av Elisabeth Stavenow-Hidemark:
    1877 inrättades en byggnadsfond och fem år senare avsattes mark på Lejonslätten. Första spadtaget togs 1888 och till Konst- och Industriutställningen 1897 hade man byggt klart den norra delen. Södra delen var en trätillbyggnad som revs efter utställningen. Med hjälp av särskilda lotterier och extra donationer lyckades man färdigställa även södra halvan, vilket var en kompromiss eftersom Hazelius hade tänkt sig ett mycket större bygge.

Comment

Jag får ändå inte riktigt ihop det med ett hundrårsjubileum i år?? Souveniren var kul i varje fall

Comment

Det var då de hade byggt klart huset... Tio år efter utställningen.

Comment

OK, då är jag med.

Comment

K A Almgrens Sidenväveri finns det mycket att läsa om på nätet. Den som en gång köpte souveniren har varit förståndig att sätta den inom glas och ram så att den bevarats bra genom åren.

Comment

Vad är det för storlek på bildytan ungefär?

Comment

Glömde skriva storleken i mitt första inlägg. Måtten är 26x19 cm.

Comment

Duken var vacker ulferic Jag vill minnas att jag sett något liknande - undrar om det var samma eller om Almgrens gjorde flera varianter till utställningen?
                  Jag var också på loppis igår - fast jag egenligen har lite dåligt med tid just nu. Ganska dåligt med fynd - jag tror jag börjar bli kräsen.
                  Jag hittade den här dockservisen från Egersund - lite skador här och var - men den borde väl ha viss ålder?
                  Bifogade filer

Comment

Är nog dags som du skriver FBQ kanske dags att bli lite mer kräsen. Men det är så att en stor del av nöjet är att leta udda och lite knasiga föremål.
                    Eldgaffeln i storlek större är varken knasig eller udda utan snarare fullt användbar. Kanske ändå lite knasigt köp då jag har ett tjugotal sen tidigare. Smidd och svarvad och rejält stor och tung. Jämför med den mer normala till höger. Är säkert till nytta när det skall petas i majbrasan.
                    Kunde inte trots att ved skall klyvas och kapas låta bli att ta en loppissväng även idag. Du får kolla hur gammal dockservisen är och återkomma.
                    Bifogade filer

Comment

Köp på du Ulferic om du bara har plats

Jag är inte så hemma på Norskt porslin. Kanske skall lägga ut en fråga på porslin?
                      Får se om Peter S kan något om den saken.
                      Annars var det roligt lite textilier - det brukar ju inte vara så mycket sådant annars. Jag kanske skall lägga ut lite bilder på mina 1800-talsvästar? Fast det får bli när jag får lite mer tid. Just nu så tror jag inte att jag hinner.

Comment

Vilken stämpel har de FBQ? Ser ut som om de skulle vara 1880-90 tal

Comment

Jag är inte heller så hemma på det norska. Rent stilmäsigt kan det vara 1870-tal också, men det enklaste är väl att fotografera stämplarna och låta någon kolla i Vingedal...

Comment

Här kommer en snabbtagen bild på stämpeln - lite oskarp men det syns väl hur den skall se ut.
                            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                              Slet mig från bestyren i trädgården och gjorde en snabb loppisrunda. Tillhör inte dom som spenderar speciellt mycket tid bland grönsakerna utan kör lite engelskt.
                              Rundan gav ett och annat. Bl.a. denna vävnad med text som gör den lätt att tidsbestämma och lokalisera. Kan naturligtvis vara av senare datum men det tror jag inte.
                              K.A. Almgren fortsatte i samma stil. Denna som jag hittade idag är gjord 1909 enligt NM som har en likadan.
                              1909 var ju året för nästa stora konstindustriutställning i huvudstaden.PS Har alltså tillhört faster Fanny som
                              dessutom arbetat på Almgrens som väverska, vilket ju är extra troligt.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X