Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Puzzle ålder.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Puzzle ålder.

Har ett pussel bestående av sex klossar. Går alltså att lägga sex olika motiv med dom. Pusslet ligger i en trask och det finns även sex bilder på hur de olika motiven skall se ut. Lite svårt att se detaljer på bilderna. Får kanske fota ett separat. Motiven heter bl.a. The mariner, The rail-way, The merchant osv. Min uppfattning är att pusslet är från tiden runt sekelskiftet 1900- hudra eller lite tidigare. Någon som vet.
    Bifogade filer

Svårt att säga, klädedräkterna är tidigare än sekelskifte, men en viss eftersläpning är inte helt ovanlig i "idylliska" motiv. Är trycken handkolorerade eller är det färglitografier? Ser handkolorerat ut men jag är lite osäker. Alla damerna utom två har viktorianska frisyrer så min gissning blir 1850-1860, med förbehåll för att pusslet kan vara både en bit äldre och en bit yngre. Fint är det i vilket fall, även om lådan det är i har en gräslig bemålning....

Comment

Om man skall titta på bilderna är modet definitivt Engelsk 1850-tal. Frågan är ju om puzzlet är så gammalt - kanske har det varit i produktion länge.

Här är ett puzzle jag har, bitarna föreställer Oscar II. Man tycker ju att det ser ut att vara strax efter sekelskiftet men enligt en etikett på baksidan är puzzlet sålt 28/10-1934.
      (Jung Kee han emellan med sitt inlägg)
      Bifogade filer

Comment

Jo, det är ju det som är problemet. Fast även om ditt pussel är sålt 1934 så är det inte säkert att det var nytt då, en del saker kan ligga kvar i butikerna LÄNGE! Men jag håller med om att ditt pussel är ganska modernt, med figursågade, platta bitar och en med en ganska modern pappask för dem.

Comment

Jag tänker att trycktekniken skulle säga en del. Är färgerna handkolorerade? Litografier var väl på 1850-talet ända sättet att framställa färgtryck, och det var en dyr metod - de här bilderna ser ganska enkla ut.

Comment

Nja, det är väl en sanning med modifikation, för det var färglitografi som var den bästa metoden vid tidpunkten och därför vanligast använd när det ändå skulle göras färgtryck som var dyrt oavsett vilken metod man valde. Men även kromoxylografi, zinkografi och andra processer användes i viss mån vad jag har förstått, med reservation för att färgtryck inte har varit något större intresseområde hos mig.

Comment

Ja - hur lite du än kan vet du uppenbarligen mer än mig
              Jag tänkte mest på att det man hittar av färgtryck från början av 1800-talet är färglitografier, och de brukar vara ganska exklusiva - det dröjer ju fram till sekelskiftet innan färgillustrationer blir riktigt vanliga.
              Jag skall titta lite på ämnet - fast någon annan kanske förekommer mig, nu måste jag till jobbet i alla fall

Comment

Hehe jag vet inte så mycket mer än att man började med litografier de sista åren på 1700-talet och att den första kända färglitografin är någon gång ifrån 1800-talets allra första år, varpå den blev riktigt populär kring 1840-50. Kromoxylografi, dvs. färgtryck med träklichéer är en gammal teknik som man experimenterade en del med i början på 1500-talet i Europa men som huvudsakligen har haft sin största tillämpning i japanska träsnittstryck. Det kom också att användas för konstnärliga syften en del vid sekelskiftet 18/1900. Zinkografi och andra fotografiska tryckprocesser i färg experimenterades det friskt med 1840-1860 men ingen process kom att konkurrera ordentligt med färglitografin.

Comment

Jag tror pusslet tillkommit samtidigt som bilderna, eftersom det finns 6 olika bilder och 2 av varje. Och jag tror som ni andra att det är rejält tidigare än 1900. Tryckta bilder från 1800-talet är en spännande historia. Har ni förresten läst "Med kolorerade bilder" av Björn Dal? En fascinerande bok som är lika noggrann och utförlig som de bilder den beskriver!

Comment

Kul med så många och bra svar. Lådan är inte målad utan klädd men strukturerat papper. Om det nu heter så. Locket är skjutlock och övre kanten löper ett guldfärgat papper. Tror det syns på bilden. Visar även en bild på lockets motiv. Blev inte bra då batteriet tog slut. Möblerna som finns är överlag från empirtid eller däromkring. Se stolen till vänster på lockets bild. Vilken teknik som använts på bildernas färg är svårt att sia om. Är inte speciellt välgjorda. Färgen verkar att ha hamnat lite snett här och där.
                    Bifogade filer

Comment

Tack för tipset Peter, ska försöka få tag på den boken!

Håller för övrigt med Peter om att pusslet och trycken förmodligen är samtida med varandra.

Comment

De nya bilderna var tydligare i alla fall och nu tror jag ganska säkert att det rör sig om färglitografier, om än väldigt hastigt och inte så väl utförda sådana. Vilket ändå innebär en hel del handarbete, så jag tror att vi knackar på dörren till den stora industrialiseringen och att tillkomstiden snarare är 1860-1870 än det som jag gissade på förut. Trevligt hur som helst och skulle du någon gång vilja avyttra pusslet så har du en spekulant här, jag älskar kuriosa och nostalgica!

Comment

Working...
                        X