Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En samling coasters

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: En samling coasters

Jag har börjat samla på mig små "coasters" eller vad jag ska kalla dom, när jag går på loppisar. Nu undrar jag om någon vet något om dessa? Är det coasters, eller används dom till något annat? Var kommer dom ifrån? Alla är gjorda i porslin. Den med blommorna på har små runda knoppar till ben.

Click image for larger version

Name:	DSCN2377.jpg
Views:	1
Size:	97,1 KB
ID:	634682

Jag är särskilt intresserad av den lilla med den flygande fågeln på, är det tenn runt, och vad är det för årtal som är på baksidan?

Name:	fågel.jpg
Size:	62,8 KB
ID:	634683

Name:	fågelstämpel.jpg
Size:	44,7 KB
ID:	634684

Den platta med den sittande fågeln är den enda av dom som har en märkning på baksidan. Ber om ursäkt för den dåliga kvalitén på bilden, men det ser ut som en gran eller tall av något slag i orange färg.

Name:	fågel2stämpel.jpg
Size:	66,4 KB
ID:	634685

Om någon vet något om dessa så vore det jätteroligt att få höra.

Flertalet av dessa coasters skulle nog på ursprungslandets språk kallas Untersetzer.

De större kan eventuellt ha använts som gryt- eller karottunderlägg. Är de riktigt stora är de Torten- eller Kuchenplatten dvs tårt- eller kakfat.

Med 99 % säkerhet hävdar jag att den som är märkt Dec. 1564 (dekor 1564) är från ca 1900 och tillverkad av Wächtersbach (Wächtersbacher Steingutfabrik) i Schlierbach, Hessen.

Materialet i "ramarna" kan nog variera; Britannia-metall - en tennlegering och förnicklad mässing eller vitmetall är nog de vanligast förekommande. Ibland förekommer kända tillverkare av ramarna som t ex WMF - Württembergische Metallwarenfabrik.

Jag tror att de tre till vänster är något äldre än den med japanskt motiv.

Du kan försöka att ta en bättre bild på stämpeln. Jag ser nämligen att Du kan fotografera.
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-31, 22:14.

Comment

Working...
    X