Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ett gammalt glas, märkt Per Froms mek.verkstad. Är det ett lampglas? Comet
Collapse
X
-
Ett lampglas för en taklampa. Nätet är antagligen ett skyddsnät och hålet
kanske ett dräneringshål för kondens?
Kupan fästs i en armatur av den här sorten, fast min är betydligt nyare:
När armen nere till vänster på vänstra armaturen vrids skjuter (i det här
exemplet tre) plåtvingar ut som på högra armaturen. Vingarna hamnar
under glaskupans rand och håller sålunda kupan på plats.
Comet är kanske tillverkarens märke, From har ju enligt stämpeln
importerat kupanLast edited by Fahlis; 2012-05-03, 00:31.
Comment
-
Comet glas
Glaset är till en gammal fotogenlampa som hänger i taket. Den här modellen var relativt vanlig i början på seklet innan elektriciteten tog över. Namnet Per From är importören, lampan är inte Svensk utan förmodligen av Tyskt fabrikat. Säkerligen höll det företaget på med en hel del olika saker, bla import av lampor.
Själva nätet är till för att hålla glaset på plats under lampan.
Lampan drivs med fotogen som finns i en separat behållare och som trycks via ett rör till lampan.
Comment
-
Tillverkare av Comet
Liten rättelse till det jag skrev tidigare. Efter diskussioner med andra lampnördar har jag fått tag i lite katalogmaterial om Comet. Det verkar som om den verkligen är Svensk och tillverkad av From. En kuriositet är att under Olympiska spelen 1912, lystes Stadion upp av 46st såna här lampor.
Comment
-
Glaset på plats
Hjärtligt tack för glaset, kakan. Som synes så sitter det nu på plats. Lite smolk i bägaren dock, det visar sig vara en aning för litet.
Jag har tittat i en katalog och det finns en modell av lampa som är något mindre och förmodligen är glaset till den.
Men jag tycker det ser rätt bra ut ändå.
Comment
-
Kuriöst intressant det här, och roligt att två sällsynta saker kunde sammanföras - även om galoschen inte passade.
optipri, det ser ut som att Du har ett lampmuseum?
Jag kunde inte låta bli att ta reda på lite mer om Per From i Sveriges befolkning för 1890 och 1900.
För året 1880 kan han dock inte hittas.
1890
From, Per
Mekanikus Mekan. verkst.
f. 1856 i Söderala (Gävleborgs län, Hälsingland)
Gift man, far i familjen
Riddaren No 10.
Klara rote 3 (Stockholms stad, Uppland)
Födelseort i källan: Söderala i Gefleb. l.
1900
From, Per
Fabrikör
f. 1856 i Söderala (Gävleborgs län, Hälsingland)
Gift man, far i familjen
Gräflingen No 8
Jakob och Johannes rote 7 (Stockholms stad, Uppland)
Födelseort i källan: Söderala Gävleborgs län
Tillägg:
Här har vi den mycket intressanta förklaringen till varför han inte var folkbokförd 1880.
CHF är en ideell förening för personer med intresse för äldre cyklar och vår tids klassiker. Vår målsättning är att främja intresset genom att bevara eller renovera cyklar. Vi har också som mål att främja möjligheterna till kunskapsutbyte, försäljning och köp av cyklar och/eller delar eller till cykLast edited by Gideon; 2012-05-27, 16:58.
Comment
Comment