Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal våg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal våg?

Kan någon säga om den här vågen är gammal? Känns som smide och Made in Sweden står det framtill. Fungerar utmärkt.
    Bifogade filer

Den är av en äldre modell. Men den är tyvärr nytillverkad.

mvh

Comment

Hur kan man se det?

Comment

Om inte annat.. Så stjärnskruven patenterades av philips 1934. Så vågen är iaf tillverkad efter det. Sedan get patinan lite besked med om att den har inte stått framme specielt längen.

Comment

Hej!

Trodde först den var renoverad men täckplåten på baksidan känns också väldigt modern. Men du behöver inte vara ledsen för det. Dekorativ är den ju och hade den varit "äkta", d.v.s från tiden så hade inte värdet varit speciellt högt ändå. Har sett antika köksvågar säljas på loppis för 30 kr.

Made in Sweden får mig att tro att den inte var särskilt billig när den såldes ny.

Kolla länken, bild 20, "Köksvåg i antikt utseende". http://www.styleroom.se/album/8221

Comment

Ursprungligen postat av Hörn14 Visa inlägg
            Hur kan man se det?
            Vågen är tillverkad av Eks. Dom började inte göra köksvågar förrän på 60-talet.
            Så alltså tidigast 1960-talet. Min gissning är att den är tillverkad på 1980-talet, men jag kan ha fel.
            Allt från skruv till kvalité på gjutdetaljerna utstrålar nyproduktion tycker jag.

Off topic:
            Någon som vet när Svensk industri började märka produkter med "Made in Sweden"?

mvh

Comment

Rent allmänt så är ursprungsbeteckningen "Made in ..." på föremål inte äldre än 1887 då det brittiska parlamentet krävde att varor tillverkade i Tyskland skulle märkas Made in Germany. Amerikanska McKinley Tariff Act från 1890 revideras i två steg och runt 1920 fastställes det i lagen att endast ursprungsbeteckning på engelska får användas, eftersom den nya staten Tjeckoslovakien hade märkt sina varor med Čechoslovakia, vilket skulle ändras till Czechoslovakia. Jag har belägg för att exportporslin och -keramik märktes med Made in Sweden redan 1900-1910 och hade man för avsikt att exportera till Storbritannien eller USA, så fick man följa deras lagar.

Mer att läsa finns här http://www.porcelainmarksandmore.com...historical.php

Comment

Working...
              X