Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SAAB i graven?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • SAAB i graven?

    Mer än 60 års utveckling och tillverkning av bilar i Trollhättan tycks nu vara över.

    SAAB Automobile AB:s (en gång i tiden Svenska Aeroplan Aktiebolaget) saga är all.
    Synd med tanke på att SAAB alltid legat i framkant när det gäller framstående innovationer.
    Till exempel. De var först med: säkerhetsbälten, strålkastartorkare, turbomotor och krocksäkra kofångare.

    För att inte tala om bilarnas formgivning. Ofta lite utstickande men snygga.

    Som tidigare ägare av några SAAB:ar (96 V4, 99, 900) så känns det trist att landet blir av med, ett trots allt bra bilmärke.
    Namnet lever dock kvar i SAAB AB (Försvars- vapen- och säkerhetsföretaget).


    För den som vill avsätta 17 minuter, så kolla länken här. Ett trevligt tidsdokument.
    En 50 år gammal "reklamfilm" om SAAB.



    SAAB:s design "stack ut" när prototypen av 92:an visades 1947. "Ursaaben 92001, svart.
    SAAB 92, första seriebilen 1949. Fanns bara i grönt. Saknade bagagelucka bland annat.Hela 25 hästkrafter och kostade 7635 kr 1950.
    Men man började med att bygga flygplan 1940, SAAB B 17. Här Flygvapnets f.d. blå JOHAN, som flyger än idag 68 år gammal.


    Click image for larger version

Name:	1 ba saab.jpg
Views:	1
Size:	42,9 KB
ID:	643078Click image for larger version

Name:	1 bd saab.jpg
Views:	1
Size:	62,6 KB
ID:	643077Click image for larger version

Name:	1 be saab.jpg
Views:	1
Size:	105,7 KB
ID:	643080Click image for larger version

Name:	1 bf saab.jpg
Views:	1
Size:	60,7 KB
ID:	643079
    Last edited by Lars F; 2011-12-20, 18:11.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

  • #2
    En vacker B17 med "stövlarna"
    DG

    Comment


    • #3
      Hallå Lasse Kik,
      Blandade känslor i en blandekonomi som kostat oss skattemiljarder genom åren och gjort många direktörer rika.
      Har bara ägt en SAAB, en EMS på 70-talet, men den var inte var bra. Den gick för fort, idistlade min hustru. Och fel färg. Kan ingenting om bilar och kör sedan någon vecka en tjeck, Skoda Yeti, som tar sig fram i alla väder.
      Vem vet, kanske kommer SAAB tillbaka, för vem hade drömt om en Skoda för tio år sedan? Sailors....
      So long.

      Comment


      • #4
        Jag kan också bara beklaga, min fars ögosten var en SAAB 96, 1962 års modell, jag ska se om jag kan hitta ett kort på AMY.
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #5
          Bara för att vara en messerschmitter så måste jag fråga mig själv och alla andra hur SAAB lyckats få alla att tro att dom var först med turbomotor? Det finns en hel hög med bilar som haft turbo långt innan dom, bla BMW, Studebaker och Chevrolet. SAAB var inte ens först med att sälja riktigt serieproducerade turbobilar. Chevrolet Corvair såldes i tusentals på 60-70-talet. Nog om det. Är själv mycket attraherad av SAAB, och har oxo arbetat i nära anslutning till deras utvecklingsavdelning. Var bla med i projektet SVC, variabel kompression. Jag tror att SAAB kommer att bli en svensk fågel fenix, något i stil med Jaguar och Rover i England. Själva varumärket kommer troligtvis att säljas till något gäng rika entusiaster som kommer kasta in egna och lånade medel för att få igång denna mytiska bil. I liten skala kommer den nog att dyka upp här och där, med sina rötter förstärkta för att understryka SAABigheten. Kommer troligtvis aldrig att bli lönsam eller stor i branschen, men jag tror inte den kommer försvinna helt på mycket länge. Varumärket är för starkt för det. Att den sen inte kommer bli kommersiellt framgångsrik är ju inget konstigt. I sanningens namn har SAAB gått med brakförlust sen 1989 eller nåt. Både märket och arbetarna har fått konstgjord andning under alla år, något som knappast märkts i den öppna debatten. Ibland har man tom fått höra att GM mjölkat SAAB på pengar för att sen sälja när inget fanns kvar. Verkligheten har varit tvärtom... Ska bli spännande att se vad som händer!

          Comment


          • #6
            Själv kan jag inte förstå hur sagan om SAAB kunde få ett sådant slut. Som tidigare skrivets så har SAAB stått för en kvalitet utöver det vanliga. En anledning till att SAAB nu kursat kan mycket väl vara deras rent ut sagt obefintliga kundkontakt. Volvo har hela tiden värnat om sina kunder på olika sätt.
            Jag är lycklig ägare till en SAAB 9-5 AERO med BSR trimning (280hk). I år gjorde jag en underreds behandling och det fanns inte en enda lite rostfläck någonstans i o på bilen. Den har rullat 19000 mil och jag har endast, under de 3år jag ägt bilen, behövt byta 2 glödlampor.
            mvh

            Comment


            • #7
              Hmm, sånt här är väldigt känsligt att diskutera och personligen tycker jag att det är tråkigt att SAAB nu går i "putten" men ser man sig om runt i världen så är det kanske inte så konstigt att vi med vår levnadsstandard och lönekrav har svårt att hävda oss mot ex. Asien. SAAB och VOLVO är för dyra att tillverkas i Sverige och då blir det intressant med att flytta verksamheten till det vi kallar låglöneländer. Sen kan man tycka vad man vill om detta men att tillverka en produkt som ingen vill köpa vad är det för vits? Jag lider med alla som drabbas av konkursen och hoppas innerligt att dessa människor kan ordna sitt levebröd på något annat sätt så småning om.

              /Urban

              Comment


              • #8
                Du är klok Du Umeubbe
                DG

                Comment


                • #9
                  Jag är själv troende (saabägare) och hoppas och tror fortfarande att vi inte sett slutet på denna historien!

                  Comment


                  • #10
                    Tänkte lyfta denna tråd lite! Som de flesta känner till har SAAB återuppstått, och säljer en lite uppsminkad 9-3 av den äldre modellen. Ska komma elbilar snart enligt dem själva.... Jag tvekar på riktigheten i detta, känns troligast att de säljer bilar med förbränningsmotor ett tag för att få in pengar till den utlovade elvarianten, men tror inte det kommer räcka. SAAB gick ju redan innan med förlust år in och år ut. Men som jag skrev i tidigare inlägg, varumärket är starkt, och det kommer nog fler vändningar i denna historia.

                    Comment

                    Working...
                    X