Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hulda Bjuhr från Bjursele

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hulda Bjuhr från Bjursele

Hej!
    Jag efterlyser information om Hulda Bjuhr. Jag har nämligen köpt en tavla, osignerad. Men det står på baksidan att den är köpt 1974 på en Hulda Bjuhrs auktion i Bjursele. Hulda gjorde näverburkar och naturtavlor har jag fått fram från 2 gamla annonser i tidningar och tradera.
    Jag hoppas att någon av er kan berätta mera och kanske visa föremål/tavlor som Hulda hade gjort eller målat.
    Min tavla är som sagt osignerad annars och jag är mycket osäker om det verkligen var hon som hade målat den. Jag utgick från texten på baksidan.
    Lite kuriosa så här En liten grej man köper kan uppta mycket tid på en torsdag kväll...

Hälsningar Bonnie

Hulda Bjuhr

Hej,
    jag bor i Bjursele och växte upp där under tiden som Hulda Bjuhr levde och verkade där.
    Hon gjorde huvudsakligen tavlor av fågeldun som hon fick av jägare. Som småpojkar sköt vi fåglar med luftgevär och sålde till Hulda.
    Hon och hennes man Ville var byns orginal och levde under mycket knappa omständigheter, han reparerade elmotorer och liknande. De hade eget kraftverk i bäcken som gav el ibland.
    Har själv 2 duntavlor av Hulda, en köpte jag för några år sen på auktion i Norsjö för 500 kr. Värdet på hennes konst är nog rätt lågt tyvärr men hon var en verklig profil i byn. Hon spelade gitarr och Ville dragspel, de spelade och sjöng gärna när någon kom till deras verkstad eller till bostadshuset.
    Hoppas du är nöjd med köpet av din HB

mvh. Bengt Lindgren

Comment

Tack så mycket för ditt svar, Mittiberget, och välkommen till PES
      Här är min tavla, är mycket nöjd och tycker att den är så fin!

mvh Lana
      Bifogade filer

Comment

Har helt glömt bort ett mail jag fick förra sommaren/hösten när jag letade efter mera information om Hulda.
        Här kommer lite till:

"Hulda var en mycket självständig och originell kvinna som struntade blankt i vad folk tyckte och som kunde vara kantig i sättet, men om man fick henne till vän var hon fantastisk.
        Och folk tyckte förstås, och det skrattades mycket åt henne. Som när hon tex en påsk hängde konstfullt krusat kräppapper, blå och gula, i fönstren som gardiner.
        Hon var storväxt och kraftig och manhaftig, hade underbett och kraftig haka. Inte attraktiv på något feminint sätt- hon var heller inte det minsta fåfäng vad gällde göra sig "fin". Hon levde med sin man, Ville, som var liten och mjuk i formen i ett lyckligt äktenskap.De hade så trevligt tillsammans. Han spelade dragspel, hon gitarr, och de gillade att spela och sjunga ihop. De bodde i ett litet hus tillsammans med Villes gamla mamma som Hulda tog hand om. Hulda var inte den som skurade och städade- det var obeskrivligt smutsigt och rörigt. Ville var självlärd elektriker och lite av uppfinnarkaraktär. Hulda jobbade mycket med att tillverka föremål av näver- folk köpte det av henne. Så de försörjde sig på det sättet. De var ett mycket kreativt par.
        Men mamma beskriver henne som målare, hon målade ofta blommotiv. Hon var mycket noggrann i sitt målande. Hon signerade inte sina målningar.
        Hulda träffade Ville som lite äldre. De fick inga barn. Ville hade en bror som hette Gustav Bjuhr, som också bodde i Bjursele. Det blev inga barn i hans äktenskap heller. Kanske därför som det är svårt att hitta uppgifter om dem och därmed Hulda. Inga arvingar om släktgrenen tog slut med dem. Enligt mamma hade inte Hulda kontakt med egen släkt, hon pratade inte samma dialekt som de andra i Bjursele, och mamma tror att hon kom mera från Lappland- de gränstrakterna"

så... vad bra nu har vi lite dokumentation
        Last edited by bonnie; 2012-03-24, 14:55.

Comment

Tack så mycket bonnie och Mittiberget för intressant läsning.

Finns det möjlighet att få se en bild på duntavlorna?

Comment

Hulda Bjuhr " Villehulda"

[Click image for larger version

Name:	P6170041.jpg
Views:	1
Size:	62,4 KB
ID:	536044Click image for larger version

Name:	P6170042.jpg
Size:	55,1 KB
ID:	536045Click image for larger version

Name:	P6170043.jpg
Size:	37,3 KB
ID:	536046]119894[/ATTACH]Click image for larger version

Name:	P6170042.jpg
Size:	55,1 KB
ID:	536045Click image for larger version

Name:	P6170043.jpg
Size:	37,3 KB
ID:	536046
            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Tack så mycket bonnie och Mittiberget för intressant läsning.

Finns det möjlighet att få se en bild på duntavlorna?
            Hej,
            jag är dålig på bildhantering men jag gör ett försök att lägga in bilder på mina två duntavlor av Hulda. Har även ett foto på Ville och Hulda som jag försöker få med.

Comment

Ursprungligen postat av Mittiberget Visa inlägg
              [[ATTACH]119894[/ATTACH][ATTACH]119895[/ATTACH][ATTACH]119896[/ATTACH]]119894[/ATTACH][ATTACH]119895[/ATTACH][ATTACH]119896[/ATTACH]

Har även ett foto på Ville och Hulda som jag försöker få med.
              Tack så mycket för bilderna, Mittiberget!!!

Hälsningar bonnie

Comment

Working...
              X