Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Soldat men varifrån o hur gammal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Soldat men varifrån o hur gammal?

Ja, vad är detta f. gube som jag hittade i dag f. 2 guldpenningar! Tyskland el. Frankrike o 1800-tal gissar jag men jag hittar ju inget på nätet som kan verifiera....Dessutom är han ju f. stor o tung f. att vara en tennsoldat--här gissar jag på järn o m. sockeln är han 16 cm. hög.Det kan ju vara en leksak iallafall! På sockeln står det General-Apell-vilket ju kan vara både svenska o tyska.....under står det Pirna,Pirne, vad nu det kan vara? En ort i Sachsen googlar jag fram men.......Repet han har runt bringan kanske indikerar att han tillhör ngt. slags bergsregemente.....Tackar på förhand gör Yvonne.Click image for larger version

Name:	016.jpg
Views:	1
Size:	73,6 KB
ID:	649652Click image for larger version

Name:	017.jpg
Size:	89,0 KB
ID:	649653Click image for larger version

Name:	018.jpg
Size:	98,0 KB
ID:	649654Click image for larger version

Name:	019.jpg
Size:	46,7 KB
ID:	649655

Das 5. Kgl. Sachs. Feldartillerie-Regiment Nr. 64 är under första världskriget förlagt till Pirna, Sachsen.

Edit: Men detta är ingen artillerist utan förmodligen en infanterist. Artillerister hade hjälmar och inte tschakoer.
    Last edited by Kaptenen; 2012-06-01, 18:00.

Comment

I "The Moritz Ruhl Uniform Series 1896-1914 vol.I (Uniformology CD-2004-24)" hittar jag denna plansch och ska man tro på detta så är det en jägarsoldat (Jäger).

Click image for larger version

Name:	Sachsen.jpg
Size:	120,9 KB
ID:	535473Click image for larger version

Name:	Sachsen Jäger.jpg
Size:	46,6 KB
ID:	535474
      ,
      Det borde röra sig om Jäger-Bataillon Nr. 12., 13. eller 15. (Kgl. Sächsisches 1. Jäger-Bataillon Nr. 12, Kgl. Sächsisches 2. Jäger-Bataillon Nr. 13., eller Kgl. Sächsisches 3. Jäger-Bataillon Nr. 15., vilken lades ner 1900). Här mössan, tschakån, ur Reiner Hermanns "Militärische Kopfbedeckungen der Kaiserzeit"(2000)

Name:	Clipboard01 res.jpg
Size:	64,4 KB
ID:	535475

Här soldater ur Kgl. Sächs. Reserve-Jäger-Bataillon Nr. 12 - Kgl. Sächsische 23. Reserve-Division

Name:	6122227547_11e596d022_z.jpg
Size:	52,0 KB
ID:	535476

Letter on reverse authored by Schütze Martin Weber. The letter is dated 30.12.1917 and addressed to a Kanonier Ewald Eichler. Admin stamp from Kgl. Sächs. Ersatz Maschinengewehr Batl. with postage cancelled at Königsbruck on 31.12.1917. Saxons from Kgl. Sächs. Reserve-Jäger-Bataillon Nr. 12 man a MG08 for a memento photograph of their time in recruit training in Freiberg. The army of the Kingdom of Saxony possessed two Jäger battalions, which were included in the Imperial German Army order of battle as Kgl. Sächsisches 1. Jäger-Bataillon Nr. 12 and Kgl. Sächsisches 2. Jäger-Bataillon Nr. 13. On mobilization in August 1914, the various Prussian, Saxon and Bavarian Jäger battalions each raised reserve Jäger battalions. The Saxon Jäger had a number of dress distinctions – notably tunics of a darker green than the Prussian colour, black facings instead of red and a black buffalo-hair plume buckled to the side of the shako. _________________________________________________________________________ Research notes: s. Reserve-Jäger-Bataillon Nr. 12 Aufgestellt in Freiberg v. Jg.-Btl.Nr. 12 Unterstellung: 23. Res.Div. Kommandeur: Major v. Einsiedel (s. Jg.-Btl.Nr. 12) Kgl. Sächsische 23. Reserve-Division.

Regementena ingick i 6. Infanteribrigaden som gick under namnet Svarta brigaden, eftersom de mörkgröna uniformerna var nästan svarta.

K.S. 6. Infanterie-Brigade Nr. 64 ; aufgest.: 1887 ; STO: Dresden ;
      Unterstellte Truppenteile:
      K.S. SCHÜTZEN-(FÜSILIER-)REGIMENT "PRINZ GEORG" NR. 108 ;
      K.S. 1. JÄGER-BATAILLON Nr. 12 ;
      K.S. 2. JÄGER-BATAILLON Nr. 13
      Bis zu seiner Auflösung 01.04.1900: K.S. 3. JÄGER-BATAILLON Nr. 15. -
      Die sächsischen Schützen und Jäger trugen das Grün im Vergleich mit den preußischen Jägern extrem dunkel, fast "schwarz" - Daher der Name "Schwarze Brigade".
      -

Återstår General-Appell eller Generalappell och jag skulle nog vilja kalla det för generalmönstring. Varför den ägde rum i Pirna vet jag inte.

Jag tycker dock att det verkar stå mera text på sockeln.
      Last edited by Kaptenen; 2012-06-01, 19:56.

Comment

Menar du att det här skulle va ngn. slags minnesgrej inköpt av nån som var med där eller.....

Comment

Ja, någon form av souvenir liknande de tennsoldater som soldaterna/sjömännen som går högvakten kan eller kunde köpa.

Last edited by Kaptenen; 2012-06-01, 20:40.

Comment

Man tackar!

Comment

Tennsoldat

Jag tycker rubriken stämmer så jag lägger in denna hemvärnssoldat på tråden. Det finns inga sigill eller uppgifter om tillverkare. Jag har böjt på pipan och den är av en mjuk metall dvs tenn. Med tanke på uniform, hjälm och vapen är den väl relativt nytillverkad?
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Jag tycker rubriken stämmer så jag lägger in denna hemvärnssoldat på tråden. Det finns inga sigill eller uppgifter om tillverkare. Jag har böjt på pipan och den är av en mjuk metall dvs tenn. Med tanke på uniform, hjälm och vapen är den väl relativt nytillverkad?

Ser ut som han bär HV:s AK4 som är deras huvud-eldhandvapen idag.
                Delar därför din uppfattning om nytillverkning Lars..

Dagens "hemvärnsgubbar"
                Bild: FM
                Bifogade filer
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Working...
                X