Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

viktmått

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: viktmått

Satte in detta också på ett annat ställe i forumet - och tänkte ännu sätta det helt som nytt ämne här.
    Hej stötte på ett tidigare inlägg om mått där var ett ganska likadant som mitt. Kan någon berätta mera om detta. Och var använde man såna här vikter ? Kan ni berätta nåt mer om stämplarna och kanske hur gammalt detta är, värdet är det möjligen sällsynt eller finns det många sådana här överhuvutaget själv hade jag inte sett sådana någonstans förrän idag här på forumet ?

om inte bilderna kommer fram finns de här
    Bifogade filer

Hej och välkommen till forumet!

Du har en trevlig insatsvikt som totalt ska väga ett skålpund Click image for larger version

Name:	m_skalpund.gif
Views:	1
Size:	209 bytes
ID:	518383

Ett skålpund = 32 lod = 128 Qvintin = 8848 ass = 425 gram

De olika insatserna är märkta 16, 8, 4 osv och det är vikten i lod. Tillsammans ska du kunna räkna ihop vikter så att summan blir 32 lod, dvs 1 skålpund.

Din ser ut att vara justerad 1806 av vem vet jag inte, men jag tror att någon medlem har Bruzelli-Carlestams bok tillgänglig och kan se vem som justerat vikten.

Comment

Tack

Hej

Och tack Kaptenen för svaret, fick lite mera info på en finsk sida nyss, och där var svaret likt ditt om måttenheterna och om jag förstod rätt skulle det fattas antagligen två små av mig, tydligen är detta ändå inte svenskt ? Blomman är väl någon signatur skulle verkligen vara trevligt att få mera upplysning om denna, bilderna är kanske inte de bästa men tog dem i all hast. Tingeling hade ett liknande i sin adventskalender den 13 .12. och den stötte jag på idag och måste därför registrera mig här, trevligt forum ni har och bör nog börja sätta in flera inlägg med saker som vi här hemma funderat på.
      Väntar med iver på fler svar

Comment

Spegelmonogrammet under kronan bör vara justerarens och jag tror att denna vikt är "svensk" även om den kanske är justerad i Finland 1806.

Jag hoppas att du kommer att trivas på forumet och att du fortsätter att skicka in fler frågor.

Bilderna är mycket bra!
        Last edited by Kaptenen; 2011-08-01, 20:10.

Comment

Tack,tack

visst visst kommer det mer inlägg en finns redan om en induktionsapparat hoppas man bara hinner med vettigare saker, dessa pappas ärvegods börjar nog få mig på villovägar, fast mycket fina saker har jag nog också fått sålda och blivit på samma väg en hel del visare i många områden, har lärt mig känna nya personer etc, kommit in i en släktforskningsrin Sursillarna , har en massa intressanta saker kvar ganska mycket nog i bokväg gamla tidsskrifter etc.. länken...http://aave.kuvat.fi finns album som har saker som jag fotat endel är sålda endel finns kvar..nåja...här kommer man visst att förbruka sin tid också....

Comment

sällsynt

Jaha på finska sidan fått två svar och tycks vara ganska sällsynta grejer i Finland och i alla fall såhär gammal o komplett, hoppas någon som har dendär boken eller annars har veto ...kunde berätta mer om denna, ännu en förfrågan vad vägde man med denna och hurdan våg användes till dessa vikter ?
            Ja och i bottnen finns tre stycken kronor på sidorna på varje mått
            Last edited by Aave; 2011-08-01, 22:35.

Comment

Jodå, den är justerad i sverige och troligtvis även tillverkad här. Var inte ledsen över att det saknas 2 vikter, det är sällan det finns så många som i din och den minsta lilla som endast är som en knapp i storlek är ett helsike att få med i en viktsats. Här kommer lite om justeraren BB.

Blomenberg(blomberg),Birger, född den 16 juli 1760 i Lästringe socken i Södermanlands län.8 augusti 1797 utnämndes han till inspektor över mått och vikt i Stockholms stad till 1819. 1813 erhöll han lantmäteridirektörs titel, inrättade Blomenbergska skolan för fattiga barn och instiftade en stipendiefond för läroverksungdom i Strängnäs stift, Han tog avsked från lantmäteriet 1835 och avled i stockholm 24 april 1851, 90 år gammal.

Det finns lite mer skrivet om honom i den utmärkta boken "Svensk mått-, mål- och vikthistoria" av Bruzelli/Carlestam men det är mest olika andra arbeten. Verkar ha varit en filantrop iallafall!

Och vad man vägde? Allt precis som idag fast det är ett annat måttsystem nu. Viktsatserna finns i olika storlekar.
              Last edited by Tingeling; 2011-08-01, 23:15.
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Vågen bör ha varit en balansvåg.

Comment

Tack Tingeling och Kaptenen

Tack så mycket för informationen, det var skoj att få veta så mycket om denna, balansvåg tippade/trodde de också på här i Finland. Här är dessa rätt sällsynta men marknaden för antikt i Finland är ganska uselt på alla nivåer, nåja mynt och militära grejer kan man få en liten slant för. Få se vad mitt nästa objekt kommer att vara ? Men denna var tydligen en liten intressant grej i varje fall

Comment

någon som kan berätta om denna stämpel mer

hej

en annan liknande hittats i Finland, inte hos mig men vet någon om dessa stämplar mer ?Click image for larger version

Name:	insatsvikt.jpg
Views:	1
Size:	70,1 KB
ID:	519015

Comment

"Justerad i Sverige..." Ja, tacka faen för det eftersom Finland var lika svenskt som Östergötland 1806. Är inte detta bekant bland forumets läsare?

Comment

Working...
                      X