Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Myntgravörer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Myntgravörer

Denna medalj kom till mig idag. Erik Lindberg är myntgravören. Nu undrar jag, vilket landskapsvapen är det på baksidan mer än Södermanland, Småland och Gotland? Borde väl vara Öland, men varför två hjortdjur? (Två rådjur och nio rosor mellan 1884 och 1944 hittade jag nu). Fråga nummer två, är det silver? Stämpeln ser ut som en liten "krumelur". Texten på medaljen är jag Er skyldig: "FJÄRDE ALLMÄNNA SVENSKA DISTRIKTSLANTBRUKSMÖTET I NORRKÖPING 1942". Här skedde promoveringar och belöningar som inte platsade när man delade ut Nobelpriset. Lite svinaktigt kan man tycka utan att verka alltför tjurig...............PS Nu ser jag vad det står "SPORRONG & CO Z, Z betyder det Zink månne?
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2011-12-10, 22:22.

En hästpremieringsmedalj uppenbarligen, i zink. Erhålles om min kamp är belönad .
    Last edited by prylsnubben; 2011-12-10, 23:40.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Denna medalj kom till mig idag. Erik Lindberg är myntgravören. Nu undrar jag, vilket landskapsvapen är det på baksidan mer än Södermanland, Småland och Gotland? Borde väl vara Öland, men varför två hjortdjur? (Två rådjur och nio rosor mellan 1884 och 1944 hittade jag nu). Fråga nummer två, är det silver? Stämpeln ser ut som en liten "krumelur". Texten på medaljen är jag Er skyldig: "FJÄRDE ALLMÄNNA SVENSKA DISTRIKTSLANTBRUKSMÖTET I NORRKÖPING 1942". Här skedde promoveringar och belöningar som inte platsade när man delade ut Nobelpriset. Lite svinaktigt kan man tycka utan att verka alltför tjurig...............PS Nu ser jag vad det står "SPORRONG & CO Z, Z betyder det Zink månne?
      Det är nog Östergötlands vapen och inte Södermanlands. Norrköping finns ju med. Båda har visserligen gripar. Men Östergötland har fyra rosor i hörnen. Sedan skiljer färgerna från varandra men det syns ju inte.

Det kan ju vara Ölands gamla vapen precis som du nämner. Det hade enligt nedan två älgar visserligen men också nio (9) stycken rosor precis som din medalj har.
      Scrolla ner en bit på länken.

Summering: Östergötland, Småland, Öland och Gotland bildar kanske ett lantbruksdistrikt? Geografiskt tänkbart, eller?

I övrigt inga fler kommentarer.
      Last edited by Lars F; 2011-12-10, 23:05.
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Z betyder Zink.

Silvermedaljer från Sporrong brukar vara märkta SPORRONG SILVER eller S&Co St Erik S kattfot åsbokstav.

Comment

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
          Det är nog Östergötlands vapen, fyra rosor i hörnen.
          Summering: Östergötland, Småland, Öland och Gotland bildar kanske ett lantbruksdistrikt? Geografiskt tänkbart, eller?

I övrigt inga fler kommentarer.
          Det var allt tur för Dig det, med tanke på att Du nästan alltid har rätt, och jag alltså fel om Du haft fler kommentarer..................Älgar? Tyckte jag såg rådjur någonstans, men nu börjar tröttheten sätta in.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Z betyder Zink.

Ackurat............. (Se tidigare inlägg).
            Last edited by prylsnubben; 2011-12-10, 23:44.

Comment

Working...
            X