Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kitsch

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kitsch

Hej, stöter då och då , men alltmer sällan på studsiga kitsch-prylar. Jag lägger ut en jag hittade idag och startar därmed en Kitschtråd och hoppas ni vill hänga med att visa upp era kitschiga prylar.
    Den här har en flaska invändigt. Harlekeinmönster i ngn slags galon/plastmaterial. 29 cm hög och i botten anar man hur flaskan kommit dit. Har dock inte försökt lura ut den från sitt glada " fängelse ".
    Kitsch kan ha hur många utseenden som helst, men när man stöter på ett föremål, då vet man!! Kom igen PES:are.Click image for larger version

Name:	038.jpg
Views:	1
Size:	128,5 KB
ID:	650044Click image for larger version

Name:	041.jpg
Size:	116,5 KB
ID:	650045Click image for larger version

Name:	042.jpg
Size:	131,6 KB
ID:	650046Click image for larger version

Name:	043.jpg
Size:	110,3 KB
ID:	650047Click image for larger version

Name:	044.jpg
Size:	97,4 KB
ID:	650048Click image for larger version

Name:	045.jpg
Size:	107,7 KB
ID:	650049Click image for larger version

Name:	046.jpg
Size:	54,3 KB
ID:	650050
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Ingen som är intresserad av att fylla på tråden?

Comment

Hallå Äjth,
      Kul idé även om jag inte riktigt vet vad som är kitsch. Smaklöst, överdådigt, utan konstnärligt värde, hötorgsbetonat, men ofta väldigt charmigt.
      Som din hybrid. Ska kolla efter bidrag, men det kan vara svårt att se skillnaden mellan kitsch och naivt. So long...

Comment

Kitsch eller bitsch..?

Hallå,
        Fyller gärna på tråden med en bitschig tjej som aldrig tappat masken och en söt målning av
        en person vars namn inte är värt att nämna. Men båda äger charm och blir en del i miljön. I det här
        fallet från utemuggen. So long...ös på..
        Bifogade filer

Comment

Nja, dina objekt håller lite hög standard för att vara Kitsch. Målningen, bild 1 är ju riktigt härlig.

Comment

Smaklöst passar bra, men smaken är som baken. Till hälften ofunktionellt kanske och lite halvtappert överdådigt...ja...

Comment

Tappa inte masken...

Hallå där,
              Tack för respons. Hoppas fler vill vara med. Ämnet är kul. Vill bara påpeka att
              att 1:an är en äkta maskeradmask med snören och allt, bakom glas och ram.
              Ganska kitschig, tycker jag. So long...

Comment

Hm... Jag kan nog tycka att vissa som anses vara etablerade konstnärer har gjort alster som är smaklöst och utan konstnärligt värde. Kan t ex tycka att mycket av det som en formgivare med initialerna LL gjort bäst passar som vägfyllning. I det här fallet är jag en otrolig fegis och skriver bara initialerna för att inte förstöra den här tråden med en specifik debatt om just den formgivaren. Som sagt, smaken är som baken.

Däremot vill jag särskilt framhäva under detta ämne en annan formgivare vars alster spritts i stora mängder. En formgivare som för mig framstår som den största svenska företrädaren för smaklöshet och samtidigt under lång tid var mycket etablerad. Det känns för mig som att en tråd som tar upp de mest smaklösa föremålen på denna jord lätt skulle kunna bli en dokumentationstråd för denne konstnär vars karriär inleddes med en utbildning på Valand (vet inte hur det kunde gå så snett efter denna).

För mig utgör denna formgivare ett problem ty hennes alster dyker upp överallt på loppisar och auktioner. När dosen blir för stor uppstår allergireaktioner, frossbrytningar och otäcka hallucinationer hos mig. I brist på hennes föremål i min besittning och av hänsyn till och respekt för PES läsare sätter jag inte ut någon bild på något av föremålen.

Den jag pratar om är naturligtvis the queen of kitsch: Rosa Ljung

För övrigt lovar jag att bidra med något annat riktigt kitschigt till denna tråd som kompensation för detta inlägg.
                Last edited by Jonny Mårtes; 2012-07-01, 05:31.

Comment

Hade tänkt lägga in fem "big grin"- smileys här, men det fungerade inte!
                  Bifogade filer
                  Last edited by Skogsmänniskan; 2012-07-01, 08:31.
                  skogis

Comment

Working...
                  X