Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svartlakerad gammal träask med änglabild

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Svartlakerad gammal träask med änglabild

Hejsan i höstmörkret alla läsare av Precis en san.

Har i min ägo en liten träask som är svartlakerad ,med mönster i guldfärg på sidan med blad från vinrankan och en bild på locket med en ängel som håller ett litet barn i famnen. Nu undrar jag om någon vet något om en sådan här liten gullig ask. Jag tror den är gammal men vet inte hur gammal,och vad har den använts till? Kanske bara att stoppa några kära små ägodelar i? Finns det någon som vet eller har någon teori är jag tacksam för det.
    Bifogade filer

Den är till för att ha ett trådnystan i, i hålet på sidan förs tråden ut och du slipper ett nystan som far ut på golvet Ålder runt sekelskiftet 1900.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Träask

Tack för ditt snabba svar, ja så enkelt det kan vara. Jag kan se en kvinna sittande med en virknål i handen virkandes en fin liten duk "stjärna" och garnet varken trasslar sej eller blir smutsigt.Det är nog inte så många som virkar små fina dukar idag annat var det för bara 20 -30 år sedan. Tack än en gång Tingeling och ha det så bra. Ingbi
      Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
      Den är till för att ha ett trådnystan i, i hålet på sidan förs tråden ut och du slipper ett nystan som far ut på golvet Ålder runt sekelskiftet 1900.

Comment

Din lilla dosa är nog från sekelkskiftet 1800-1900. På locket finns Bertel Thorvaldsens relief som kallas "Natten" som han formgav 1815. Svart högblank lack och gulddekor var populärt på bl.a. möbler vid 1800-talets slut. Dosan med hålet har använts för att hålla ordning på garnnystan eller sytråd, där tråden stuckit ut genom hålet vid handarbetet.

Comment

Träask

Tack Simco. Vad mycket jag lärt mej om den lilla asken jag köpte på en loppis i våras och tänk att Du kunde identifiera bilden på locket . Jag förundras av vilken kraft de la ner på att utsmycka en sådan enkel sak som en ask till garnnystanet och till och med en bild av den store konstnären Thorvaldsen på locket.
          Mina fantasi sätter igång när jag ser på asken det kanske var en julklapp till en ung flicka när 1900-talet var ungt, julgåvorna bestod ju av sådant man hade användning för och ändå skulle det ju vara fint. Har man målat asken för hand eller fans det kanske någon teknik för att föra över det fina mönstret med. Det är som min man och jag alltid brukar säja vad vackra saker de kunde göra förr i tiden och då gick det inte att" fuska" som man kan göra idag med allt som görs med datorers hjälp. Jag kan inte låta bli att förundras över vilken bra sak det är med Precis en sån när det finns en nästan outtömlig kunskapsbank och där alla så gärna delar med sej av sina kunskaper.
          God Natt hälsningar från en nöjd medlem Ingbi
          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Din lilla dosa är nog från sekelkskiftet 1800-1900. På locket finns Bertel Thorvaldsens relief som kallas "Natten" som han formgav 1815. Svart högblank lack och gulddekor var populärt på bl.a. möbler vid 1800-talets slut. Dosan med hålet har använts för att hålla ordning på garnnystan eller sytråd, där tråden stuckit ut genom hålet vid handarbetet.

Comment

Working...
          X