Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Miniflaska i ben.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Miniflaska i ben.

Hittade den här lilla flaskan på loppis idag. Jag kommer bara inte på nåt som den är tänkt att användas till. Höjden på flaskan med proppen inräknad är 8 cm. Någon som vet eller har ett förslag?

Olle
    Bifogade filer

Kruthorn kanske.

Comment

Ja, jag tänkte också på kruthorn, men är den inte lite liten för det? Det kanske har funnits så små kruthorn.

Olle

Comment

Den kan vara ämnad för fängkrut.
        Alltså det krut man hade i fängpannan på tex en pistol eller ett gevär.

mvh

Comment

Materialet är nog horn, knappast ben.
          Den kan ha använts som behållare till tändhattar, men jag tror inte den är vare sig gammal eller autentisk. Frågan är hur det hela är sammanfogat, t ex hur bottnen i behållaren sitter fast och hur proppen är gjord.

Comment

Håller nog med HgF, jag håller på en del med levande historia (historiskt återskapande) och får lajv-vibbar av den.. har sett liknande flaskor som används till att ha salt i... men jag kan ju ha helt fel =)

(jag håller alltså inte på med lajv/rollspel själv, men många vänner håller på med både det och samma sak som mig)

Comment

Tackar för svar! Jag har tittat på flaskan i lupp och ser då att den är limmad med något slags brunt lim. Jag upptäckte också ett litet hål nedtill i skarven mellan botten och kroppen. Detta hål ser ut att vara medvetet gjort. Det är avlångt och ändarna är jämnt rundade. När jag blåste i hålet så "läckte" det in i flaskan. Ventilation? Proppen har filspår och är gjord i ett stycke. Tja, det här kanske inte gav några ledtrådar, men det är vad jag kan se. Jo en sak till, hålet i flaskan syns inte på bild då det är på baksidan.

Olle
              Last edited by Olle M.; 2011-02-12, 22:55.

Comment

Working...
              X