Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konservöppnare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Konservöppnare

Eftersom det finns en tråd om korkskruvar, tycker jag att en tråd om konservöppnare också borde finnas.
    Visserligen har jag bara en, och den är gammal och används förstås inte, men det stora har ju alltid börjat i det lilla.

Hur gammal är öppnaren och varifrån är den? Är inte bladet åt fel håll för oss som är moderna i köket? "Garantie" - vilka länder stavar så? undrar novisen på detta område.
    Bifogade filer

Tyskland känns troligt.

Comment

Hallå Gideon,
      Spännande ämne, Jag har också bara en, inte så gammal, kanske 60-tal, men med många års sjövana.

Öppnare eller brytare? Kollade redskapets korta historia:
      W:
      The inventor of the familiar household can opener was William Lyman. William Lyman patented a very easy to use can opener in 1870. The kind with the wheel that rolls and cuts around the rim of a can. The Star Can Company of San Francisco improved William Lyman's can opener in 1925 by adding a serrated edge to the wheel. An electric version of the same type of can opener was first sold in December of 1931.

So long...
      Bifogade filer

Comment

Karlsson & Nilsson är gott nog.

Comment

Hebel från firma Sieger verkar vara en populär modell som verkar ha tillverkats i minst hundra år med endast smärre variationer.

Bifogade filer

Comment

Bild ett är en vanlig "Röda Clara" på ett svängbart fäste. Köpte den endast för att jag inte sett något sådant fäste förut.

Bild två och tre är en österrikisk konservöppnare. Funkar kanonbra!
            Bifogade filer
            ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Click image for larger version

Name:	nyckel.jpg
Views:	1
Size:	91,3 KB
ID:	558326 Är detta en gammal konservöppnare?

Comment

Working...
              X