Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teak fågel, har dessa något namn? eller någon speciell designer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Teak fågel, har dessa något namn? eller någon speciell designer?

Har sett diverse liknande fåglar i teak, finns det någon specifikt samlingsnamn för dessa?
    Har också sett liknande trä skapelser som varit väldigt dyra. Någon som kan läxa upp mig lite i detta område?
    Click image for larger version

Name:	aaa.jpg
Views:	1
Size:	134,6 KB
ID:	656111
    Bifogade filer

Brukar kallas TV trana.

Comment

Click image for larger version

Name:	Teakfigurer.jpg
Views:	1
Size:	58,5 KB
ID:	554419

Reaktiverar en gammal tråd här på forumet. Ja, dom kallas TV-tranor som du säger. Har hört att dessa var väldigt populära på 50-talet och att många elever fick (eller tvingades) gör en sådan på träslöjden i skolan. Därför ser man dom ganska ofta och med väldigt varierande kvalitet. TV-tranorna har i den rådande retrovågen blivit populära igen och häromdagen såldes en (i mitt tycke) riktigt ful en för hela 408 kronor!

Själv fyndade jag dessa teakfigurer nyligen, varav tranan är märkt JG undertill. Tycker den är väldigt fin med sina fina linjer och detaljer. Någon som vet vem JG är eller var? Litet för bra för att vara en genomsnittlig skolelev?

Comment

Oh! Precis en sån har jag! Ära vare Gud* i höjden den gjorde jag i slöjden! Min gjorde jag av mahogny.
        Edit: Foten på min är inte lika, den är limmad in i en kloss av samma träslag.

Din ser ut att vara gjord av en betydligt skickligare slöjdare än jag, förresten: En yrkesman och inte en skolelev. Jag gissar att lärare kopierade modeller som var populära.

*) Gud kan kanske i detta fall ha personifierats av Malmsten som utbildade många slöjdlärare...
        Last edited by TK08; 2014-04-16, 12:06.

Comment

Ära vare Gud i höjden, jag gjorde också en sån där i slöjden. Men eftersom vi snorungar inte fick använda bandsågen var det i praktiken slöjdläraren som tillverkade den.

Min var precis som den högst upp - och är idag i tv-tranornas himmel. Efterhand har jag samlat ihop en ny liten flock dylika varav en är precis som den högs upp här, så var det nog ett vanligt skolslöjdsalster. TV-Häger hette min i skolslöjdskatalogen, men de tycks nu ha bytt namn till tv-trana.

Av de sex jag har nu är tre riktigt usla, gjorda av totalt talanglösa skolslöjdare, medan tre är praktexemplar som man kan misstänka är gjorda av professionella hemslöjdade. De flesta är faktiskt i furu, varav en är vackert sandblästrad och har frilagda ben. Den senaste, inköpt i somras tillika finast i flocken, har ben av mässingstråd. Några är signerade, en är daterad 1961 och ingen har kostat mer än 10 kr.
          Tyvärr är min kamera död.

Comment

Synd att din kamera är död! Jag gillar verkligen dessa tranor även om jag har lovat mig själv dyrt och heligt att jag inte ska börja samla på dom.

Comment

Ser nu att min trana är signerad "GJ", inte "JG", som jag skrev i inlägget ovan. Om nu någon blir klokare av det! Initialerna är för övrigt brännmärkta.

Comment

Working...
              X