Kan kanske vara ett domslut/beslut av den gode, allernådigste Advocat-Fiscal och Häradshövdingen.
Borde väl framgå av texten vad det är men den kanske är svårtydd.
Tänk vilken fantastisk hybris forna tiders titlar kan ha frambringat!
Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Min kära hustru som är forskare och har gått igenom tonvis med gamla domstolshandlingar (dock främst betydligt äldre) tog en titt, och hennes gissning är att detta sannolikt är ett domstolsprotokoll. Med en lite bättre bild skulle man kunna läsa innehållet och avgöra närmare.
Det är lite skoj att se att den gode häradshövdingen gått så långt att han skaffat sig en personlig blankett...
Inte sett de här förrut - jag tror att Nils Callerholm måste ha varit en man som tog sig själv på Stort allvar
Det måste i alla fall vara lagman och borgmästaren i Hedemora Nils Callerholm (1780-1858) som utfärdat dokuentet.
Jag har lite svårt att läsa texten, men det verkar vara ställt till någon Anders Ersson i Norshyttan.
Uppenbarligen är det en kungörelse av en lagmans dom från 1814 - jag kan inte läsa vilken domsaga det handlar om (men heter domsagorna i södra dalarna - du kanske kan läsa bättre). Det står i alla fall om en köpeskilling och tredje uppbud vid häradrätten så det bör vara en jordlösen av ett hemman som fastslagits.
Comment