Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

You want to bye antique ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• You want to bye antique ?

Historie i 4 afsnit. Jeg har engang skrevet den på AP så måske nogen kender historien. Omend den bliver bedre og bedre hver gang jeg beretter

You want to bye antique?
    Spørgsmålet blev stillet mig for nogle år siden - det spørgsmål som jeg har fået stillet så ofte. Og selvfølgelig do I want to bye antique

Men det skal gå rigtigt for sig. Sælger skal være af den lyssky type. Det skal foregå fordækt og under gennemførelse af de rigtige ritualer.

Spørgsmålet blev denne gang stillet mig i Kongernes dal. En egypter i lang kjortel - skægstubbe og hat.
    Frem fra en lomme hiver han en pakke i brunt papir. han viser mig den halvt skjult. Gemt for soldaterne som skal hindre gravrøveri. Oppe af bakken arbejder en flok egyptere med arkæologiske udgravninger.
    Bifogade filer

Den brune pakke lover godt. Sælgeren ligeså. Pakken er delvis skjult under hans tøj. Sælgeren kender sin gebet - han ved hvordan det skal foregå. Skjult for soldaterne så han trækker mig om bag bakken og ind halvvejs ind i en af de grave som ikke er åbne for publikum den dag.

Man kan ikke komme ind i graven, men vi kan komme lidt ind så ingen ser os.

Vi har nu situationen - jyden der elsker en god handel - egypteren som skal tjene til dagen og vejen. Og soldaterne som ikke må se os.

Han viser mig pakken igen og denne gang åbner han den forsigtigt. Og ganske langsomt. Her er hvad han viser mig. Inde i mørket, halvt skjult.

Men bemærk gaze og - ja hvad er det
    Bifogade filer

Comment

Vi studerer tingen og gammel ja det er der ingen tvivl om. Spændende ser den ud, men han har mere i ærmet. Så han vender tingen om.

Oh hvilken skønhed

For at gøre en lang historie kort jeg køber selvfølgelig objektet. Ned i lommen og afsted til bussen. Ingen har set os. En pakke og nogle $ har skiftet hænder. Nu skal den bare ud af først Kongernes dal og senere Egypten.
      Bifogade filer

Comment

Vel hjemme i Danmark skal tingen beses og hvordan skal den under display?

Der er bare et problem - den lugter. den lugter afskyligt så husets frue dømmer garagen

Min garage er fugtig og kold. kan en sådan antikvitet klare de vejrforhold? Fruen har imidlertid en vigtig pointe - den lugter

Så garagen bliver destinationen, men forinden - har jeg købt en antik ting? Jeg ringer til Nationalmuseet. Egyptologen er interesseret - den kan være ægte - kom forbi så kikker vi på den.

Så jeg møder op. Egyptologen er imponeret. De ser rigtig ud - så hun tilkalder en kollega. De mener begge at den er ægte

Så ægte at vi må igangsætte yderligere undersøgelser. Og nu holder vi en pause for at få en kop kaffe - hvad siger I?

Comment

Mikroskobet er ubamhjertigt. Der er raster i dekorationen.

De har taget et postkort og delt det så kun en tynd film er tilbage. Pappet er fjernet og kun den øverste tynde film er tilbage. Den er hæftet på et underlag af gaze blandet med (sandsynligvis) mudder kameltis og eskrementer. For at skabe den rette konsistens. Så er det hele tørret i solen og forsynet med en god historie.

Blev jeg snydt tja egyptiske antikviteter er solgt i mange århundrede. Selv et land som egypten med så lang en kultur og så mange ting er selvfølgelig ikke utømmeligt. Strømmen af turister er uendelig og alle skal have noget unikt.

Så de foretagsomme egyptere, ja de fortsætter traditionen. de forsyner besøgende med "ægte" antikviteter - som de har gjort i mange år. idag der rationaliserer de. Sikrer at kilden med "antikke ting" ikke løber tør.

Kun den gode historie, og det skumle miljø behøver de ikke rationere. Og det yder de til fulde. Så jeg er glad for min souvenier omend den stadig lugter og fruen stadig mener at den hører hjemme i garagen.

Comment

Läste din story tidigare. Nästan roligare att läsa andra gången. Sökandet efter sanningen kan ibland göra det sanna osant. Finns två vinnare i denna historia. En egyptier som lurat en dansk och en dansk som fått en rolig historia att berätta för oss andra som aldrig blir lurade

Comment

Har dansken efter detta lärt sig att alltid ha lupp till hands?
              Jag köpte en Afrika mask som så fort den kom till Sverige fick stå i garaget beroende på att den var äkta och luktade illa, dock i ledet innan jag köpte den. Så ibland kan det vara ett sundhetstecken att lukta illa.

Comment

Tak for kommentarerne, ja du kendte vel historien Ulferic.
                Og du kender derfor sikkert også de andre gode historier som globetrotter hose ligger inde med.

Jeg betalte i omegnen af 5$ for rariteten og syntes at den var alle pengene værd.
                De gode historier er derude, og mange som gerne fabrikerer dem til glæde for os. De liver op i en trist konform hverdag. En anden dag så skal jeg fortælle historien om "Midtnight express" http://www.scope.dk/film.php?id=3860
                den er rigtig god. Og det er sikkert kun ulferic (og måske 766) som har hørt den før. Men som alle gode historier så bliver de kun bedre af at blive genfortalt

Måske 766 i mellemtiden kan berettte om "den afrikanske maske" rysere med tråde tilbage til?

Comment

Rolig historia och små läropengar
                  Den pryder nog sin plats i garaget
                  --eller hur det nu va.

Comment

Jag bara undrar: Vad var det meningen att kamelskiten skulle efterlikna? Trä? Keramik eller vad?

Comment

Strengt taget så ved jeg ikke om det er kamel efterladenskaber, men eftersom det lugter så må det være et eller andet. Den gamle luft skulle illudere at det var et stykke af en mumie. Sådan lidt udefineret. Det er lavet af gaze som holder sammen med de øvrige dele danner bunden.
                      Egypteren sagde "mumie" til mig og jeg tolkede det som et stykke af en kiste eller lignende. Det kommer tættest på keramik eller lertøj i udseende.

Comment

Working...
                      X