Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snygga killar från Östersund Jämtlands fältjägare? [ID: Norrlands Artilleriregemente]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Snygga killar från Östersund Jämtlands fältjägare? [ID: Norrlands Artilleriregemente]

”För Sveriges ära, för Sveriges makt,
    över berg, över dal, skallar Jämtlands jakt”
    Valspråk, ur Esaias Tegnérs sång för Jämtlands fältjägare 1821.

I dag fann jag två inramade fotografier med militär anknytning.. Den ena bilden är fotograferad utanför Norrlands artilleriregementes, A 4, kanslihus i Östersund. Jag är inte vidare bra på militaria och vilka uniformer som burits av olika trupper. Men jag gissar att den första bilden är fältjägare. Dock har vissa lite olika mössor, och den mustaschprydde mannen med medaljerna borde vara någon slags befälhavare.

Click image for larger version

Name:	DSCN8678.jpg
Views:	1
Size:	72,6 KB
ID:	639764Click image for larger version

Name:	DSCN8673.jpg
Size:	69,5 KB
ID:	639767Click image for larger version

Name:	DSCN8672.jpg
Size:	38,0 KB
ID:	639768Click image for larger version

Name:	DSCN8660.jpg
Size:	55,3 KB
ID:	639769Click image for larger version

Name:	DSCN8685.jpg
Size:	70,4 KB
ID:	639766 Click image for larger version

Name:	DSCN8671.jpg
Size:	74,8 KB
ID:	639770

Name:	DSCN8663.jpg
Size:	58,7 KB
ID:	639765

Den andra bilden är jag lite fundersam över. Det ser ut som att personerna befinner sig i ett bryggeri eller liknande. Man ser även några män som har uniformer liknande de på första bilden. De barhuvade männen har ljusa, randiga uniformer med något slags emblem på klaffarna. I mitten står en kostymprydd herre med svart mustasch och hatt. Vad kan detta vara för miljö och hur hänger de olika uniformerna ihop?

Det var oerhört svårt att ta bra bilder genom glaset p.g.a. allt blänk. Fotografierna är knivskarpa i verkligheten med massor av spännande detaljer. Dock vill jag inte ta isär de gamla ramarna, som är rejält spikade på baksidan, för att kika om de finns några anteckningar.

Fotografierna är tagna av Oscar Olsson, Östersund

Name:	DSCN8626.jpg
Size:	75,5 KB
ID:	519492

Name:	DSCN8651.jpg
Size:	51,3 KB
ID:	519490Click image for larger version

Name:	DSCN8630.jpg
Size:	47,9 KB
ID:	519489Click image for larger version

Name:	DSCN8645.jpg
Size:	56,4 KB
ID:	519491Click image for larger version

Name:	DSCN8655.jpg
Size:	53,7 KB
ID:	519493

Comment

Militärerna:
      Härifrån ser det ut som att de bär artilleriets sabel M/1889, möjligen en uoff-variant. Men det kan bara du bekräfta genom kontroll med ett förstoringsglas.

Comment

Intressant gruppfoto och storköksmiljö från Norrlands artilleriregemente.

Vi får se vad Lars F och andra säger, men samtliga bär kollett m/72, officerarna med 8 knappar och manskapet med 7. Sabel m/89 för manskap syns på en av detaljbilderna.
        Så det är artillerister.

Batterichefen (den mustaschprydde) ser, utifrån mössan med tre galoner, ut att vara kapten.

Comment

Det här med gamla uniformer och regementstillhörighet är inte min starka sida.
          Men jag känner igen hur fältjägarna såg ut en gång i tiden.

Första bilden är tagen utanför Norrlands artilleriregementes (A 4) förläggning i Östersund.
          Numera Mittuniversitetets lokaler.
          Således är det artillerister på fotografiet.
          Jag tror inte att fältjägare från Jämtlands fältjägarregemente (då I 23) skulle låta sig
          fotograferas framför artilleristernas kasern.

Om man inte ser skillnad på uniformerna så kan man se på knapparna vilket militärförband som de tillhör. Svårt på just denna bild.
          Inte bara knapparna utan även färgen på kragarna skilde truppslagen från varandra bland annat.

Tegnérs rader om ”Jämtlands jakt” var ju fältjägarnas valspråk eller motto.

Andra bilden tror jag är från regementsköket på något regemente med en stor kokgryta i centrum. Som när bilden togs var en nyhet.

PS Fältjägarna har alltid varit snygga killar.

bild 1: Knapp för artilleriet och luftvärnet m/1779
          bild 2: Knapp för Jämtlands fältjägare,I 5, och Norrlands dragoner,K 4, m/1779
          bild 3: Arméns knappar till uniform m/60, m/87
          Bifogade filer
          Last edited by Lars F; 2011-08-28, 11:09.
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Intressant gruppfoto och storköksmiljö från Norrlands artilleriregemente.

