Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fossil

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fossil

Vet att det kanske inte hör hit men jag testar att skriva här. Någon kanske vet.
    Vad kan denna fossil komma ifrån för något?
    bredd ca 18cm så den är ganska stor.
    Bifogade filer
    Last edited by Eva-lena; 2007-03-09, 10:04.
    Bara nyfiken

den är formad som en stor blomma...
    Bara nyfiken

Comment

Bli inte sur nu men jag kan inte låta bli.....en.....en......en komocka
      --eller hur det nu va.

Comment

Vart har du hittat den?
        --eller hur det nu va.

Comment

haha, det är sant. Nu har du förstört min vackra syn...jag hittade den i vattnet på Gotland. Skulle kanske lämnat kvar den
          Bara nyfiken

Comment

Jag tror att det är vad de kallar kattskalle på Gotland. Jag har en ute i boden
            Skall kolla in min i morron. Vad de egentligen heter vet jag inte riktigt, för jag samlar inte själv på fossiler utan på mineral. Mineralet i den här är kalksten.
            mvh DG

Comment

kattskalle? Hur kommer det sig? Kul att du har en likadan
              Bara nyfiken

Comment

Riktigt så här gamla saker brukar jag inte hålla på med - men LasseC är nog på rätt spår - jag har också hört dem kallas kattskalle - fast artbenämningen är en annan.

Comment

Passade på att googla lite - och jag hittade den. Stromatoporoider är tydligen namnet, och det är en slags svampdjur.
                  gå till www.guteinfo.com under natur så finns det bild på dem också.

Comment

Härligt! Tack så mycket. Skulle igentligen lämnat kvar den där i vattnet men inte visste jag mycket då inte Ja, 400 miljoner år gammal svamp i bokhyllan. Då är jag alltid yngst hemma ändå..
                    Bara nyfiken

Comment

Jag var ute i boa och letade fram min. Den ser ut så här. Min gotländska väninna som jag fått den av har skrivit så här på lappen "Stromaporoid" Kattskalle. Att Du tog med gör nog inte så mycket. Även om den är gammal så finns det ganska stora mängder av dem. Det kommer fram en hel del nya genom vattnets arbete.
                      mvh DG
                      Bifogade filer

Comment

Egentligen borde väl den här tråden ha legat under Mineral Kanske Bruce flyttar den.

När vi ändå är inne på fossil (då tänker jag inte på mig själv ) så kan jag lägga in en bild på en framhuggen bit Den är ca 40 cm lång. Ränderna som syns i kalkstenen är från mejslarna.
                        De runda fossilerna är ammoniter om jag inte kommer ihåg fel. Man har polerat upp dessa Eftersom jag inte är någon fossilsamlare så kommer jag inte ihåg vad den långa heter.
                        mvh DG
                        Bifogade filer

Comment

Åhhh, vilka fantastiska fossiler. Vad kul att se vilka fina "grejjer" folk har hemma. Lasse, dina fossiler var ju lite mer att se än min..
                          Bara nyfiken

Comment

Eva-lena.
                            Din kattskalle var kul.
                            Lasse.
                            Läckert med de framslipade fossilen. Är det egenhändigt arbete eller inköp?

Comment

De långa kan kanske vara orthoceratiter (bläskfisk) som är vanligt på Gotland.

Comment

Working...
                              X