Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mini ordnar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mini ordnar

Mini ordnar. Vad är det för något; varför den storleken och varför sitter de ihop? Den med gulblått band har även en baksida med årtalet 1815.
    Bifogade filer

Miniatyrordnar fr v.

-Vasaorden, Sverige

-St Olavs orden, Norge

-Järnkroneorden, Österrike
    http://en.wikipedia.org/wiki/Order_o...Crown_(Austria)
    -Dannebrogsorden, Danmark

Allmänt om bärande

Sammantaget tror jag att innehavaren var svensk och att tiden bör röra sig om före 1905 och unionsupplösningen (pga placeringen av den norska orden). Monteringen skulle jag påstå är österrikisk.
    Last edited by Kaptenen; 2011-12-10, 15:16. Anledning: Korrigerat från Dannebrogen till Dannebrogsorden.

Comment

Tack Kaptenen.,imponerande!
      Vet du varför man hade dessa miniatyrer? Var originalen för tunga.:--)

Comment

Utrymmesskäl...

Hallå,
        Har ingen orden så man får ta till orden. Jo gubbarna skulle se som julgranar om man hängde på sig alla utmärkelser på uniformen eller fracken, därför minatyrer, eller bara kolorerade band, tror jag.

Inte bara gubbar. Fars faster hette Ellen och var en lycka för muséer för hon var enormt förmögen och skrev memoarboken "Ensam genom Livet". Eller underlivet som min far alltid sa.

På ett ganska taskigt ungdomsporträtt i olja lät hon måla dit nya ordnar i jätteformat varje gång hon fått tack för donationen. Saknar tyvärr bild på nuckan. Den skulle passa inför jul.

So long....

Comment

Nej inte tyngden, det är beroende på vilken klädsel som ska bäras och om hur värden har formulerat inbjudan...

Ordnar till civil dräkt bäres endast till frack. Är intet om ordnar angivet på bjudningskort, kan miniatyrordenstecken bäras på vänstra frackslaget. Vid större officiella högtidligheter, galaföreställningar på kunglig teater, offentliga jubileumsfestligheter bäres dock ordenstecken i fastställd storlek. I regel bäres icke ordnar vid enskilda fester på offentlig lokal, vilka hållas i rent förströelsesyfte. Vid högtidligare tillfälle, då bärandet av ordnar till högtidsdräkt är särskilt meddelat, bäres av militär personal i regel uniform, stor högtidsdräkt.

Ovanstående är korrekt, men lite gammaldags idag ses ordnar och medaljer till smoking och mörk kostym.

Last edited by Kaptenen; 2011-12-10, 15:20.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Nej inte tyngden, det är beroende på vilken klädsel som ska bäras och om hur värden har formulerat inbjudan...

Ordnar till civil dräkt bäres endast till frack. Är intet om ordnar angivet på bjudningskort, kan miniatyrordenstecken bäras på vänstra frackslaget. Vid större officiella högtidligheter, galaföreställningar på kunglig teater, offentliga jubileumsfestligheter bäres dock ordenstecken i fastställd storlek. I regel bäres icke ordnar vid enskilda fester på offentlig lokal, vilka hållas i rent förströelsesyfte. Vid högtidligare tillfälle, då bärandet av ordnar till högtidsdräkt är särskilt meddelat, bäres av militär personal i regel uniform, stor högtidsdräkt.

Ovanstående är korrekt, men lite gammaldags idag ses ordnar och medaljer till smoking och mörk kostym.

http://blogg.aftonbladet.se/etikettd...jer-och-ordnar
            Hallå Kapten,
            Det var kul läsning, skickar en kopia till min son. Fatstnade för den här tumregeln:
            27.Man bör icke röka till bords, förrän man ser att äldre närvarande börjat. I regel rökes icke till bords förrän huvudrätten är avslutad.
            So long...

Comment

Intressant ämne tycker jag. Fick man miniordrarna tillsammans med de riktiga eller "ordnade" man de själv - beställde hos någon?
              Vad var det för en person som fått dessa ordnar, så många olika länder? Vad kan han/ hon gjort - bara donerat pengar räcker väl inte? Eller..

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå Kapten,
                Det var kul läsning, skickar en kopia till min son. Fatstnade för den här tumregeln:
                27.Man bör icke röka till bords, förrän man ser att äldre närvarande börjat. I regel rökes icke till bords förrän huvudrätten är avslutad.
                So long...
                Den är bra och bör följas.

Ursprungligen postat av arpaksad Visa inlägg
                Intressant ämne tycker jag. Fick man miniordrarna tillsammans med de riktiga eller "ordnade" man de själv - beställde hos någon?
                Vad var det för en person som fått dessa ordnar, så många olika länder? Vad kan han/ hon gjort - bara donerat pengar räcker väl inte? Eller..
                Vasaorden- Förtjänster inom jordbruk, bergshantering, konst, handel och industri, för nyttiga skrifter i dessa ämnen samt för väl förrättade allmänna värv och uppdrag. I princip tilldelades Vasaorden personer som inte var i statens tjänst. Dessa belönades med Nordstjärneorden i stället. Nordstjärneorden utdelas normalt inte till icke-statstjänstemän. (Officerare tilldelades Svärdsorden). I speciella och mycket sällsynta fall har det förekommit att en och samma person förlänats såväl Nordstjärneorden som Vasaorden.

