Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sfinx

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Sfinx

Hittade den här tjusiga damen 30 cm ner i jorden på vår tomt som ligger utanför Sigtuna Stad.

Är det någon här som kan åldersbestämma henne och vad kan den vara gjord av?
    Ser rostig ut som om det vore järn, men skrapar man på ryggen kommer en rödaktig metall fram. (Brons?)
    Hon har tydligen suttit på något eftersom det finns hål i ryggen.

Vore kul att åtminnstone få en någorlunda datering// SassaClick image for larger version

Name:	sfinx 001.jpg
Views:	1
Size:	46,8 KB
ID:	654600Click image for larger version

Name:	sfinx 002.jpg
Size:	40,4 KB
ID:	654601Click image for larger version

Name:	sfinx 004.jpg
Size:	80,6 KB
ID:	654602

Vilket fynd... va roligt...

Hallå Sassa,
    Kan inte jag få komma och leka i er trädgård? Det ska bli spännande att följa tråden.
    Jag gissar att figuren är huggen i sten och att spåren av rost på ryggen kommer från järnen
    som hon bar upp.
    Första tanken gick till gallionsfigurer och andra åt sfinxhållet. Liknande skulpturer av vanliga
    i fina trädgårdar på 1700-talet och det finns många fina trädgårdar i Sigtunatrakten. Vi får se.
    Grattis.http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...2I-24iDXcva3rQ
    Bifogade filer
    Last edited by Kim von Platen; 2012-10-22, 12:41.

Comment

Ändrad ståndpunkt

Hallå,
      Nej inte sten, damen är ju ihålig. So long...

Comment

Empir

Själv gissar jag 1800-talet och närmare bestämt 1810-1850. Att den hittades i trädgården för ju tankarna till en exklusiv parkbänk. Dessutom materialet, som inte verkar vara brons utan gjutjärn. Hade sfinxen stått inomhus hade materialet förmodligen varit brons. Att Empir inte helt försvann som stil i Sverige 1850 bevisar trädgårdssfinxen i Lund från 1882.

Funderat på en metalldetektor? Sfinxen har ju sannolikt haft syskon.

Första bilden nedan visar en (renoverad) trädgårdssoffa från Berlin 1824-1826. http://rubensrabatter.blogspot.se/20...1_archive.html
        Andra bilden trädgårdssfinxen i Lund från 1882. http://mittlund.wordpress.com/page/5/
        På båda länkarna får man "scrolla" ned lite.

Vill passa på att säga Grattis!
        Bifogade filer

Comment

Jag har en metalldetektor, men med den hittade jag bara massor av metallskrot som hästskor, spikar i kromosomformat mm.
          Har dock hittat lite andra spännande saker som bjällra, ring, krossad porslin och glas + flertal lerfigurer.

Det skumma är dock att flera saker är gamla och flera är av nyare typ.
          Lerfigurerna verkar nya och ser ut att komma från mexico bl.a sk.colimahundar.

Kvinnan vi köpte huset av sa att ingen bott där tidigare.

För väldigt länge sedan fanns en väg till kyrkan i närheten av tomten, men nu är det bara en åker där.

Har börjat forska på nätet bl.a på lantmäteriet, och har där på en historisk karta från 1782 samt på en "nyare" karta på en annan sida från 1957 hittat en byggnad på vår tomt. Vi har nyss flyttat hit så man ska nog ta kontakt med någon kulturförening som kan bygden.

Spännande är det iallafall!

Comment

Working...
          X