Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska bestick bortskänkes..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Chatter: Franska bestick bortskänkes..

Hallå,
    För att fira återuppstådnet Pesanien har jag en idé. Under frånvaron har jag inventerat beståndet av sk franska bestick och finner att rätt många gamla delar är för gamla, men helt OK att äta med. Det handlar om ett 50-tal delar.
    Nu vill jag bara veta om intresse finns? I annat fall släpper jag idén, som kräver lite tankearbete för att genomföra. Så hör av dig... so long...

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    För att fira återuppstådnet Pesanien har jag en idé. Under frånvaron har jag inventerat beståndet av sk franska bestick och finner att rätt många gamla delar är för gamla, men helt OK att äta med. Det handlar om ett 50-tal delar.
    Nu vill jag bara veta om intresse finns? I annat fall släpper jag idén, som kräver lite tankearbete för att genomföra. Så hör av dig... so long...
    Har du inget annat att skänka? Samlar på vykort från början av förra sekelskiftet. Även frimärken och brev.
    Vad samlar du på själv?

Comment

Hallå på påskafton,
      Nej, har nog inte så många gamla vykort, bara med båtar och sommargäster i randiga badkläder.
      Samlar gör jag på det mesta som hör havet till, franska bestick naturligtvis, korkskruvar och elastolinsoldater. Varrdagasservisen Blått Band, Staffordshirefigurer, Sunderlandfajanser, intressen och vänner. So long...

Comment

Käre Kim, intresse finns naturligtvis - men frågan är om folk idag vill hålla på med bökiga bestick att peta i munnen.
        Franskt är grant, när sättet är fint vid linneförsedd bordskant och de bredvid Dig också vet hut.

Själv har jag fem naggade ordspråkstallrikar av Vera Haij att skänka bort, passabla till tom vägg i kök, utan mellanhand, vilket tål att observera och begrunda.
        Om besticken finns kvar, den dag vi ses på Zum, så kan vi prata om vad gott man kan göra med dessa franska bestick.

Comment

Jag förmodar, efter att ha tittat i mitt arkiv, att det är sånt här Du välvilligt vill skänka bort?

Click image for larger version

Name:	Gammalfransk modell 1.jpg
Views:	1
Size:	26,4 KB
ID:	533602

När vi ändå är i skänkartagen, så blir det bra med en bild på trave Haij också.

Click image for larger version

Name:	Haijtrave 2.JPG
Views:	1
Size:	40,2 KB
ID:	533603

Comment

Kim, jag ställer mer än gärna upp och tar hand om dina franska bestick - gissar att du menar Melron-typen med bakelitskaft och mässingsdetaljer. Bara du inte slänger dem!
            skogis

Comment

Men varför "ge" bort när du kan få en slant för besticken, antingen på Tr....., eller om du vill göra det lätt för dig: knalla över till din granne i Gamlingen, Moderna Magnus på Storkyrkobrinken, och be om ett bud.

Comment

Tydligen trängs jag i portföret med Kim om att vilja skänka bort saker,

Hans franska metod går dock inte upp med de här naggade versionerna av Vera Haijs ordspråksfat,
                Precis som Kim är hjärtligt trött på att se fina franska modeller obrukade i trälåda hemma, är jag också sorgen över att mina naggade fat lider än mörkare tillvaro i låda av papp.

Det enda kravet är att frakten betalas av ärlig mottagare.

Comment

Hallå Gideon,
                  Tack för ditt svar. Borde naturligtvis ha lagt in en bild på mina franska, här är den. Men det jag gärna ger bort är blandade färger och former.
                  Kom på att jag också har en skokartong Franska Liljan som jag inte dukat med på flera år. Kanske ska vi smita förbi Magnus på vägen till Zum... Problem med bredbandet, lyckas bara en gång på 20 försök...
                  So long...
                  Bifogade filer
                  Last edited by Kim von Platen; 2012-04-08, 18:08.

Comment

Ursprungligen postat av Skogsmänniskan Visa inlägg
                    Kim, jag ställer mer än gärna upp och tar hand om dina franska bestick - gissar att du menar Melron-typen med bakelitskaft och mässingsdetaljer. Bara du inte slänger dem!
                    Hallå Skogis,
                    Visst, vi får se om fler vill vara med. Återkommer när datorn kryat till. So long..

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                      Men varför "ge" bort när du kan få en slant för besticken, antingen på Tr....., eller om du vill göra det lätt för dig: knalla över till din granne i Gamlingen, Moderna Magnus på Storkyrkobrinken, och be om ett bud.
                      Hallå HgF,
                      Roligare att gör någon glad än att tjäna en spottstyver. So long...

Comment

Working...
                      X