Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dörrkläpp?
Collapse
X
-
Halå, någon hemma?
Visst är det en dörrkläpp, en bamse som gissningsvis suttit på en pardörr till slott eller herrgård. Fin...grattis.
Synd att plattan eller "skallen" saknas, i nio fall av tio försvinner dom med dörrarna.
Får se vad Hose och de andra hjärnmännen säger.... tippar England, 1800-tal.
So long...
-
Ah, så den har högreståndsmiljön som klappare. Tack Kim. Jo knackelibankplattan hade varit roligt att ha oxå förstås. Ser du att den gängade delen är tillverkad för sig och sedan ditskruvad. Vad tror DU om åldern. 1800-talet var lååångt
) Borde jag putsa upp den? har börjat lite, men lätt är det inte...
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Hallå Äjht,
Jag är verkligen ingen expert om området men noterade rostfläckarna och tänkte att här är något lurt. Det kan vara en nyare gängtapp
och då kan klappen vara riktigt tidig så jag gissar mitten av 1800-talet. På 1700-talet hade man mycket grövre gänga.
Putsa eller inte? Tänker du sätta upp klappen på ytterdörren får du bereda dig på puts resten av livet, någon gång per år. Inte lika lätt
när klappen sitter på sin plats. Själv skulle jag nöja mig med att tvätta med Corega, bra också för löständer, och finns på apoteket.
Bättre skölja än putsa. So long...
Comment
-
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Hallå Corega,
Märkligt fall. Snappade tipset på en tråd här och testade på några ljusstakar som stått undan under flera år.
Det funkade, ärgbeläggningen löstes upp, sedan putsade jag av vanliga Häxan för frugan ville att dom skulle
blänka...
Du kan se resultatet här. Ska vid tillfälle göra corgaförsök på två skottlyktor som bott utomhus några år utan underhåll,
möjligen bildas annan Oxid/belälggning utomhus.... I värsta fall får du ta till autosol, effektivt med flinka nypor...
So long...
Comment
-
Det finns väl olika legeringar som kan likna mässing, brons bla. Har du testat med en magnet på kläppen ? Kaske är förmässigad eller bronserad metall av något slag. Prova med att fila lite på ett ställe där det inte syns. Konstigt att de tips du fått har varit verkningslösa.
Comment
Comment