Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Antik? metallflaska --orientalisk?
Collapse
X
-
Grekisk tennflaska, skulle jag tro utifrån texten som verkar vara ett namn Teod... Anastasius eller något liknande.
Jag är i valet och kvalet mellan 1811 eller 1899 och liknande nordeuropeiska bör vara tillverkade under 1800-talets första hälft eller tidigare.Last edited by Kaptenen; 2012-09-15, 15:14.
-
Jeg har ingen som helst formening om alder ut fra stil, men ut fra hvordan 1-tallet i 18 er skrevet vil jeg tolke det til 1899, siden 1-tallet i 11 og 18 burde vært skrevet likt hvis det skulle stått 1811.Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggGrekisk tennflaska, skulle jag tro utifrån texten som verkar vara ett namn Teod... Anastasius eller något liknande.
Jag är i valet och kvalet mellan 1811 eller 1899 och liknande nordeuropeiska bör vara tillverkade under 1800-talets första hälft eller tidigare.
mvh
Banden
Comment
-
Du har fullkomligt rätt det bör vara 1899.
Det verkar vara namn på båda sidorna så kanske har det varit en bröllopsgåva.
Här är ytterligare en grekisk daterad 1895.
Här är en som uppenbarligen är nytillverkad - också den daterad 1895. Se stämpeln med stjärnan i cirkeln.
Här är två exempel på vad jag jag kallar nordeuropeiska
http://precisensan.com/antikforum/sh...546-Tennplunta Om du läser sista inlägget verkar de som är daterade 1895 och är grekiska vara moderna kopior.
Du uppger inte storleken. Här skriver man att användningen var till snustobak och jag skulle ha sagt starksprit.Last edited by Kaptenen; 2012-09-16, 01:02.
Comment
-
Ursäkta! 16 cm. så vatten eller prit gissar jag på.... Jag tror inte nr. 2 är nygjord, jag tror bara att den har hamnat hos ngn. nitisk person som har putsat upp den.Last edited by yvonne brandt; 2012-09-16, 09:11.
Comment
-
Denna med stjärnstämpeln är nytillverkad. I Sverige importerades mycket välgjorda föremål från den italienska firman Cosi Stagno (stagno- tenn på italienska) av Dacapo Silver AB i Lidköping och marknadsfördes under namnet Cosi Antiktenn. De är alla märkta med stjärnan i cirkeln. Kanske gör man det fortfarande.
Mer om Cosi Stagno och Dacapo Silver AB.
Comment
Comment