...men ett skyddshölje till har jag inte sett förrut. Oxå det är gammalt och har bevaratkrokodilskinnet väl. Tror ni att skyddet är sytt av ngn ordentlig person eller fanns det skydd som följde med de här väskorna? Smärtingtyg, välsytt med matchande knappar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gamla barnmorskeväskor är ju inget nytt...
Collapse
X
-
Är väskan av skinn? Att så kunde vara fallet vet jag, men samtidigt tillverkades det många av "pressat" papper vilka kanske behövde ett skyddande hölje vid regn på gamla dar. Jag har läst eller hört någonstans attUrsprungligen postat av Äjth Visa inlägg...men ett skyddshölje till har jag inte sett förrut. Oxå det är gammalt och har bevaratkrokodilskinnet väl. Tror ni att skyddet är sytt av ngn ordentlig person eller fanns det skydd som följde med de här väskorna? Smärtingtyg, välsytt med matchande knappar.
väskornas olika storlekar benämndes i liter.p-son
-
Ja väskan är i skinn! har sett dessa när de helt troligt varit utsatta för väder och vind och den skyddande ytan försvunnit och endast det mjuka underlädret finns kvar. Jasså, man använde liter som storleksbenämning!? Den ursprungliga användningen var den för instrument hörande till läkare, sköterskor eller...? är namnet bara förvillande här?Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Jag har alltid kallat sådana väskor för doktorsväskor men med tanke på att de finns i så många olika storlekar tror jag att användningsområdet har varit brett. Kollade på Wikipedia om just doktorsväska och då nämndes detsamma som du skriver. Avslutningsvis kan man ju säga att "kärt barn har många namn", och visst är de charmiga!Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggJa väskan är i skinn! har sett dessa när de helt troligt varit utsatta för väder och vind och den skyddande ytan försvunnit och endast det mjuka underlädret finns kvar. Jasså, man använde liter som storleksbenämning!? Den ursprungliga användningen var den för instrument hörande till läkare, sköterskor eller...? är namnet bara förvillande här?p-son
Comment
Comment