Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det vore sablarna om...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Det vore sablarna om...

    Hallå,
    Fick den här i present av svärfar, det var som huggaren. Det är huggare, som man använde ombord för att hugga av fiendens klätterlinor mot relingen. Det är vad jag tror mig veta. Vad vet du? Det där lilla spetsskyddet är undanstädat, men finns nog någonstans...
    So long...
    Bifogade filer

  • #2
    Det är svenska flottans änterhuggare m/1851.

    Comment


    • #3
      Hallå och tack,
      Trodde huggaren var mycket äldre...so long....

      Comment


      • #4
        Huggarns.....

        Trodde att min nyligen bortgångne fars huggare var en "vanlig" m/1748-1856
        för infanteriet, men............................................... .............................
        Sedan såg jag flottans kassationsstämpel på bygelns ena sida och även ett P
        på klingan. P-et betyder att klingan är prövad och godkänd av krigskolegii.
        Två kontrollofficerare har utfört de fastställda kontrollerna för godkännandet.
        Detta P änvändes redan på 1600-talet och även så gott som hela 1700-talet.
        Huggaren är alltså säkerligen ursprungligen från 1700-talet och för infanteriet,
        beteckning m/1748-1795. Sedan upphörde infanteriet att använda huggaren och
        en del av blankvapnen övergick till flottan 1806. Hos flottan fick de den nya be-
        teckningen huggare m/1808. Verkligen intressant och trevligt då detta innebär
        att huggaren är betydligt ovanligare än den "vanliga" m/1748-1856.
        Kassationsstämpeln gör att huggaren hamnar på Kimmens tråd, det var huggarns.
        Tänk om den dessutom har använts i finska kriget, det Du Kimmen vore väl något!

        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Trodde att min nyligen bortgångne fars huggare var en "vanlig" m/1748-1856
          för infanteriet, men............................................... .............................
          Sedan såg jag flottans kassationsstämpel på bygelns ena sida och även ett P
          på klingan. P-et betyder att klingan är prövad och godkänd av krigskolegii.
          Två kontrollofficerare har utfört de fastställda kontrollerna för godkännandet.
          Detta P änvändes redan på 1600-talet och även så gott som hela 1700-talet.
          Huggaren är alltså säkerligen ursprungligen från 1700-talet och för infanteriet,
          beteckning m/1748-1795. Sedan upphörde infanteriet att använda huggaren och
          en del av blankvapnen övergick till flottan 1806. Hos flottan fick de den nya be-
          teckningen huggare m/1808. Verkligen intressant och trevligt då detta innebär
          att huggaren är betydligt ovanligare än den "vanliga" m/1748-1856.
          Kassationsstämpeln gör att huggaren hamnar på Kimmens tråd, det var huggarns.
          Tänk om den dessutom har använts i finska kriget, det Du Kimmen vore väl något!

          https://sv.wikipedia.org/wiki/Finska_kriget
          Hallon Snubben,
          Din Far hade god smak, beklagar has död men han bör ha varit en 90-taggare och sånt är livet. En skör tråd.
          Skulle gissa att din huggare inte tillhörde varje man ombord utan befälen som sällan kapade trossar. En paradhistoria.
          Härlig att se.
          Kul att lyfte tråden, styrman, kaptenen har haft ordet...
          So long
          Kim

          Comment


          • #6
            Tack Kimmen, visst var han en 90-taggare.

            Comment

            Working...
            X