Vi får se vad Lars F och andra säger, men samtliga bär kollett m/72, officerarna med 8 knappar och manskapet med 7. Sabel m/89 för manskap syns på en av detaljbilderna.
            Så det är artillerister.

Batterichefen (den mustaschprydde) ser, utifrån mössan med tre galoner, ut att vara kapten.

http://www.tjelvar.se/uniformer/13.htm
            Jag säger tack så mycket för upplysningen om koletten.

Kollar man på bilden så ser man att soldaten längst till höger är furir. Han har tre streck på vänster överarm och en vinkel nertill på vardera ärmen.
            ”På koletten bars gradbeteckning för furir, konstapel och vicekonstapel i form av band på kragkant och/eller ärmuppslag”.

Det är mycket med sablar.

bild1 och 2: Furir och hans kolett m/1872
            Blankvapen: Sablar:
            1: m/1859 infanteriet.
            2: m/1889 artilleriet
            3: m/1893 kavalleriet, artilleriet och trängen
            4: m/1899 gemensam för Armén

Nederst: Sabel m/1899 med portepé m/1797 för sergeant, fanjunkare och officer.

Samtliga bilder, utom första, är ur boken "Svenska arméns uniformer - 1875-2000" av Simon Olsson
            Bifogade filer
            Last edited by Lars F; 2011-08-28, 15:02.
            - - - - - - - - - -

Comment

Tusen Tack för ert engagemang och klargörande av Norrlands Artilleriregemente vid Östersunds garnison, HgF, Kaptenen och Lars F!

Jag hade inte många rätt i mina gissningar gällande manskapens tillhörighet och bryggerier. I går när jag höll på att söka på Norrlands fältjägare så bröt värsta blixtovädret ut så att jag fick lov att dra ur strömkabeln till datorn. Det var antagligen artilleriet som sköt skarpt p.g.a. min sammanblandning med fältjägarna eller vice versa. Jag ber ödmjukt om ursäkt om jag förolämpat den ena eller andra truppen.
              Att fältjägarna var snygga killar syns tydligt på Lars F.s avatar.

Jag pratade nyss med en kompis som gjorde sin värnplikt vid K4 i Arvidsjaur och som varit FN-soldat i Liberia för ett antal år sedan. -Visst var du fältjägare frågade jag glad i hågen. -Nej, jag var Norrlandsjägare! fick jag till svar. -Okej, ursäkta Dragon "S"! Inte lätt för den som inte är insatt att hålla isär begreppen.

Otroligt intressant hur mycket information som går att få fram av dessa gamla fotografier! Tack för länkar och bilder!

Jag har studerat fotona på nära håll och visst är det sabel m/1889 som artilleristerna bär på bilden.

Intressant med m/1872 kolletterna och de olika gradernas kännetecken, såsom furiren med sina band och kaptenen med med de tre galjonerna på mössan.
              Trevligt att få se bilder på knapparna för de olika trupperna samt bilderna på sablarna.

Vad jag förstår så uppfördes Norrlands artilleriregementes (A 4) kanslihus 1892-93, av arkitekten Erik Josephson, i byggnadsstilen som kallas "Vasarenässans".
              Jag undrar när mina foton är tagna, kanske i slutet på 1890-talet - början av 1900 eftersom köket verkar vara något man var mycket stolta över.

Det känns bra att jag tog tillvara på fotona som slumpades bort, de borde få hamna på något militärmuseum eller förening för artillerister i Östersund eller liknande.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                Tusen Tack för ert engagemang och klargörande av Norrlands Artilleriregemente vid Östersunds garnison, HgF, Kaptenen och Lars F!...
                ...
                Vad jag förstår så uppfördes Norrlands artilleriregementes (A 4) kanslihus 1892-93, av arkitekten Erik Josephson, i byggnadsstilen som kallas "Vasarenässans".
                Jag undrar när mina foton är tagna, kanske i slutet på 1890-talet - början av 1900 eftersom köket verkar vara något man var mycket stolta över.

Det känns bra att jag tog tillvara på fotona som slumpades bort, de borde få hamna på något militärmuseum eller förening för artillerister i Östersund eller liknande.
                Tack själv för bilderna. Alltid spännande med gamla foton och vad man får ut av dem.

Erik Josephson var anställd under hela sitt verksamma liv som arkitekt vid Kungl. Fortfikationen samtidigt som han bedrev sin egen arkitektbyrå. Han hann med att rita minst ett femtiotal militäretablissimang. Bland annat de flesta infanterigarnisonerna.
                Bland hans "civila" verk kan nämnas, Grand Hotel i Saltsjöbaden och Djurgårdsbron i Stockholm. Älvkarleby och Porjus kraftstationer.

