Inte vad de kallades. Men Till höger borde det vara en speceriaffär: Inget egentligt lager förutom det som är på hyllorna. I mitten en slakteributik, med stora tillagningsytor bakom, därtill ett kylrum närmast ingången. Till vänster kan jag bara få det till en brödbutik, men det stämmer inte för de brukar vara oproportionerligt små i butiksyta i jämförelse med själva bageriet i bakkanten. Vänster och mitten har tvätthoar, vilket tyder på tillredning men slakteriet saknar toalett... Varför då?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad visar ritningen ?
Collapse
X
-
Comment
-
Viktualiehandel ger Dig rätt i fråga om varuslagUrsprungligen postat av Gideon Visa inläggAha - för invärtes bruk?
Motboken och gamla Systembolaget? Eller ska vi säga viktualiehandeln?
.
Med Hgf-s mjölkaffär, Viols kooperativ, Gideons viktualier och framförallt Peter S fullödiga svar anser jag frågan besvarad och utnämner Peter S till segrare och övriga tre nämnda till goda tvåor. Svaret som jag sökte handlar ju också om tre som Ni kan läsa och se på bilderna som följer.Ursprungligen postat av Peter S Visa inläggInte vad de kallades. Men Till höger borde det vara en speceriaffär: Inget egentligt lager förutom det som är på hyllorna. I mitten en slakteributik, med stora tillagningsytor bakom, därtill ett kylrum närmast ingången. Till vänster kan jag bara få det till en brödbutik, men det stämmer inte för de brukar vara oproportionerligt små i butiksyta i jämförelse med själva bageriet i bakkanten. Vänster och mitten har tvätthoar, vilket tyder på tillredning men slakteriet saknar toalett... Varför då?
Hade varit kul om det handlat om att klä sig från naken till full utstyrsel i samma affär. Gideon skulle setts rusande när han sparkar sig genom svängdörrarna spritt språngande, ja, det hade varit något det
.
Comment
-
En äldre typ av affär än "trippelbutiken" som kom på 30-taletUrsprungligen postat av Lars F Visa inläggHittade denna bild på KF hemsida.
Den visar interiören från den första kooperativa butiken i Stockholm.
Tycker att det liknar lite av ritningen?
Men vad den kallades vet jag inte.
/Lars
bild: coop.se
.
Comment
-
Bifogar bilder från några olika typer av (nedlagda) butiker i min hembygd. De är alla från 20-40-talet, men helt olika till karaktären.
Vi börjar med de klassiska småbutikerna. Den vänstra dörren och de två första fönstren hörde till en kombinerad tobaks- och färgaffär. (Färg till vänster och tobak till höger. "Färg" är väl mycket sagt, för det var mest papper, verktyg, skruv och "bra att ha"-prylar).
De små butikerna till höger, numera pedagogiskt utrustade med varsin markis hade varsin funktion (speceri, bröd, kött, mjölk mm).
Småbutikerna hade i min barndom slagits ihop till en (tobak och färg var då kvar). och senare blev hela längan ett "stort" snabbköp.
Comment
-
Comment
-
Mycket kul detta med gamla affärer. Här i Umeå tror jag inte att vi hade någon combiaffär med både livsmedel och mjölk ex. Som jag minns från tidigt 50 tal så var det enbart speciella butiker som fick sälja mjölk, grädde, fil osv. och detta såldes bara i lösvikt så en hämtare var nödvändigt. Vi hade också en delikatess och fiskaffär med rinnande vatten i fönstren, som man som snorunge stod och glodde och undrade, varför?
/Urban
Comment
Comment