Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trätavla utskuren i en plankbit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Trätavla utskuren i en plankbit

Hej alla som tittar på precis en sån !!

Skulle vilja ställa en fråga om någon vet något om den som gjort "tavlan" jag ska försöka

bifoga en bild på. Det står G eller C Samuelsson 69 i vänster hörn. Storlek 35 cm x

23cm. Jag tror mina

föräldrar köpte den under en resa i vårt avlånga land undertidigt 70-tal.

Tacksam om någon vet något.

ingbi
    Bifogade filer

Trätavla ur plankbit

Hejsan!

Hittade en liknande tavla lakt min igår när jag slog på namnet G Samuellson och klickade på bilder. En tavla som är snarlik min som sålts på Bukowskis för ett par år sedan. Är min kopia eller är det samma snidare vad tror ni läsare på detta forum?

Hälsningar ingbi
    Ursprungligen postat av ingbi Visa inlägg
    Hej alla som tittar på precis en sån !!

Skulle vilja ställa en fråga om någon vet något om den som gjort "tavlan" jag ska försöka

bifoga en bild på. Det står G eller C Samuelsson 69 i vänster hörn. Storlek 35 cm x

23cm. Jag tror mina

föräldrar köpte den under en resa i vårt avlånga land undertidigt 70-tal.

Tacksam om någon vet något.

ingbi

Comment

Det finns en som sålts i Linköping också:

Bägge är daterade på 40-talet, så om din är gjord 1969 så är den nog bland det sista konstnären kan tänkas ha gjort ifall det är samme snidare. Kan du kika om det verkligen står 69 eller om det kan vara något annat? Om det ändå står 69, och kanske C istället för G, så kan det vara fråga om snidarens son. Utan att känna till folkdräkter särskilt bra så känns det som att interiörbilderna kommer från Dalarna, där det fanns många duktiga snidare och där snideriet ofta gick vidare i vissa familjer.

Comment

Trätavla ur plankbit

Hej Jung_Kee!

Signaturen på min tavla är inte samma G som på de båda andra och S är inte som "tryckbokstavs" S utan som ett "skrivstils" S modell äldre om Du förstår vad jag menar.? Var hittar jag info om sonen Samuelsson?
        Tack och Hej ingbi

Comment

Hittade denna, signerad 1973. Samma motiv som din vad jag kan se. Dock ingen info om konstnären...
          http://www.metropol.se/auktioner/var...909D7E269F9%7D

Comment

Ställ din fråga till Lars Axenfjord
            han har ett kartotek på över trehundra snidare och har kanske svaret

Comment

Hejsan!

Tackar både SollanA och Nobe för bra information, ska undersöka tipset om Lars Axenfjord och återkommer med det som jag får veta.

Hälsningar från en som uppskattar detta forums alla trevliga och hjälpsamma medlemmar.
              ingbi

Comment

Ursprungligen postat av ingbi Visa inlägg
                Hej Jung_Kee!

Signaturen på min tavla är inte samma G som på de båda andra och S är inte som "tryckbokstavs" S utan som ett "skrivstils" S modell äldre om Du förstår vad jag menar.? Var hittar jag info om sonen Samuelsson?
                Tack och Hej ingbi
                Hej Ingbi! Tyvärr vet jag inte ens om det finns någon son, det var bara ett förslag på möjligt scenario i och med att signaturerna är så olika. Nobes förslag att kontakta Lars Axenfjord är utmärkt!

Comment

Hej

Jag tycker att gubbens tröja ser ut som en norsk(?) tröja , som användes mycket på 70-talet?

Jag har letat upp en på nätet...nu
                  Staffan
                  Bifogade filer
                  Last edited by Staffan Kvist; 2015-07-10, 08:53. Anledning: ladda upp en bild

Comment

Hej Igen.

Kanske är tröjan inte alls norsk...
                    Den kallas för Pippi-tröja (retro 70-tal)på flera ställen Internet.
                    Förlåt, men jag tror jag alltid då, på 70-talet tänkte att den var norsk.

Staffan

Comment

Hej Staffan Kvist.

Ja jag funderade lite också om det var en norsktröja ,men fanns Pippitröjor redan 1969 som tavlan är signerad med?

MVH ingbi

Comment

Hej

Kanske helt fel men....
                        Det finns en G Samuelsson i Konstnärslexikon Amanda:

...jo, mycket från havet och verksam lite senare så man kan ju undra?

Det är bara tröjan, i så fall som skulle ha något samband....
                        Jag vet inte. Kanske finns det någon annan...jag letar...

Staffan

Comment

Working...
                        X