Glas och lera bör det vara som du hittat, eftersom din klump är så rund i formen har det varit ett degelhaveri, då rann oftast glaset ut ur speciella håligheter som var murade i ugnen.
Här är en bild på en avslagen havererad degelbotten från bruket.
Hirvi
Bifogade filer
SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Hallå Snubben,
Från järnriket framförs en annan hypotes, nämligen slagg från järnhanteringen vid Forsmark och Löfvsta m fl bruk. Man tog vara på restprodukterna och gjöt/brände fyrkantiga block som senare användes som torpargrund till uthus av olka slag.
Har en mur av slagg med den typiskt gröna "glasyren". Plåtar imorgon, men jag tror nog liksom ni andra att din klump kommer från glasbruk. So long....
Hallå Snubben,
Från järnriket framförs en annan hypotes, nämligen slagg från järnhanteringen vid Forsmark och Löfvsta m fl bruk. Man tog vara på restprodukterna och gjöt/brände fyrkantiga block som senare användes som torpargrund till uthus av olka slag.
Har en mur av slagg med den typiskt gröna "glasyren". Plåtar imorgon, men jag tror nog liksom ni andra att din klump kommer från glasbruk. So long....
Precis Kimmen, här ser Du förresten "den svävande mannen" vid en av Galtabäcks Järnbruksruiner.....
Men min klump är handplockad nära platsen där Biörknäs Glasbruk låg, vid Glasan you know.
Glas och lera bör det vara som du hittat, eftersom din klump är så rund i formen har det varit ett degelhaveri, då rann oftast glaset ut ur speciella håligheter som var murade i ugnen.
Här är en bild på en avslagen havererad degelbotten från bruket.
Hirvi
Härlig bild Hirvi, ser ut som mintgelén som passar så bra till lammstek.
Härlig bild Hirvi, ser ut som mintgelén som passar så bra till lammstek.
Härliga glasbitar du hittat, inte utan man får ett litet rus i blodet
när man lyfter i så gamla glasbitar,
ligger glaset fortfarande ytligt, eller fick du gå på djupet.
Hirvi
SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Härliga glasbitar du hittat, inte utan man får ett litet rus i blodet
när man lyfter i så gamla glasbitar,
ligger glaset fortfarande ytligt, eller fick du gå på djupet.
Hirvi
Dom låg helt ytligt tills för några år sedan då man schaktade och gjorde en lekplats där den nedre hyttan antagligen hade legat. Den övre har man ännu mindre koll på. Jag protesterade och kontaktade kommunantikvarien med NOLL RESULTAT. Hittade dessutom en hel stentrappa med infästningar för dörren som antagligen varit ingången till hyttan som numera är nergrävd någonstans under lekplatsen....
Obs. Det finns ingen samtida karta som visar var glasbruket låg, denna är ca 50-år senare.
De blå slaggstyckena skulle kunna vara bergslagssten alltså från järnsmältning, men då du hittat dem vid Björknäs bör det ju vara glasslagg. Det är den blå färgen jag tänker på
DG
Comment