Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gubbe i elfenben

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gubbe i elfenben

Click image for larger version

Name:	elfenben1.jpg
Views:	1
Size:	133,3 KB
ID:	642467
    För många år sedan dog min mans farbror och vi ärvde en hel del grejor. Mycket hamnade på vinden där jag idag hittade fyra elfenbensstatuetter. Två var små och två var lite större. Den här är 31 cm inklusive sockel. Den är troligen gammal, för jag tror det var någon gång på 30-talet han var till sjöss och han har troligen haft den med hem.
    Finns något värde mer än affektionsvärde i en sån här statuett? Den ser ut som en kines, så den är väl från Kina.

Jag misstänker att din statyett föreställer "god of longevity". Det går inte att riktigt avgöra om det rör sig om elfenben, eftersom jag inte ser någon ådring. Jag misstänker att det är det. Det är oerhört svårt att avgöra åldern på den och den borde visas upp på något större auktionshus.

Comment

Tack för hjälpen. Kan det vara lättare att se på en detalj?
      Bifogade filer

Comment

Längst ner ser jag märken efter bearbetningen, men tyvärr ser jag ingen naturlig ådring i materialet.

Som exempel på ådring visar jag min japanska dosa med lejon (diameter 6,5 cm och 3,5 cm hög). Se på mittdelen på bottnen, där är ådringen väldigt tydligt.

Name:	Japansk dosa med lejon 1 res.jpg
Size:	39,7 KB
ID:	525894Click image for larger version

Name:	Japansk dosa med lejon res.jpg
Size:	139,1 KB
ID:	525893
        Last edited by Kaptenen; 2011-11-24, 13:21.

Comment

Elfenben

Denna har jag visat tidigare, men visar den igen. Här ser man tydligt att elfenben har "årsringar" ungefär som ett träd. Dessutom märgkanalen mitt i benet.
          Bifogade filer

Comment

Ok, tack båda två, det är väl troligen en plastgrej då. För säkerhets skull ska jag gå in på en auktionsfirma och höra vad de säger.

Comment

Jag tycker att du ska göra det, för jag blir inte klok på det utifrån bilderna. Den verkar vara signerad längst ner. Hur ser de mindre ut?

Här är en vas i konstgjutmassa.

Comment

Jag har nu varit uppe på vinden igen och det visade sig att det fanns 5 figurer där. Du ville se de små och jag hade tur för den lilla tjocka gubbens platta hade lossat, så man kunde se hur den såg ut under. Det ser faktiskt ut som ränder eller ådringar.
                Jag tror att de flesta har en signatur.

Name:	grupp.jpg
Size:	81,7 KB
ID:	525928Click image for larger version

Name:	bottenplatta.jpg
Size:	31,5 KB
ID:	525924Click image for larger version

Name:	liten1.jpg
Size:	60,8 KB
ID:	525923Click image for larger version

Name:	liten2.jpg
Size:	65,7 KB
ID:	525925Click image for larger version

Name:	tjock1.jpg
Size:	51,8 KB
ID:	525926Click image for larger version

Name:	tjock2.jpg
Size:	44,6 KB
ID:	525927

Comment

"Ådringen" ser inte rätt ut tycker jag. Strecken är för raka. Diametern på gubben är så stor att man borde se halvcirkelformade streck. Dessutom borde man se något av "ihåligheten", jämför med min gubbe. Om inte där finns spår efter den så måste gubben vara gjord av en enormt stor bete och med en sån stor bete att jobba med så tror jag inte att man gör en så liten figur.
                  Last edited by prylsnubben; 2011-11-25, 12:19.

Comment

Tack för de nya bilderna! Det är fortfarande svårt, att säga säkert vad det är för material. Jag ser att man har patinerat dem, dvs har doppat dem i någon vätska för att de ska se äldre ut än vad de är.

Du skulle själv kunna prova nåltricket. Du värmer en nål, så att den är glödgad. Materialet skall inte smälta som plast.

Den lyckliga Buddhan ser ut att vara av konstgjutmassa. Jag tror att jag ser gjutrester på baksidan.
                    Bifogade filer

Comment

Tack än en gång, då vet jag.

Comment

Nu har jag visat upp gubbarna på en bra auktionsfirma och nu vet jag säkert att det inte är elfenben. Synd för mig, men bra att jag vet säkert vad det är jag har.

Comment

Tack för att beskedet!

Comment

Working...
                          X