Mer än 60 års utveckling och tillverkning av bilar i Trollhättan tycks nu vara över.
SAAB Automobile AB:s (en gång i tiden Svenska Aeroplan Aktiebolaget) saga är all.
Synd med tanke på att SAAB alltid legat i framkant när det gäller framstående innovationer.
Till exempel. De var först med: säkerhetsbälten, strålkastartorkare, turbomotor och krocksäkra kofångare.
För att inte tala om bilarnas formgivning. Ofta lite utstickande men snygga.
Som tidigare ägare av några SAAB:ar (96 V4, 99, 900) så känns det trist att landet blir av med, ett trots allt bra bilmärke.
Namnet lever dock kvar i SAAB AB (Försvars- vapen- och säkerhetsföretaget).
För den som vill avsätta 17 minuter, så kolla länken här. Ett trevligt tidsdokument.
En 50 år gammal "reklamfilm" om SAAB.
SAAB:s design "stack ut" när prototypen av 92:an visades 1947. "Ursaaben 92001, svart.
SAAB 92, första seriebilen 1949. Fanns bara i grönt. Saknade bagagelucka bland annat.Hela 25 hästkrafter och kostade 7635 kr 1950.
Men man började med att bygga flygplan 1940, SAAB B 17. Här Flygvapnets f.d. blå JOHAN, som flyger än idag 68 år gammal.
SAAB Automobile AB:s (en gång i tiden Svenska Aeroplan Aktiebolaget) saga är all.
Synd med tanke på att SAAB alltid legat i framkant när det gäller framstående innovationer.
Till exempel. De var först med: säkerhetsbälten, strålkastartorkare, turbomotor och krocksäkra kofångare.
För att inte tala om bilarnas formgivning. Ofta lite utstickande men snygga.
Som tidigare ägare av några SAAB:ar (96 V4, 99, 900) så känns det trist att landet blir av med, ett trots allt bra bilmärke.
Namnet lever dock kvar i SAAB AB (Försvars- vapen- och säkerhetsföretaget).
För den som vill avsätta 17 minuter, så kolla länken här. Ett trevligt tidsdokument.
En 50 år gammal "reklamfilm" om SAAB.
SAAB:s design "stack ut" när prototypen av 92:an visades 1947. "Ursaaben 92001, svart.
SAAB 92, första seriebilen 1949. Fanns bara i grönt. Saknade bagagelucka bland annat.Hela 25 hästkrafter och kostade 7635 kr 1950.
Men man började med att bygga flygplan 1940, SAAB B 17. Här Flygvapnets f.d. blå JOHAN, som flyger än idag 68 år gammal.
Comment