Jag köpte den här saken på en loppis idag, en tändsticksaskhållare på ett badkar, jag antar att det är någon typ av reklamgrej. På baksidan av tändstickshållaren, som är av koppar, står det "Prof. Junkers" och på den runda plattan under, som är av mässing, står "R & A" och runt det "Aktiebolaget Rylander & Asplund, Stockholm". Badkaret är emaljerat och av järn, rätt tungt, och under står med upphöjda bokstäver "JMPORT", alltså stavat med J. Storleken är ca 19 cm x 9 cm. Det är helt, men lite smutsigt, ska man gå på och rengöra det eller låta det vara som det är? Det är ju inte särskilt användbart, men det har kanske något samlarvärde? Det vore roligt att veta mer om det, ålder mm.

Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tändstickshållare med badkar
Collapse
X
-
Det var häftigt och säkert inte svårsålt! Om emaljen är smutsig så använd autosol/kromputs som du kan köpa på macken, det repar inte . Kan också fungera med bilvax.
Gjutgärnet kanske kan borstat rent, tändstickshållaren ser ju behandlad ut och skall kanske inte putsas.Last edited by Sladden; 2011-12-15, 06:09.Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
-
Håller med Sladden! Ett riktigt kul reklamföremål med ett högt samlarvärde.
Professor Hugo Junkers (1859 - 1935) var genial flygplanskonstruktör och hans gaseldade varmvattenberedare var mycket populär i början av förra seklet. Massproduktion gjorde att mindre bemedlade hade råd med varmvatten i kranen.
Affisch från 1928
Last edited by Kaptenen; 2011-12-15, 11:36.
Comment
-
Aktiebolaget Rylander & Asplund, Stockholm. sålde sanitära installationsartiklar bland annat Prof. Junkers gas- och elektr. varmvattensapparater.
VVS-firman har dem i sin katalog nr 38 från 1938.
Comment
-
Jag skulle gissa på att den kan vara så tidig som 1915-20. Det blir populärt med kulhamrad plåt i samband med arts and crafts-rörelsen och jag tror att kulmen för denna trend är någon gång under 1920-talet.
Har du någon uppfattning om när din är ifrån, Nobe, för den är ju också hamrad? Roligt att få se!
Comment
-
Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggHar du någon uppfattning om när din är ifrån, Nobe, för den är ju också hamrad? Roligt att få se!
jag tror 1900 +- 10 år
MVH/Bengt
Comment
-
År 1892 grundar han sitt företag, så där har vi den bakre gränsen och 1915 har han konstruerat det första flygplanet, vars flygplanskropp består helt av metall. Så någon gång mellan 1895-1915 bör han ha konstruerat varmvattenberedarna och sedan har vattenbehållarna ändrat stil efter det rådande modet.
Här på denna sida står det att han levererade sin första varmvattenberedare 1895. och en fyrkantig vägghängd finns från 1904.

Behållaren på affischen från 1928 ter ju sig modernare.

För den tekniskt intresserade finns en artikel här om utvecklingen av "Gasbadeofens".
Jahrgang 1926: Heft No. 2
---
1894 ansöker han om patent. 1895 grundar han Apparatefabrik Junkers & Co. i Dessau och 1896 konstruerar han den första vägghängda varmvattenberedaren.
Alles Wichtige aus Esslingen und den Stadtteilen: Lokale Nachrichten, Veranstaltungen, Vereine und Entwicklungen direkt aus deiner Region.
Kolla också in den vattenbesparande duschringen - Hugo Junkers hade 12 barn!
Last edited by Kaptenen; 2011-12-15, 15:51.
Comment
-
Hade de inte en förmåga att explodera vi eldningUrsprungligen postat av nobe Visa inläggMåste visa min vedeldade junker i fullstorlek som ska installeras i torpet
?
Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Comment
-
Inte törs jag elda i den, utan det skall dras varmt och kallt vatten igenom den. den skall användas till lyst i ett badrum anno 1900 som skall byggas vid torpetUrsprungligen postat av Sladden Visa inläggHade de inte en förmåga att explodera vi eldning
?
Mvh/Bengt
Comment
-
Fegis.......Ursprungligen postat av nobe Visa inläggInte törs jag elda i den, utan det skall dras varmt och kallt vatten igenom den. den skall användas till lyst i ett badrum anno 1900 som skall byggas vid torpet
Mvh/Bengt
Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Comment
Comment