Häruti kan förvaras allehanda småsaker av vad som ägaren tycktes behaga. Förfärdigad av Anders Olofson. Det sista ordet kan jag inte se, bör vara platsen som Anders Olofson bodde på.
Fin ask!
Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Ja, asken är fin och välbehållen trots sin höga ålder, locket har en sinnrik öppningsmekanism. Som det verkar ska man vrida och ställa vreden i vissa lägen, men de verkar gå trögt och jag vill inte vara för våldsam.
Ordet efter namnet är svårt att tyda, dels för den ålderdomliga svenskan och att den är en aning blek i färgen. Jag har försökt förbättra texten med att fylla i svart färg (som jag gjorde i datorn ).
Intressant med asken du länkade till den har stora likheter med den här.
Fösked i Nyeds socken (idag i Karlstads kommun) och då är denna också värmländsk liksom Bonnies. Inte mycket skrivit om Fösked, mer än att det hölls auktion efter en Geijer som skulle flytta från orten. Wermlands läns tidning 1873-10-01
----
Jag undrar om det kan vara denne Anders Olofsson (1765-09-13 Brunskog Fösked -1838-11-24 Brunskog Östra Furtan) som förfärdigat låsasken 1828?
Fösked i Nyeds socken (idag i Karlstads kommun) och då är denna också värmländsk liksom Bonnies. Inte mycket skrivit om Fösked, mer än att det hölls auktion efter en Geijer som skulle flytta från orten. Wermlands läns tidning 1873-10-01
[ATTACH]107442[/ATTACH]
----
Jag undrar om det kan vara denne Anders Olofsson (1765-09-13 Brunskog Fösked -1838-11-24 Brunskog Östra Furtan) som förfärdigat låsasken 1828?
Det verkar som att ännu en gång har ditt detektivarbete och kunskap burit frukt. Att orten är Fösked verkar troligt. Anders Olofsson bördig därifrån med en livsperiod som stämmer överens med askens tillverkningsår, gör det sannolikt att det var han som tillverkade den. Intressant att ha fått reda på varifrån askens ursprung troligen är.
Tack!
Häruti kan förvaras allehanda småsaker av vad som ägaren tycktes behaga. Förfärdigad av Anders Olofson. Det sista ordet kan jag inte se, bör vara platsen som Anders Olofson bodde på.
Fin ask!
Ja, det är precis vad som står skrivet, och nu är det klargjort att det var orten Fösked i Värmland som Anders Olofson bodde. och som står skrivet efter hans namn på asken.
Comment