Det som jag tycker skiljer är den österrikiska järnkroneorden och att ordenstecknen är monterat på österrikiskt vis. Vanligt vid denna tid är à la Prusse dvs preussisk montering/ hovmontering /court style eller den idag mest använda swing style.

Det skulle kanske kunna gå att luska ut vem som har tilldelats ordnarna genom att gå igenom:
                Aminoff, T, Matrikel öfver svenska innehafvare af utländska riddare-ordnar.

Dessa miniatyrer har man troligen fått samtidigt som man har förlänats ordenstecknen. Kungliga medaljer och halvofficiella kungliga medaljer får man med miniatyr och och för militärer någon decimeter band för att kunna montera släpspännen. http://www.medalj.nu/ribbon_list.asp?showgroups=A-L
                Last edited by Kaptenen; 2011-12-10, 17:58.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå,
                  Har ingen orden så man får ta till orden. Jo gubbarna skulle se som julgranar om man hängde på sig alla utmärkelser på uniformen eller fracken, därför minatyrer, eller bara kolorerade band, tror jag.

Inte bara gubbar. Fars faster hette Ellen och var en lycka för muséer för hon var enormt förmögen och skrev memoarboken "Ensam genom Livet". Eller underlivet som min far alltid sa.

På ett ganska taskigt ungdomsporträtt i olja lät hon måla dit nya ordnar i jätteformat varje gång hon fått tack för donationen. Saknar tyvärr bild på nuckan. Den skulle passa inför jul.

So long....

Håll till godo: http://www.vonplatenforeningen.se/Ellen-von-Platen.htm
                  Mycket riktigt är hon dekorerad med feta ordnar..

Comment

Departemnetet för inbördes beundran...

Ursprungligen postat av arpaksad Visa inlägg
                    Hallå igen,
                    Nog hade vikten viss betydelse och jag tror mig veta att en mini medföljde utan extra kostnad. Kolla den här: Stolt Krigsveteran från 2.VK,
                    det kan bli en hel del utmärkelser.
                    Detta är väl mycket att bära, på
                    flera sätt, tycker nog de flesta!
                    So long...
                    Bifogade filer

Comment

Det är en mycket aktuell fråga på Nobeldagen - Carl Bildt och Anders Wall brukar vara väldekorerade.

Comment

Ja... Civila ordnar imponerar inte så mkt på mig. Men dom är vackra o titta på. Ordnar medaljer med historia är dock himmla kul tycker jag. Har ett montage här hemma som är min sons. Som han ärvt efter sin mormorsbror o mormorsfar. Mitt ex är från Helsingfors. O hennes morbror deltog i kriget. Stackaren ryckte in o skulle göra militärtjänst 38-39. Han var med från dag 1. Som infanterist på Västra karelska näset. När vi gifte oss var han med. O bar sin ribba. Minns jag tappade andan när jag såg den. Gör jag fortfarande. För den andas så otroligt mkt av det han varit med om. Monterade den på en finsk flagga innom ram. Ja jag är svensk själv. Men gillar den skarpt. Han var dessutom med som seglare i os 52. O hans pappa var med i frihetskriget. Alla medaljer finns med i tavlan jag gjorde. Vet att han aldrig pratade om kriget. Mer än en gång. Det var på våran bröllopsfest. Efter en flaska Wiskey som han o exsvärmor delat på. Sade hon. Nå.. du har nog aldri dödat en ryss. Han svarade direkt. Nå.. en sak ska du nog veta. Att jag har nog dödat mer russar. Än du någonsin sitt på tv. Tilllsammans. Å nu talar vi ikke mer om den saken..
                        Här är tavlan;
                        Click image for larger version

Name:	100_1774.jpg
Views:	1
Size:	48,0 KB
ID:	526398

Comment

Det här med ordnar och utmärkelser är ganska fascinerande.
                          Man ser ofta, speciellt militärer, behängda med massor av utmärkelser (medaljer) av olika slag.
                          I Sverige har man tidigare varit förhållandevis ”restriktiv” med ordnar och utmärkelser.
                          Numera tycks det dock gått en aning inflation i att bära så många som möjligt.
                          Andra nationer är mer frikostiga med att dela ut utmärkelser.
                          F.d. Sovjetunionen (numera Ryssland) och USA är nog ledande när det gäller ”utmärkelseexponering” av ”glitter”.

Istället för att bära alla medaljer, medaljband med vidhängande ”myntliknande konstföremål” (som det kallas) så bärs olikfärgade band (medaljband). så kallade släpspännen, vilka tar mindre plats och framför allt är lättare att bära.

Väldekorerade finns det många som är. Men frågan är: Är de välförtjänta av sina ordnar och utmärkelser?

Amerikanske pansargeneralen George S Patton var inte bara en väldekorerad militär befälhavare utan i sin ungdom även en framgångsrik modern femkampare. Kom på femte plats vid OS i Stockholm 1912.

Nedan kan man se inte mindre än 27 utmärkelser på en svensk generals (general av den lägsta graden) bröst. (Ser lite pompöst och patetiskt ut.)

Sveriges mest dekorerade militär under andra världskriget, Allan Mann (1921-2005).

Militära medaljer som utdelas består av medalj med band (8:e storleken), en miniatyr och ett släpspänne.

George S Pattons 25 medaljband.
                          Svensk generals 27 medaljband.
                          Kapten Allan Mann
                          och hans utmärkelser. Se länken ovan om Allan Mann.
                          Svensk nutida militärmedalj.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars F; 2011-12-11, 15:05.
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Working...
                          X