Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Proveniensen tack !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Proveniensen tack !

Vad tror Ni om proveniensen på denna väska? Svårt? Ok då, här kommer två ledtrådar:
    1. Tillhör min sambo Eva som är garanten för proveniensen, hon är genuin Stockholmstjej från Söders höjder sedan födseln.
    2. Kommer Ni ihåg "Pastor Jansson" i "Ringaren"? Alltså monologen med Hasse Alfredsson, en av de allra bästa enligt mig,
    där har Ni den andra ledtråden.

Bifogade filer

Det är ju en konduktörsväska t.ex för biljettförsäljning på spårvagnen.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hallå Snubben,
      Ja, konduktörsväska. Men den hör havet till, nämligen djurgårdsfärjorna mellan Slussen och Grönan.
      Tänkte först på Saltsjöbanan, vill minnas att dom hade likadana även om man alltid plankade... so long...

Comment

Nä, SS tror jag på. Stockholms Spårvägar, alltså. Men är det inte lite för få myntrör? När vi hade som flest mynt var det 1, 2, 5, 10, 25, 50 öre samt 1 och 2 kr (fram till 1971).

Comment

Givetvis menar jag oxå Stockholms spårvägar.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Bra svar allihop, men inte riktigt rätt. Det rätta svaret är mer specifikt för någonting unikt. Kimmen är snubblande nära kan jag säga.
            Har Ni lyssnat på Hasse och vad kyrkan som statligt verk ska svara för, där har Ni en bra ledtråd. Den andra ledtråden är lika bra, min Eva
            är uppvuxen på söders höjder, närmare bestämt Mosebacke torg.

Comment

Hallå Snubben,
              Snubblande nära. Grönan. Gröna Hund på Gröna Lund var den första revy AB Svenska Ord – Hans Alfredson och Tage Danielsson – producerade. Revyn hade urpremiär på Gröna Lund i Stockholm våren 1962. Föreställningen gästspelade även i Göteborg, Malmö och i Oslo. Förutom Hasse och Tage medverkade bland andra Monica Zetterlund, Mille Schmidt, Lissi Alandh och Lasse O'Månsson. När Monica försvann på en folkparksturné togs hennes plats av först Gunwer Bergkvist, sedan Sonya Hedenbratt. Det är den första av tre Hasseåtage-revyer att ha ordet "Hund" i sitt namn. De andra två var Gula Hund och Svea Hund.

Det mest kända numret från revyn är Hasse Alfredsons monolog Ringaren om Pastor Jansson ("Varför kommer ni inte när jag ringer"?). Det var också i denna revy som Hasses Lindeman-figur skapades, som ett improviserat inslag i en avdelning i revyn som hette Lekstuga. Först var det O'Månsson som intervjuade Hasse om ett dagsaktuellt ämne. Så småningom kom de på att gubben skulle ha ett namn. Efter att ha prövat namn som Valfrid Lindström och Valdemar Lindeman bestämde de sig under sommarens gång för Valfrid Lindeman. När Lindeman-gubben återkom två år senare presenterades han som "Malte Lindeman, son till Valfrid Lindeman".

Tage Danielsson tänkte först inte vara med i revyn utan bara regissera. Han tvivlade på sin förmåga som scenartist, men övertalades av kollegerna att försöka. Han sjöng den satiriska visan MRA är bra, som slog mycket bra. Till turnén skrev han ännu ett sångnummer åt sig, till melodin Livet i Finnskogarna: "Först så går det ner, sen går det upp, sen går det ännu högre upp".

På skivan "Gröna hund på Gröna lund" ingår numren: Teaterhistorisk översikt, En ung flicka talar ut, Kalinka, Efterlysning, Ringaren, Lär oss i kväll, Nilsson, Höghuset, MRA är bra, En slump, Mammas bästa vaggsång (Rock-A-Bye Your Baby), Bensin & Lortvatten, Inredningsarkitekt Valfrid Lindeman och Lilla Amerika

Comment

För att ta sig från Slussen upp till Södershöjder på enklaste sätt nyttjar man Katarinahissen.Kanhända fanns det en "konduktör" vid denna.

Comment

Hallå Fröken,
                  Vilken höjdare. Du är smartare än jag. Men jag mins ganska tydligt den där väskan från alla revyerna, undrar om det inte var Moltas som bar den?

So long....

Comment

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
                    För att ta sig från Slussen upp till Södershöjder på enklaste sätt nyttjar man Katarinahissen.Kanhända fanns det en "konduktör" vid denna.
                    BINGO och grattis Fnusfröken, min sambo fick väskan av "hissmänniskan" i början på 60-talet, när dom bytte till
                    en modernare variant. Den kanske har varit med ända från starten av "Nya Katarinahissen" http://sv.wikipedia.org/wiki/Katarin...Katarinahissen
                    Apropå ledtråden med pastor Jansson, så skötte ju Erik Upmark kommunikationerna vågrätt och om kyrkan blev statligt verk så skulle ju
                    det falla sig naturligt att de handhavde kommunikationerna lodrätt.http://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Upmark

Comment

Comment

De är bara å gratulera!

Comment

Hallå Fröken,
                          Grattis. Och tack Snubben för en kul tråd, väl redigerad. Skicka bössan till P-son. So long...

Comment

Working...
                          X