Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Senapsburkar

Hittade de här tre burkarna i helgen. Höjden 7 resp 5 cm. Vore kul att få reda på hur gamla de kan vara.
    söffe
    Bifogade filer

Slottssenap

Slottssenap på glastunna (som rymde 1 kilo) minns jag från barndomen i början av 50-talet. Dock hade de tunnorna ett glaslock med en "knopp", även den av glas. Hade länge ett par av de här trevliga tunnorna, men de försvann dessvärre i den senaste flytten.

Comment

Tror du mina tunnor är av ung. samma ålder?
      söffe

Comment

Burk och burk...

Hallå Söffe,
        Dina burkar är bergsäkert före 1963 då jag som ung reklamare fick ta hand som Slotts.

Skulle gissa att förpackningarna var avsedda för sill i andra hand.

Jo, ville bara påpeka att det finns en tråd med samma rubrik, startad av Kaptenen förra året. Läge att samordna?
        So long...

Comment

Senapsburkarna tillverkades främst på Limmareds glasbruk, jag skulle tro att det handlar om 1930-50-talet ungefär.
          De större senapstunnorna med glaslock som Koala nämner designades av Edvin Ollers och fanns i tre storlekar. Dessa mindre med plåtlock kan mycket väl vara hans verk också då han designade massor av industriglas under de år han var knuten till bruket (1928-50). Än idag görs de klassiska Slotts senapskulorna i Limmared.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
            Senapsburkarna tillverkades främst på Limmareds glasbruk, jag skulle tro att det handlar om 1930-50-talet ungefär.
            De större senapstunnorna med glaslock som Koala nämner designades av Edvin Ollers och fanns i tre storlekar. Dessa mindre med plåtlock kan mycket väl vara hans verk också då han designade massor av industriglas under de år han var knuten till bruket (1928-50). Än idag görs de klassiska Slotts senapskulorna i Limmared.
            Är det tunnorna med horisontella band Ni menar, som min mindre. Min större då, är det också Ollers och Limmared ? Såg när jag kollade att den större var märkt Ollers under, det var länge sen jag kollade tydligen.
            Bifogade filer
            Last edited by prylsnubben; 2011-04-05, 21:38.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Är det tunnorna med horisontella band Ni menar, som min mindre. Min större då, är det också Ollers och Limmared ? Såg när jag kollade att den större var märkt Ollers under, det var länge sen jag kollade tydligen.
              Ja den större är också Limmared men jag vet ej vad den är till för, jag tror inte det är senap i det fallet.
              Din är nog ganska tidig då samma burk också finns i en variant för skruvlock som är mycket vanligare.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                Ja den större är också Limmared men jag vet ej vad den är till för, jag tror inte det är senap i det fallet.
                Din är nog ganska tidig då samma burk också finns i en variant för skruvlock som är mycket vanligare.
                Tack för det snabba svaret Legion.

Comment

Tack fär intressant information! Skulle tom kunna vara designad av Ollers!!!
                  söffe

Comment

Working...
                  X