Lådan kommer från Landskrona fritidsförvaltning och jag undrar vad den kan ha använts till. Det är en låsbarlåda med handtag på sidan. På locket finns numrerade skåror. Insidan av locket är täckt med en grön filt. På filten kan man se att det förmodligen stoppats ner saker i skårorna snarare än dragits upp. Inuti lådan finns det lösa, numrerade plåtlådor (en för varje skåra). Är det någon som vet vad den kan ha använts till? Biljettförsäljning, biljettinsamling, lotteri, poletter, mynt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Låda för biljetter eller poletter eller vad?
Collapse
X
-
Jag fick en sån av en äldre släkting när jag var liten, och enligt honom hade de använt en sådan när han gick i småskolan. Det var då en klass-sparbössa där varje elev hade var sitt fack. Vet inte om det stämmer (han var lite av en lurifax), men helt orimligt verkar det ju inte...
-
Det är helt riktigt cjf. När jag gick i småskolan fick vi varsin sparbanksbok av postsparbanken med två kronor insatta. Tror jag har min kvar fortfarande. Samtidigt hade vi en sådan här sparbössa med vårt egna nummer. En dag i veckan togs den fram och vi fick "sätta2 in våra pengar När terminen led mot sitt slut lämnades så bössan till posten som räknade och satte in våra sparade pengar och det verifierades med inklistrade frimärksliknande etiketter i vår bok.
Skall titta om jag har min gamla bok kvar.
Men lådan ler man igenkännande åt.
LasseC
Comment
-
Comment