Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

är detta stigas första ishockey spel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• är detta stigas första ishockey spel?

vill veta om detta är det första stiga ishockey spelet .
    Bifogade filer

Det ser onekligen ut så:

Comment

Ursprungligen postat av samlaren_81 Visa inlägg
      vill veta om detta är det första stiga ishockey spelet .
      Oj, oj vilka matcher som utspelade sig hos en klasskompis i mitten-slutet på 1950-talet på just ett sådant ishokeyspel.
      Spelarna gula,Tre Kronor, och röda eller vita, Canada med lönnlövet på bröstet, och med "basebollmössor på "skallen"

[I]"Tre Kronor" OS-laget I S:t Moritz-OS 1948. Här i blå mundering.
      Utan medaljer (4:e plats). Som sagt. Kolla mössorna!

Här hela laget, endast för "tabellbitarna".
      Förbundstränare: Sven "Svenne Berka" Bergqvist
      Målvakter: Arne "Brand Johan" Johansson, Kurt Svanberg
      Backar: Åke "Plutten" Andersson, Åke "Sparven" Ericson, Rune Johansson, Gunnar Landelius,
      Sven Thunman
      Forwards: Stig Emanuel "Stickan" Andersson, Stig "Stickan" Carlsson, Rolf Eriksson-Hemlin,
      Svante Granlund, Klaes Lindström, Lars Ljungman, Holger Nurmela, Bror Pettersson,
      Rolf "Mackan" Pettersson

[/
      I]
      Bifogade filer
      Last edited by Lars F; 2012-01-16, 18:29.
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Hallå Lasse.
        Höjdare!!!!! Ja, på den tiden som knatte fick man inte skjuta högt. Kommer väl ihåg Plutten och Sparven, Stickan och Hogge... och Mackan... Härligt!!!!
        Själv använde jag mig av Stiga i barnuppfostran. Käbbel med kotten vid middagsbordet avgjordes med en match där vinnaren hade rätt. Varje kväll. Med åren tvingades jag lägga om taktik. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Lasse.
          Höjdare!!!!! Ja, på den tiden som knatte fick man inte skjuta högt.

Kommer väl ihåg Plutten och Sparven, Stickan och Hogge... och Mackan... Härligt!!!!
          ...

Ohoj hockeylirarn!

Berodde på vilka man spelade mot,
          ibland höjdare i högst "skridskohöjd" , ibland var "knähöjdare" tillåtet.
          Det enda som är lika dant idag som då (57 år sedan) är väl pucken?
          Lika j-k-a hård!
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ja, jag vill nog påstå att det där är den första modellen av hockey spel. Målad, silverfärgad masonit som is och sargen var målad med en grönskimmrande färg av typen "hammarlack", plåtgubbar och gummituttar på spakarna som efter några heta matcher tappade greppet om själva stålpinnen pga. handsvett och bara snurrade när man skulle sätta en strut.

Comment

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg

Ohoj hockeylirarn!

Berodde på vilka man spelade mot,
              ibland höjdare i högst "skridskohöjd" , ibland var "knähöjdare" tillåtet.
              Det enda som är lika dant idag som då (57 år sedan) är väl pucken?
              Lika j-k-a hård!
              Hallå Lasse (tänker på Björn),
              Min lilla poäng är att det där spelet förenade över gränserna och skapade bra klimat för dialog, kort sagt man gjorde någonting tillsammans, kväll efter kväll. Vi döpte lirarna till "Stisse", "Tumba" och "Rolle" etc och gick varje torsdag på Hovet för att kolla in Djurgår´n. Spel förenar. God natt och so long...

Comment

Working...
              X