Ett tips angående dina Artilleristbilder. Om du nu vill bli av med dem.
                I länken nedan kan du kanske få hjälp.

Lycka till!

Bild av "Artillerietablisementet i Östersund. Ritad 1896 af R.Lindquist kapten vid Kungl Fotifikationen "
                Bifogade filer
                - - - - - - - - - -

Comment

Hej Lars!

Erik Josephson har verkligen en gedigen meritlista!
                  Fin ritning av Artillerietablisementet i Östersund.

Tack vare bilderna på sablarna du bifogat i tidigare inlägg kom jag att tänka på två sablar som hänger i min mormors hall. Sablarna inhandlades av min morfar för många år sedan på auktion. Fritt ur minnet skulle den ena kunna vara: m/1893 kavalleriet, artilleriet och trängen. Jag måste passa på att fotografera dessa nästa gång jag besöker henne.

Tack för länken till Kamratföreningen Norrlandsartillerister. Jag har mailat dem för att se om intresse finns. Jag känner att dessa fotografier borde förvaltas av någon med anknytning till Norrlands artilleri och A 4 i Östersund. Kanske finns det någon som har en släkting med på någon av bilderna.

Det skulle vara intressant och trevligt om det kom upp fler gamla bilder på militärer och regementen i denna tråd samt förklaringar av er som är duktiga på olika uniformer. Det är något särskilt med gamla svartvita foton. Jag förundras över skärpan och detaljrikedomen när jag studerar dem. Jag har själv jobbat på en foto- och reklamfirma i några år (inte bakom kameran) och det är i princip omöjligt att återskapa ljuset och svärtan dessa gamla foton även för duktiga, professionella fotografer med kameror i 500 000kr klassen.

Ha en fin dag!

Mvh simco

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Hej Lars!

Erik Josephson har verkligen en gedigen meritlista!
                    Fin ritning av Artillerietablisementet i Östersund.

Tack vare bilderna på sablarna du bifogat i tidigare inlägg kom jag att tänka på två sablar som hänger i min mormors hall. Sablarna inhandlades av min morfar för många år sedan på auktion. Fritt ur minnet skulle den ena kunna vara: m/1893 kavalleriet, artilleriet och trängen. Jag måste passa på att fotografera dessa nästa gång jag besöker henne.

Tack för länken till Kamratföreningen Norrlandsartillerister. Jag har mailat dem för att se om intresse finns. Jag känner att dessa fotografier borde förvaltas av någon med anknytning till Norrlands artilleri och A 4 i Östersund. Kanske finns det någon som har en släkting med på någon av bilderna.

Det skulle vara intressant och trevligt om det kom upp fler gamla bilder på militärer och regementen i denna tråd samt förklaringar av er som är duktiga på olika uniformer. Det är något särskilt med gamla svartvita foton. Jag förundras över skärpan och detaljrikedomen när jag studerar dem. Jag har själv jobbat på en foto- och reklamfirma i några år (inte bakom kameran) och det är i princip omöjligt att återskapa ljuset och svärtan dessa gamla foton även för duktiga, professionella fotografer med kameror i 500 000kr klassen.

Ha en fin dag!

Mvh simco
                    Hej Simco!

Hittade en bild på sablar som kanske gör det lättare att identifiera din mormors.
                    Plus en "paradmössa" för artilleristerna.
                    Käppi m/1880 för officer vid Norrlands artilleriregemente
                    DigitaltMuseum is a common database for Norwegian and Swedish museums and collections. It provides access to more than four million photographs, objects, works of art and buildings.

Har beskurit och förstorat lite.

Arméns officerssablar 1902.
                    fr.v. m/1899, gemensam f. armén.
                    m/1893, kavalleriet.
                    m/1889, artilleriet.
                    m/1891, trängkårerna.
                    Käppi m/1880 för fältartilleriet.

Bild ur: SVENSKA ARMÉNS RULLA,jämte utdrag ur SVENSKA FLOTTANS RULLA och NORGES STATSKALENDER RÖRANDE ARMÉN. 1902
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars F; 2011-08-29, 23:39.
                    - - - - - - - - - -

Comment

Tack snälla Lars för att du tagit dig tid att fotografera och dokumentera!

Jag var hemma hos mormor i dag och fotograferade sablarna. De har alltid stått bakom den stora vattenbehållaren i koppar så länge jag kan minnas. När jag var liten tyckte jag att det var spännande att det fanns "äkta svärd" därhemma. Det tog morfar fasta på, märkte jag nu när jag skulle ta fram dem. Ett gissel med ståltråd och åtdragna skruvar uppe vid fästet så att de inte går att dra ut ur baljan.

