Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sporer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sporer

Nogen ting er universelle og ændres meget lidt over tid. Her er en klejnespore i plastic. Den er fra 1980erne måske 90erne. Bruges til at lave klejner man skærer en frikant og laver et rids i midten hvorefter klejnen kan vrides - hvorefter den koges i olie.
    Funktionen har bestemt udformning - så denne gamle ting stadig fremstilles. Jeg husker fra min barndom, at naboen havde en i form af en kagerulle. De kunne rulle hen over dejen og udstikke en hel masse i en arbejdsgang. I mit hjem brugte vi en spore som denne i plastic.
    Bifogade filer
    Last edited by hose; 2007-02-10, 14:49.

Og så til de oprindelige

Billedet viser 3 forskellige sporer. Det må være hestesporen som har givet inspiration en gang i fordums tider.
    Nedefra og op vises. Først en model med træhåndtag og messing spore. Den stammer fra mine svigerforældres hjem. Det var svigerfars eftersom han var bager og konditor så sorterede bagning under ham.

I midten er en anden type. Den har også træ håndtag, men sporen er i jern og takkerne er meget fine og lange. De sætter en hel masse små fine mærker - jeg vil tro, at denne er beregnet til at lave huller i læder. Kan nogen bekræfte det?

Typen med træhåndtag - bemærk sådan er "alle" i Danmark.

Den øverste er svensk og helt i messing. Jeg går ud fra, at enden som også er takket er til at lave mærker i småkager. Kan nogen fortælle mig hvad slags den er beregnet til. Skaftet er forsynet med en række krydser. Jeg går ud fra, at det er for at man kan holde fast så den ikke glider. De danske med træhåndtag ligger mere stabilt i hånden. Sporen er væsentlig større på den svenske. Samme er hullerne - har det betydning? Jeg husker, at sporen fra min hjem havde samme 4 runde huller. Jeg må se om jeg kan finde den næste gang jeg besøger min mor.
    Bifogade filer
    Last edited by hose; 2007-02-10, 14:50.

Comment

Her er hovedet på den midterste. Bemærk det er vist ikke beregnet til at udstikke klejner.
      Bifogade filer
      Last edited by hose; 2007-02-10, 14:54.

Comment

Jag hade ingen aning om att mässingssporrarna var typiskt svenska - i vilket fall som helst så är de där i mässing de absolut vanligaste här i Sverige bland gamla kaksporrar. Ibland ser man varianter med stålsporre och skaft i mässing.

Jag får väl lägga in bild på min sporre så snart jag kommer hem.

Överdelen är för att "nagga" brödet eller när de ser ut så här blir det väl mest märken. Någon flitig bagare kanske kan berätta om för respektive nackdelar i att använda en gaffel - finns det några här på AP?

Comment

Jeg ved ikke om de er typisk svenske. Jeg har først set dem efter at jeg er begyndt at skrive på AP & PES samt handle på tradera. Derfor jeg resonerer sådan. I Danmark findes de ikke. Årsagen er sikkert at kobber er en importvare ligesom blandingsmaterialerne. Så har man brugt træ som hovedbestanddel.
          Men altså det er et resonnement fra min side.

Comment

Den mittersta är en sporre att föra över ett symönster till tyg. Man sätter ett färgat papper (sporrpapper?) emellan och så kör man.

Comment

Man kan även använda den för att markera var man skall göra hålen när man skall sy sadelmakarsöm på ett skinnföremål, t.ex en knivslida

Comment

Godt at jeg viste den midterste. Jeg har hele tiden tænkt på markering i læder. Jeg ved ikke (eksakt) hvor den stammer fra, men bemærkningen om tøj fik mig til at tænke. Den kommer fra min familie og jeg har en forfader født omkring 1820/1830 som var hattemager. Det er måske et af hans værktøjer. Markering til at sy en søm med ligestor afstand mellem stingene. Gad vide om en proffessionel hattemager kan tænkes at have brugt en sådan. Den er godt brugt og slidt. Alderen kunne passe.

Comment

Working...
                X