Se men inte röra!

Name:	Sablar.jpg
Views:	2
Size:	68,6 KB
ID:	519584

Jag tror att jag gissade rätt på att den första sabeln är en:
                      m/1893 kavalleriet, artilleriet och trängen?

Den är stämplad: J.A. HENCKELS., SOLINGEN (på ena sidan av klingan. Solingen borde vara tillverkaren?) och EISENHAUER på andra sidan

Fint ornamenterad, skålformig parerplåt och lite roligt att tofsen finns kvar.

Name:	Sabel.1.jpg
Size:	54,7 KB
ID:	519577 Click image for larger version

Name:	Sabel.2.jpg
Size:	74,3 KB
ID:	519571 Click image for larger version

Name:	Sabel.jpg
Size:	102,8 KB
ID:	519575 Click image for larger version

Name:	Sabel.3.jpg
Size:	110,3 KB
ID:	519572 Click image for larger version

Name:	Sabel.4.jpg
Size:	66,0 KB
ID:	519574 Click image for larger version

Name:	Sabel.5.jpg
Size:	84,7 KB
ID:	519573 Click image for larger version

Name:	Sabel.6.jpg
Size:	74,8 KB
ID:	519576Click image for larger version

Name:	Sabel, tofs.jpg
Size:	70,2 KB
ID:	519583
                      Last edited by simco; 2011-08-30, 16:41.

Comment

Den andra sabeln har jag lite svårt att avgöra om det är en "m/1889, artilleriet"
                        eller en "m/1891, trängkårerna".

Den är stämplad: 6 AR. 6B, No 34. (på fästet till sabeln)
                        och: 3 A.R. 13B. No 47 (på baljan)

Denna fick jag inte ut en millimeter ur baljan, så jag hade ingen möjlighet att se om det finns några stämplar på klingan.

Name:	Sabel II.jpg
Views:	2
Size:	97,6 KB
ID:	519580 Click image for larger version

Name:	Sabel II.1.jpg
Size:	84,5 KB
ID:	519581 Click image for larger version

Name:	Sabel II.2.jpg
Size:	70,2 KB
ID:	519578 Click image for larger version

Name:	Sabel II.3.jpg
Size:	84,8 KB
ID:	519579 Click image for larger version

Name:	Sabel II.4.jpg
Size:	73,1 KB
ID:	519582

Comment

Sabel m/1893 är det inte utan sabel m/1859 för officer vid infanteriet. Tofsen kallas på fackspråk för portepé (från franskans porter- bära och epé- värja).

Artillerisabeln är m/1889 för manskap. Någon gång har baljan blivit utbytt, den är inte nummerriktig, vilket betyder att baljan är märkt 3 A.R. 13B. No 47 (A 3, Wendes Artilleriregemente, 13. batteriet, nummer 47) och sabeln 6 AR. 6B, No 34. (A 6, Smålands Artilleriregemente, 8. batteriet, nummer 13).

Comment

Tack så jättemycket Kaptenen!

Intressant information om sablarna. Kul att det ena är en officerssabel och trevligt att se dem i länkarna. Nu är jag riktigt nyfiken på hur klingan ser ut, så det får bli ett senare projekt att avlägsna ståltråden. Portepé var ett nytt ord för mig, även om jag läst franska i högstadiet, Prêt à porter, färdig att bära, är jag dock bekant med så det var roligt att få även portepé till vokabuläret.
                            Det är jättebra att ni rättar mig om jag anväder fel termer, jag vill gärna använda rätt uttryck så det är bara att skriva om jag blandar ihop eller skriver fel.

Kul med artillerisabeln! Nu har jag alltså hållit i en m1889, precis som artilleristerna i Östersund. Nu när du skriver det, känns det ju helt logiskt att sabeln och baljan skulle ha haft samma numrering om de hört i hop. Extra kul att få veta vilka regementen de olika delarna tillhört. Jag får faktiskt något svagt minne att morfar sagt att det var något som inte hörde ihop. Då lyssnade jag inget vidare och efter det har sablarna bara hängt där utan att jag funderat över dem förrän nu. Verkligen spännande när man upptäcker saker man sett hela livet.

Jag är verkligen tacksam över hjälpen! Morfar hade varit glad och stolt.

Comment

Kolla baljorna på originalfotot, simco! Är det inte blandat, med blanka och svärtade?
                              De som sitter verkar ha blanka men några av de stående skulle kunna ha svärtade. Jag kom att tänka på det nu när din m/1859 har svärtad balja och den andra blank. Någon gång 1912-13 beslutades att baljorna skulle svärtas.

Portepén är m/1797 men tyvärr har den gula tråden som ska hålla ihop den nedtill brustit.

Comment

Working...
                              X